در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

آمار اعتیاد در میان زنان تحصیلکرده/جرم10درصد زنان زندانی مواد مخدر است

دبیر انجمن آ سیب شناسی اجتماعی ایران با ابراز نگرانی از رشد اعتیاد در میان زنان تحصیلکرده گفت: طبق آمار حدود 3.7 درصد این افراد را تحصیلکردگان شامل می شود که این آمار زنگ خطری برای کشور به شمار می رود.

کد مطلب: ۵۱۸۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد
مهین عباسی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به وضعیت اعتیاد در میان زنان اظهار داشت: اعتیاد را می توان محصول محیط دانست و زنان در محیط جامعه زندگی می کنند که متأسفانه با توجه به شرایط و عوامل محیطی وضعیت مناسبی درباره اعتیاد زنان نداریم.
جرم 10درصد زنان زندانی مواد مخدر است
دبیر انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه زنان در آسیب های اجتماعی قربانی می شوند، گفت: اعتیاد نیز یکی از آسیب های اجتماعی است که برخی از مردان و زنان درگیر آن می شوند. در زمان گذشته اعتیاد امری مردانه بود و باتوجه به بافت و شرایط زندگی جامعه، برای زنان امری قبیح و ناهنجار تلقی می شد، حتی کشیدن سیگار نیز برای زنان بسیار زشت و زننده بود اما امروزه به دلیل تجدد ظاهری، ایجاد فضاهای مجازی و داشتن کلاس در برخی رفتارها بین زنان، قبح این موضوع از بین رفته به طوری که طبق آمار حدود 10 درصد زندانیان زن به دلیل اعتیاد و مواد مخدر در زندان ها هستند.
رشد مصرف شیشه در میان زنان
وی با ابراز نگرانی از رشد مصرف برخی مواد مخدر از جمله شیشه در میان زنان خاطرنشان کرد: بر اساس آمار تعداد زنان مصرف کننده تزریقی در کشور4 تا 9هزار نفر اعلام شده است. البته بسیاری از زنان معتاد هم از ترس انگشت نما شدن به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند و این موضوع در میان برخی خانواده ها پنهان می ماند.
زنان 9درصد از معتادان جامعه
این کارشناس ارشد حقوق و جرم شناسی درباره آمار واقعی زنانی که به اعتیاد گرفتار هستند نیز گفت: آمار منطقی و درستی از تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر زن در کشور وجود ندارد اما میزان مصرف کنندگان رو به افزایش است و طبق آمار بین 7 تا 9 درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می دهند. نباید فراموش کرد افزایش مصرف در میان زنان هر چند اندک هم باشد نگران کننده است.
وی با اشاره به افزایش آمار مصرف مواد مخدر در میان زنان تحصیلکرده بیان کرد: یکی از نگرانی هایی که امروز در مورد اعتیاد زنان وجود دارد، افزایش مصرف در میان زنان تحصیلکرده است. طبق آمار حدود 3.7 درصد این افراد را تحصیلکردگان شامل می شود که این آمار زنگ خطری برای کشور به شمار می رود چرا که تحصیلکردگان در سازندگی نقش مهمی دارند و مسئولان نباید از این موضوع غافل باشند.
عوامل دخیل در اعتیاد زنان
دبیر انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه عوامل بسیاری در اعتیاد زنان دخیل هستند، گفت: لذت گرایی، تبلیغات مخرب ماهواره، فضای مجازی، استفاده ناصحیح از سایت ها و پیروی از تبلیغات نادرست به بهانه لاغری، پوچی گرایی، افسردگی، اختلالات جسمی و روانی، داشتن همسر معتاد، دوستان ناباب، طلاق عاطفی و شکست های عاطفی را می توان به عنوان مهم ترین عوامل گرایش برخی زنان به مواد مخدر دانست.
عباسی در ادامه بر داشتن برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برای کنترل آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد زنان گفت: با توجه به اینکه اعتیاد در زنان به جز اینکه بیماری است سقوط اخلاقی نیز تلقی می شود لذا در برخی مواقع این تهدید اجتماعی، پنهان می شود اما به جای کتمان و پنهان کاری به برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت در ابعاد مختلف نیازمند هستیم و این برنامه ها باید در راستای آگاه سازی، آموزش و مهارت های زندگی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار