افراد چاق زودتر دچار گرفتگی شریان ها و عروق قلب می شوند

کارشناس بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز گفت: در افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن، پدیده گرفتگی شریان ها سریع تر و زودتر به وقوع می پیوندد و عضله قلب این گونه افرادضعیف شده و خون را به شکل غیر موثری پمپاژ می کند.

کد مطلب: ۵۰۰۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس، راحله نظری در کارگاه آموزشی با موضوع 'ارتباط چاقی کودکان وبیماری های قلبی' اظهارداشت: درسال های اخیر با گسترش فناوری و فرهنگ شهرنشینی، جمعیت عمومی، به شکل فزاینده ای دچار اضافه وزن و چاقی شده اند.
وی بیان کرد: تعداد افراد چاق و دچار اضافه وزن در کشور ما در حال افزایش است و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، روند رو به رشد داشته است.
نظری، با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از ایرانیان دچار اضافه وزن هستند و برخی از آنها چاق محسوب می شوند، افزود: علاوه بر اضافه وزن یا چاقی، الگوی توزیع چربی در بدن نیز بسیار مهم است.
این کارشناس بیماری های غیرواگیر، گفت: تجمع چربی در ناحیه کمر و شکم، با خطر بیشتر ابتلا به بیماری فشارخون و کلسترول بالای خون، دیابت، سکته قلبی و مغزی همراه است.
او افزود: یافته های حاصل از یک ارزیابی در انجمن قلب آمریکا نشان داده است که کودکان چاق بالای هشت سال، علائم بیماری قلبی داشته و توده عضلانی قلب کودکان چاق در مقایسه با کودکان با وزن طبیعی ضخیم تر شده، از طرفی این دسته ازکودکان توانایی پمپاژ خون به میزان لازم و کافی را ندارند و این دو شاخص از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی است.
نظری اضافه کرد: پژوهشگران هشدار دادند که اختلالات قلبی در دوران کودکی، ممکن است به آسیب های گسترده تر سلامتی در بزرگسالی و در پی آن مرگ ناشی از نارسایی قلبی منجر شود و کودکانی که مادران آنها چاق یا دارای اضافه وزن هستند، در زمان بزرگسالی بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار دارند.
وی گفت: باید کودکان خود را به فعالیت ورزشی مناسب و انتخاب غذای سالم تشویق کنیم تا وزن آنها در حد طبیعی حفظ شود، زیرا اثرات ناشی از چاقی در کودکان می تواند برگشت پذیر باشد و گاهی هم به آسیب های ماندگار منجر می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار