معاون ابتکار خبر داد؛

کاهش 24 سانتی سطح آب در خلیج گرگان

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با تشریح وضعیت آلودگی دریای خزر از کاهش 24 سانتی آب خلیج گرگان خبر داد.

کد مطلب: ۵۲۸۷۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا؛ پروین فرشچی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به آلودگی های دریای خزر گفت: آلودگی های دریای خزر فقط به فاضلاب های خانگی، صنعتی و بیمارستانی مربوط نمی شود بلکه در سواحل کشور با آلودگی زباله ها، آلودگی های نفتی و نوسانات آب که پدیده ای طبیعی است، روبه رو هستیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نوسانات آب دریای خزر گفت:چیزی که تخمین زده شده شاهد 18 تا 24 سانت نوسانات آب خزر هستیم و در خلیج گرگان آب دریا 24 سانت کاهش یافته است.

وی با ابراز نگرانی از پسروی آب دریای خزر افزود: در این راستا کارگروه ملی تشکیل شده تا علل خشک شدن تدریجی و همچنین راهکارهای جلوگیری از این موضوع برای خلیج گرگان و تالاب میان کاله بررسی شود.

فرشچی افزود: ورود گونه های غیربومی به سطح آب دریا را می توان یکی از مسائل مهم در پهنه آبی دریای خزر عنوان کرد به طوری که سالها پیش شاهد ورود شانه داران در این پهنه آبی بودیم که در حال حاضر به تعادل رسیده البته ورود گونه های غیربومی به این معنی نیست که همه آنها مهاجم هستند.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با بیان اینکه مدیریت فاضلابهای ساحلی بر عهده وزارت نیرو است خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارت بر فاضلابهای ساحلی (انسانی،صنعتی، بیمارستانی) را دارد و بارها برای این موضوع با وزارت نیرو جلسه گذاشتیم. وزارت نیرو برنامه مدیریتی در این حوزه دارد اما اینکه چرا تا کنون موفق نشده اند برای این است که مدیریت فاضلابهای ساحلی به بودجه زیادی نیاز دارد که از توان این دستگاه خارج است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سهم ایران در آلودگی دریای خزر نیز توضیح داد: نوع آلودگی دریای خزر متفاوت است عمدتا از کشورهای قزاقستان، روسیه و آذربایجان شاهد آلودگی نفتی هستیم در قسمت جنوب دریای خزر فعالیتهای نفتی نداریم و آلودگی ایران بیشتر مربوط به فاضلابها و پساب کشاورزی است. بنابر این سهم ایران در آلودگی خزر این گونه بررسی نمی شود چرا که نوع آلودگی ها با هم متفاوت است.

فرشچی خاطرنشان کرد: برای مدیریت تالاب میانکاله و خلیج گرگان کارگروهی تشکیل شده که تمام دستگاه های ذینفع دراین بخش شرکت دارند و هدف کارگروه در دو بخش تعریف شده است قرار است در این کارگروه علل پسروی سطح آب خلیج گرگان و خشک شدن آن برسی شود و همچنین راهکارهای جلوگیری از این اتفاق ارائه شود.

وی اضافه کرد: برای خلیج گرگان موضوعی که عجولانه مطرح شد لایروبی خلیج بود اما در این کارگروه تصمیم گرفته شد تا عجولانه اقدام نشود و پس از مطالعات برنامه ها اجرایی شود که در این زمینه 3 جلسه عمومی تا کنون تشکیل شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت جزایر تحت مدیریت ایران نیز افزود: برخی از جزایر تحت حاکمیت ایران خالی از سکنه هستند برخی از جزایر تحت نظر وزارت دفاع قرار دارد، برخی از این جزایر اهمیت زیست محیطی دارند. اما تعداد 55 جزیره در حاکمیت ایران وجود دارد که مطالعه ای بر روی آنها صورت نگرفته است. قرار بود برای این جزایر شناسنامه تهیه شود و پیشنهادی برای همکاری با مناطق آزاد ارائه شد اما متاسفانه در بودجه مناطق آزاد پیش بینی نشده بود که شناسنامه جزایر تهیه شود بنابراین باید بودجه برون سازمانی برای شناسنامه جزایر در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: تنها کاری که سازمان محیط زیست انجام داده این بوده است که اجازه ندهیم قبل از اینکه شناسنامه جزایر تهیه شود این جزایر جزو مناطق آزاد محسوب شود.

فرشچی درباره آلودگی ناشی از حریق در پتروشیمی بوعلی نیز توضیح داد: متاسفانه در یک ماه اخیر پتروشیمی بوعلی 3 بار دچار حریق شد که بخشی از این موضوع به خاطر سهل انگاری و بخشی به دلیل نقص فنی است. اما اینکه چرا این اتفاق افتاده است و اثرات زیست محیطی آتش سوزی چه مقدار است در حال بررسی است.

وی ادامه داد: حتی در نظر داریم اثرات زیست محیطی و مسئله غرامت را مطرح کنیم چون بعضی از کشورها این آمادگی را دارند که از ایران بهانه بگیرند پیش از این کشورهای عربستان و کویت اعلام کردند که ما از آتش سوزی صدمه دیدیم ولی تا نتیجه مطالعه اعلام نشود نمی توانیم در مورد میزان خسارات اعلام نظر کنیم.

وی درباره انتقال آب خزر توضیح داد: سازمان حفاظت محیط زیست یکی از نهادهایی است که باید درباره انتقال بین حوضه ای نظر و مجوز بدهد. از نظر سازمان حفاظت محیط زیست انتقال بین حوضه ای شاید آخرین گزینه باشد. البته در دیگر نقاط دنیا انتقال بین حوضه ای تجربه خوبی نبوده است و ما نیز در کشور با کمبود آب روبه‌رو هستیم و این به خاطر مدیریت نابخردانه در سه دهه اخیر در کشور بوده است.

فرشچی اضافه کرد: برای رفع نیاز آبی کشور گزینه های بیشتری مثل بازچرخانی آب، مدیریت آبیاری کشاورزی مطرح است که این سوال مطرح می شود، آیا ما همه این گزینه ها را اجرا کرده ایم و به دنبال انتقال آب بین حوضه ای هستیم؟

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه ارزیابی محیط زیستی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران سازمان آمده است، گفت: از لحاظ محیط زیستی هنوز به این نتیجه نرسیده ایم که در این زمینه تصمیم نهایی گرفته شود.

وی تصریح کرد: مواردی مانند انتقال آب خزر به سمنان، انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی، انتقال آب دریای عمان و پروژه های دیگری مطرح است که انتقال آب حوضه ای گزینه مناسبی برای تامین آب نیست اما باید تفاوت هایی در دریا به دریا در نظر گرفته شود. درباره دریای عمان شاید بتوان تصور کرد اگر تمام مطالعات و تمهیدات لازم انجام شود، شاید ذره ای امید باشد که با در نظر داشتن همه این ملاحظات این انتقال آب انجام گیرد اما این مساله برای دریای خزر بعید است چرا که شرایط دریای خزر متفاوت است.

فرشچی تصریح کرد: مساله انتقال آب بین حوضه ای خیلی متفاوت است و مسائل محیط زیستی و اجتماعی خیلی زیادی دارد. تبعات اجتماعی آن اگر از تبعات محیط زیستی بیشتر نباشد، قطعا کمتر نیست.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط ‌زیست افزود: خسارت محیط زیستی این اتفاقات باید ارزیابی شود چون غیر از افزایش دما و آلودگی حرارتی نحوه خاموش کردن پتروشیمی ها که با فوم انجام شده به خورهای ما و دریا راه پیدا کرده ایجاد خسارت و آلودگی کرده است.

وی اضافه کرد: اثرات زیست محیطی این موضوع را باید بررسی کنیم و از طرف دیگر مساله غرامت مطرح و ممکن است کشورهای دیگر مدعی شوند زیرا وضعیت در خلیج فارس و دریای عمان به نحوی است که کشورهای دیگر منتظرند به هر بهانه ای نسبت به ایران ادعاهای خود را مطرح کنند. بنابراین می بایست قبل از اعلام شکایت آنها خسارات خودمان را برآورد کنیم که مطالعات این موضوع آغاز شده اما نتایج آن هنوز به دست نیامده است.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست در خصوص آلودگی های نفتی در خلیج فارس نیز توضیح داد: مطالعات ما افزایش آلودگی های نفتی خلیج فارس و دریای عمان را نشان نمی دهد.

معاون محیط زیست دریای سازمان حفاظت محیط زیست درباره حضور کمرنگ محیط زیست در برنامه ششم توسعه نیز گفت: ما هم به این موضوع اعتراض کردیم که چرا محیط زیست در برنامه ششم پررنگ دیده نشده است اما یک برنامه محیط زیستی دیگر داریم که در واقع پیوست محیط زیستی برنامه ششم خواهد بود. سه سند (توسعه دریایی، فناوری دریایی و گردشگری دریایی) برای محیط زیست دریایی بسیار مهم هستند که اگر اجرا شوند تحولی در زمینه محیط زیست دریای رخ خواهد داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار