استاندار سمنان:

انتقال آب از دریای خزر کاملا کارشناسی است

استاندار سمنان گفت: برخی به دنبال سیاسی کردن موضوع انتقال آب دریای خزر هستند تا به این وسیله در اجرای پروژه تاخیر ایجاد کنند.

کد مطلب: ۵۲۹۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از سمنان، محمدرضا خباز، در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، با اعلام خبر سفر معاون اول رئیس جمهور به استان سمنان گفت: در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد، در روز پنجشنبه چهارم شهریورماه سال جاری، میزبان آقای جهانگیری معاون اول محترم دولت یازدهم خواهیم بود.
استاندار سمنان افزود: در این سفر که تعدادی از وزرا نیز آقای جهانگیری را همراهی خواهند کرد، سه طرح بزرگ صنعتی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
خباز با بیان اینکه 30 طرح بزرگ تا پایان سال در کشور افتتاح خواهد شد گفت: سهم استان سمنان از این طرح های صنعتی 3 پروژه است که شامل توسعه شرکت آریاترانسفو در شهرستان مهدیشهر، بهره برداری از شرکت فولاد دامغان و داروسازی سرآمد گرمسار می شود.
بهره برداری از 432 پروژه در هفته دولت امسال
وی با اشاره به پروژه هایی که در طول هفته دولت امسال مورد بهره برداری قرار می گیرند، تصریح کرد: در هفته دولت سال گذشته از 399 پروژه به ارزش 214 میلیارد تومان بهره برداری شد که این عدد در سال جاری با رشدی 9 درصدی به 432 پروژه به ارزش 868 میلیارد تومان خواهد رسید.
نماینده دولت یازدهم در استان سمنان با یادآوری نقش بخش خصوصی در اجرای این پروژه ها گفت: تامین 625 میلیارد تومان از این پروژه ها به صورت تسهیلات بانکی صورت گرفته است.
خباز در خصوص سهم شهرستانهای استان از این پروژه ها نیز اظهار کرد: از این پروژه ها 91 پروزه مربوط به شهرستان شاهرود، 75 پروژه مربوط به شهرستان دامغان و 52 پروژه نیز مربوط به شهرستان مهدیشهر است.
استاندار سمنان ادامه داد: در هفته دولت امسال 51 پروژه در شهرستان سمنان، 51 پروژه در شهرستان میامی، 40 پروزه در شهرستان گرمسار و 16 پروزه در شهرستان آرادان مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.
ارائه 78 میلیارد تومان تسهیلات به 57 واحد تولیدی استان
وی به نامگذاری سال جاری به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اشاره کرد و گفت: 2 هزار و 220 واحد تولیدی شامل واحدهای صنعتی، کشاورزی و دامپروری در سایت ساماندهی بهین یاب که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی شده است ثبت نام کرده اند که هزار و 310 مورد آنها بررسی شده اند.
رئیس کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان تاکید کرد: صحت اطلاعات 974 واحد اقتصادی تایید شده است و 57 مورد از آنها موفق به دریافت تسهیلات بانکی به مبلغ 78 میلیارد تومان شده اند.
خباز علت کندی ارائه تسهیلات بانکی به این واحدها را طولانی بودن روند اداری بانک ها، آماده نبودن مدارک واحدها و مبهم بودن نرخ سود تسهیلات در آینده دانست و خاطر نشان کرد: قراردادهای فعلی ارائه تسهیلات با نرخ سود 18 درصد منعقد می شود که در صورت کاهش بعدی توسط بانک مرکزی تغییر نخواهد کرد.
انتقال آب از دریای خزر کاملا کارشناسی است
استاندار سمنان در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت در خصوص اظهار نظر برخی چهره های سیاسی استان مازندران مبنی بر اینکه طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی اقدامی سیاسی است گفت: برخی به دنبال سیاسی کردن این موضوع هستند تا به این وسیله در اجرای این پروژه تاخیر ایجاد کنند.
وی با تاکید بر نقش رسانه های استان در پیگیری کارشناسانه پروژه انتقال آب از دریای خزر افزود: معتقدم دو استان سمنان و مازندران نباید در برابر هم قرار گیرند و این موضوع باید به صورت دقیق و کارشناسی پیگیری شود.
خباز ادامه داد: رسانه های استان سمنان می توانند با دریافت و انتشار نظرات کارشناسان به دفاع از اصل انتقال آب بپردازند چراکه اخیرا بسیاری از متخصصان نظیر پروفسور کردوانی که چهره ماندگار علم کویرشناسی هستند صراحتا از این طرح دفاع کردند.
نماینده دولت در استان سمنان با دعوت از نخبگان و دانشگاهیان برای ارائه مقالات علمی در این زمینه گفت: افرادی که می توانند به صورت علمی از این طرح دفاع کنند با انتشار نظرات خود در رسانه ها از سیاسی شدن موضوع جلوگیری نمایند.
پروژه انتقال آب خزر از زمان شاه شروع شده است
وی درخصوص اظهار نظر یکی از نمایندگان استان مازندران که سمنانی بودن رئیسان جمهور طی سالهای اخیر را عامل این طرح دانسته بود اظهار کرد: افرادی که می گویند این موضوع به علت سمنانی بودن روسای جمهور پیگیری میشود بدانند این پروژه از زمان شاه مطرح شده است و ربطی به شخصیت های این استان ندارد لذا به نظر می رسد که بدون اطلاع اظهار نظر می کنند.
خباز به تلاش های صورت گرفته برای نهایی شدن این پروژه و گرفتن تاییدیه از مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: این موضوع به صورت چراغ خاموش و با هماهنگی و پشتکار مسئولان در حال پیگیری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار