گزارش بازدید از پروژه های نوسازی مدارس زنجان

عکس یادگاری پای تخته سیاه

آنچه پیش روی شماست گزارش بازدید از مدرسه های آماده بهره برداری و در دست احداث استان زنجان که هفته گذشته به دعوت اداره کل نوسازی مدارس زنجان و با حضور خبرنگاران و عکاسان رسانه ها انجام شد.

کد مطلب: ۵۳۰۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور که عهده دار مسئولیت مدرسه سازی در کشور است یکی از زیرمجموعه های غریب‌افتاده کشور است که شاید درصد پایینی از افراد با این مجموعه و اهمیت کارش آشنایی دارند. وقتی اسم نوسازی مدارس می آید خیلی ها آن را از ارکان شهرداری‌ها تصور می کنند. ولی همین مجموعه کمترشناخته‌شده سالانه صدها مدرسه را در سراسر کشور احداث و برای بهره برداری تجهیز می کند؛ یعنی از انتخاب زمین محل احداث مدرسه تا تهیه گچ سفیدی که برای نوشتن روی تخته سیاه استفاده می شود به عهده این سازمان است.

صبح چهارشنبه 3 شهریور 95 است و ما هم تعدادی خبرنگار و عکاس هستیم که به دعوت اداره نوسازی مدارس زنجان عازم بازدید از پروژه های تکمیل شده و در دست احداث این استان هستیم. اینجا هم ایستگاه متروی شهید صدر است؛ محل پیوستن من به میدل‌باس خبرنگاران و همکاران سازمان نوسازی مدارس و نقطه آغاز عزیمت ما به زنجان. آزادراه است و وقت مغتنمی برای تجدید دیدار همکاران خبرنگار و آشنایی با همراهان خوب و خونگرممان در سازمان نوسازی مدارس و البته سیر جاده و طبیعت اطرافش که مجال پرداختن به آن در این مقال نیست.

ایستگاه اول: مدرسه شبانه‌روزی زینبیه خرمدره

خرمدره نخستین ایستگاه توقف ما در استان زنجان است؛ در مدرسه تازه احداث شبانه روزی زینبیه که ما را به دوستان اداره کل نوسازی استان زنجان می رساند. مهندس علی عسگری مدیرکل نوسازی مدارس زنجان با لبخند مهربانی به استقبال ما می آید و خانم سارا رستمیان مدیر روابط عمومی این اداره کل ضمن خوشامدگویی به خبرنگاران و همکاران خود ما را به سالن سلف سرویس مدرسه دعوت می کند تا باب آشنایی را ضمن صرف صبحانه باز کنیم. خانم رستمیان که گویا منتظر استقبال از خبرنگاران بیشتری بود همکارانش را، که اغلب از مدیران اجرایی و ناظران پروژه ها هستند، به ما معرفی می کند و خلاصه ای از برنامه های این سفر دوروزه را در اختیارمان می‌گذارد.

از مهندس عسگری می خواهیم ابتدا اطلاعاتی کلی از پروژه در اختیارمان بگذارد. می گوید: مدرسه شبانه روزی 12 کلاسه زینبیه در زمینی به مساحت 5 هزار و 500 متر احداث شده که دارای 1800 مترمربع ساختمان آموزشی است که زیربنای مجموعه به همراه خوابگاه ها و فضای سلف سرویس به 3360 مترمربع می رسد. برای این مدرسه که 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده افتتاح در مهرماه امسال است تا کنون 23 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شده است. ظرفیت فضای آموزشی 360 دانش آموز و ظرفیت خوابگاه نیز 80 نفر است.

ساختمانی که برای دبستان طراحی شده نباید برای هنرستان استفاده شود

مهندس جهانگیر صفری معاون اداره کل نوسازی مدارس زنجان که در تمام طول سفر خبرنگاران را همراهی می کرد با اشاره به تغییر کاربری مدارس احداث شده بعد از تحویل به آموزش و پرورش می گوید: وقتی ما مدرسه ای را برای دبستان طراحی می کنیم و می سازیم، نباید برای هنرستان استفاده شود چون هر یک از اینها امکانات و فضای متفاوتی را طلب می کنند ولی این تصمیم در نهایت با آموزش و پرورش است. گاه پروژه ای به هدف مدرسه راهنمایی شروع می شود ولی طی چند سالی که تا تکمیل پروژه می گذرد ممکن است مشکل آموزش و پرورش در بخش مدرسه راهنمایی حل شده باشد و حال به فضای آموزشی مثلا برای دوره ابتدایی نیاز پیدا می کند و اینطور است که مدرسه علیرغم استانداردهای آموزشی تغییر کابری پیدا می کند.

بازدید از پروژه 12 کلاسه ارشاد خرمدره با 1500 مترمربع زیربنای آموزشی مقصد بعدی ماست که با 50 درصد پیشرفت فیزیکی انتظار می رود تا پایان سال 95 آماده گشایش شود.

افتتاح پروژه مقاوم سازی نهضت سوادآموزی ابهر

راه ابهر در پیش گرفته ایم تا شاهد افتتاح یک پروژه مقاوم سازی شده در این شهرستان باشیم. فرماندار و رئیس آموزش و پرورش و تعدادی دیگر از مسئولان شهرستان هم آمده اند و با ورود ما مراسم آغاز می شود. بعد از توضیحات مدیرکل نوسازی مدارس استان، ایمانی فرماندار ابهر پشت تریبون رفت و با اشاره به پروژه های عمرانی در حال اجرا در شهرستان گفت: بیش از 50 درصد پروژه های عمرانی درمناطق روستایی هستند اما مهمترین چالش ما در بخش آموزش و پرورش است.

ایمانی ادامه داد: متاسفانه مدارس ما فرسوده است و شاهد نزدیک به 40 درصد ساختمان های موجود نیاز به بازسازی یا مقاوم سازی دارند که امیدواریم با کمک شما و خیرین محترم مشکل فضای آموزشی در شهرستان حل شود.

ابهر شهر یک پروژه با چند نام!

به محض ورود به ساختمان محل افتتاحیه با بنری مواجه شدیم با متن "مقدم مدعوین محترم را به دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی گرامی میداریم" ولی چند متر بالاتر بنر بزرگی با عنوان "پروژه مقاوم سازی ساختمان نهضت ابهر" توجه را به خود جلب می کند. بعد از ورود به سالن اجتماعات در همه بنرها تنها صحبت از ساختمان نهضت سواد آموزی ابهر است. به مغزم فشار می آورم که بالاخره اینجا مدرسه استعدادهای درخشان است یا نهضت سوادآموزی و در نهایت در صحبت های یکی از مسئولین کشف می کنم که قرار است ساختمان نهضت سوادآموزی در اختیار مدرسه استعدادهای درخشان شهید بهشتی ابهر قرار است که این هم نمونه ای از همین تغییر کاربری های جالب آموزش و پرورش است.

طی دوسالی که از همکاری ام در حوزه آموزش و پرورش گذشته بارها با پروژه هایی برخورد کردم که دارای دو اسم متفاوت بودند ولی در این سفر برای نخستین بار با یک پروژه با 3 اسم مواجه شدم. مدرسه بزرگی که مقصد بعدی ما بود و بعضی مسئولان نوسازی آن را به نام مدرسه "خانصنمی" و بعضی ها به اسم مدرسه "عفت و امامت" می شناختند اما نامی که روی تابلوی مدرسه خودنمایی می کرد "دبیرستان دخترانه نمونه دولتی بنت‌الهدی" بود!

مدرسه بعدی که در لیست برنامه ها و هم در صحبت دوستان اداره کل نوسازی زنجان مدرسه "ولیعصر" ذکر شده تابلوی بزرگی با این نام دارد: "مدرسه خیّریه شادروان حاجیه ملک تاش میرزا باباکاشی" که البته یک غلط املایی هم در تابلوی مدرسه مشهود است!

علت این تغییر نام ها هم چیزی نیست جز مشارکت خیّرین در احداث مدارس. وقتی مدرسه جدید در محل ساختمان تخریب‌شده مدرسه ای فرسوده احداث می شود نام جدیدی از طرف خیّر برای آن انتخاب می شود اما همچنان به نام پیشین خود خوانده می شود. گاه هم یک مدرسه خیری طی یک دوره به دست دولت و دوره بعدی به دست خیّر نوسازی می شود و چنین می شود که مدرسه ای با دو و گاه سه نام داریم.

مدرسه های شهر قیدار نبی

با عبور از کنار تاکستان‌ها راهمان را به سوی شهر قیدار یا خدابنده ادامه می دهیم. دیداری هم از آرامگاه قیدار نبی داریم که در منابع از ایشان به عنوان قیدار پسر اسماعیل پسر ابراهیم نبی و از اجداد پیامبر اسلام نام برده شده است.
آموزشگاه 12 کلاسه شهید محلاتی و آموزشگاه 6 کلاسه روستای چوزوک را می بینیم تا در پایان این روز پرمشغله و خوب راهی شهر زنجان شویم و بی آنکه مجالی برای بازدید از دیدنی های شهر داشته باشیم در محل مجتمع فرهنگیان زنجان به استراحت بپردازیم.

خون‌بهایی که مدرسه شد

خانم عبدی دزفولی مادر زنده یاد بهناز یزدانی در ورودی پروژه 10 کلاسه زنجان به استقبال ما می آید. پنج شنبه روز دوم تور خبرنگاران در بازدید از پروژه های نوسازی مدارس زنجان است و به بازدید از مدارس تازه احداث مرکز استان اختصاص دارد.

خانم دزفولی و همسرش امیرعلی یزدانی که بعد از جنگ به زنجان مهاجرت کرده اند چندسالی است سوگوار کشته شدن تنها دخترشان "بهناز" هستند. از این بانوی مدرسه ساز درباره ورودش به مدرسه سازی می پرسم. می گوید: از قصاص گذشتم و دیه گرفتم. 250 میلیون تومان پول دیه شد، 400 میلیون هم از استانداری گرفتیم و مدرسه ساختیم. می خواستم دخترم را در نفس این دانش آموزان ببینم.

میثاق مدرسه نو

بعد از مجتمع آموزشی حیات طیبه کوی پونک که فاز نخست آن به بهره برداری رسیده و مدرسه خیّرساز شهید کاظمی عازم روستای کاوند می شویم تا شاهد افتتاح آموزشگاه 6 کلاسه "شهید اسکندر کریمیان" این روستا باشیم. مجید فرخی فرماندار زنجان هم ما را همراهی می کند.

در آغاز مراسم و بعد از بریدن روبان، بچه های روستا میثاق مدرسه نو را باهم قرائت می کنند. آنها سوگند یاد می کنند که در حفظ و نگهداری مدرسه کوشا باشند و زحمات خیّر مدرسه ساز و دولت را با خوب درس خواندن جبران کنند.

مدرسه افتتاح شد، بچه ها میثاق را خواندند و پای تخته سیاه کلاس عکس یادگاری گرفتند و ما هم کاوند را به سوی زنجان پشت سر گذاشتیم تا با صرف ناهاری با حضور ناظران پروژه ها، سرپرستان کارگاه ها و مدیران اداره کل نوسازی مدارس زنجان نقطه پایانی بر این سفر بگذاریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار