کفراشی در نشست خبری تشریح کرد:

اعلام زمان ثبت نام و نرخ شهریه در مدارس شاهد

مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگر آموزش و پرورش زمان دقیق ثبت نام سه مقطع و نرخ شهریه ها را در مدارس شاهد اعلام کرد.

کد مطلب: ۴۹۶۳۶۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ محمدحسین کفراشی در نشست خبری که امروز یکشنبه 26 اردیبهشت ماه در سالن کنفرانس دفتر خود برگزار شد اظهار کرد: 26 سال از راه اندازی مدارس شاهد می گذرد و ثبت نام این مدارس به صورت سنتی انجام می شد اما سال گذشته ثبت نام به صورت الکترونیکی با هدف دسترسی آسان و کاهش گلایه مندی ایثارگران صورت گرفت.

وی ادامه داد: مشکل ما این بود که به مرور زمان ثبت نام مدارس شاهد به دلایل مختلف در حال کاهش بود لذا در یکی دو سال گذشته تلاش کردیم که جامع هدف تحت پوشش قرار گیرد.


مشاور وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: بر این اساس هر ایثارگری در بیرون آموزش و پرورش که دلایلی مانع ثبت نام او در مدارس شاهد می شد بر اساس اولویت می تواند در این مدارس ثبت نام کند .

اهمیت فعالیت مستمر مدارس شاهد


کفراشی تصریح کرد: با توجه به اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی مدارس شاهد به عنوان نماد ترویج ایثار و شهادت باید به طور مستمر فعالیت کنند چرا که اهمیت این گونه مدارس بسیار بالاست .

حداکثر جذب جامعه هدف


مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگر آموزش و پرورش افزود: سال گذشته ورودی های دوره ابتدایی و دوره متوسطه اول این مدارس بالغ بر 68 درصد یعنی 14 هزار نفر بود اما امسال با جدیت هر چه بیشتر به خصوص با اضافه شدن دوره متوسطه دوم تلاش برای ورودی های مناسب در 3 مقطع با حداکثر جذب جامعه هدف خواهیم داشت.

ظرفیت دانش آموزی در کلاس های شاهد


وی خاطرنشان کرد: یک هزار و 147 مدرسه شاهد، 556 مدرسه ابتدایی ، 393 مدرسه متوسطه اول و 399 مدرسه متوسطه دوم داریم که سال گذشته در مقطع ابتدایی و متوسطه اول 2 هزار و 130 کلاس درس داشتیم که از این تعداد 911 کلاس مربوط به دوره ابتدایی و یک هزار و 219 کلاس مربوط به متوسطه اول بود.


کفراشی اضافه کرد: ظرفیت اسمی دانش آموزان در دوره ابتدایی 25 هزار و 24 دانش آموز و در دوره متوسطه اول 33 هزار و 934 دانش آموز بود. که در مجموع سال گذشته 59 هزار و 138 مدرسه در دوره ابتدایی و دوره متوسطه ظرفیت دانش آموزی داشتیم که امسال این ظرفیت آفزایش خواهد یافت.


مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال ورودی های متوسطه دوم مدارس شاهد با یک هزار و 384 کلاس درس ظرفیت 45 هزار و 236 دانش آموز خواهد داشت و مجموع دانش آموزان سه مقطع 97 هزار و 661 دانش آموز خواهد بود.

پیش ثبت نام های سال گذشته مدارس شاهد


وی با اشاره به اینکه سال گذشته بالغ بر 140 هزار نفر پیش ثبت نام داشتیم افزود: این تعداد امسال بر 250 هزار نفر پیش بینی شده است.


وی خاطرنشان کرد: تعداد نیروی انسانی در مدارس شاهد و طرح پراکنده 48 هزار معلم است که در بخشهای مختلف فعالیت می کنند.

طرح پراکنده


کفراشی در خصوص طرح پراکنده بیان کرد: این طرح ، طرحی است که آموزش و پرورش به ازای هر دانش آموز موظف است دو ساعت دبیر در هفته به آنها اختصاص دهد تا فعالیتهای آموزش و پرورشی دانش آموزان را رصد کند. سال گذشته 30 هزار دانش آموز که در مدارس دیگر بودند در قالب طرح پراکنده پوشش داده شدند.

زمان ثبت نام هر مقطع در مدارس شاهد


مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگر آموزش و پرورش در خصوص ثبت نام مدارس شاهد اشاره کرد: دستورالعمل ثبت نام در 20 اردیبهشت به استان ها ابلاغ شده است که برای ورودی های پایه اول 1 خرداد تا 15 خرداد خواهد بود . دانش آموزان می توانند از طریق سامانه جامع ایثارگران(سجا) ثبت نام خود را انجام دهند.


وی ادامه داد: اگر نیازی به تمدید نباشد 16 خرداد نتایج اعلام و پس از آن مدارس موظف هستند که افرادی را که ثبت نام قطعی شدند طبق مدارک بررسی کنند تا وارد سیستم سناد شوند و ابتدای تیر نتایج ثبت نام دانش آموزان ابتدایی اعلام شود.


کفراشی زمان ثبت نام دوره متوسطه اول و دوم را از اول تیر تا 15 تیر اعلام کرد و گفت: 16 تیر اعلام نتایج شده و ابتدای مردادماه این موضوع در سامانه سناد ثبت خواهد شد.

هزینه های ثبت نام در مدارس شاهد


مشاور وزیر آموزش و پرورش در خصوص هزینه های مدارس شاهد خاطرنشان کرد: بنیاد شهید برای فرزندان شهدا و جانبازان بالای 70 درصد هزینه فوق برنامه و کمک سرانه را پرداخت می کند و 25 درصد هزینه را باید این افراد بپردازند.


وی در این خصوص ادامه داد: برای جانبازان 25 تا 50 درصد 40 درصد تخفیف شهریه و برای جانبازان زیر 25 درصد 20 درصد تخفیف شهریه خواهیم داشت.


مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگر آموزش و پرورش عنوان کرد: هزینه شهریه در دوره ابتدایی 350 تا 530 هزارتومان در دوره متوسطه اول 400 تا 600 هزار تومان و در دوره متوسطه دوم 480 تا 780 هزار تومان مصوب شده است.

بررسی امتیازات برای افراد در مدارس شاهد


وی با اشاره به اینکه امسال برای جامعه ایثارگری امتیازات را توسعه خواهیم داد افزود: امتیازات نوه های شهدا را امسال اضافه کردیم و امتیازهای رزمندگان دوره دفاع مقدس نیز 2 برابر شده است. سال گذشته این امتیاز 500 بوده که امسال 30 امتیاز بیشتر شده است.


کفراشی ادامه داد: فرزندان شهید و جانباز با هر درصدی با در نظر گرفتن امتیازاتی در مدارس ما ثبت نام می شوند همچنین شهیدانی مانند شهیدان مدافع حرم که در بنیاد شهید پرونده داشته باشند و همچنین رزمندگان و افراد درجه 2 خانواده شهدا و ایثارگر برای امتیاز دهی در اولویت های بعدی ما خواهند بود.


مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اولویت ظرفیت های خالی مدارس ما مربوط به افرادی می شود که در مسابقات قرآنی ، فرهنگی، هنری و ورزشی شاخص بوده و رتبه دارند . ایثارگران با هر معدلی می توانند در مدارس ما ثبت نام کنند چرا که هدف تاسیس این مدارس ارتقای سطح علمی دانش آموزان است .


وی با اشاره به ماده 67 قانون جامع ایثارگری افزود: دانش آموزان خانواده های ایثارگرو جانباز بالای 25 درصد طبق این قانون از بنیاد شهید کمک سرانه آموزشی دریافت می کنند همچنین در قانون بودجه سال 95 پیش بینی هایی در این خصوص مطرح شده است که امیدواریم تصویب شود.

پاسخ به خبرنگاران


مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار اشاره کرد: مدارس شاهد از لحاظ مالی وضعیت خوبی نسبت به مدارس عادی دارند و از 12 هزار کلاس درس 9 هزارکلاس هوشمند هستند .


کفراشی در خصوص تامین فضای آموزشی ادامه داد: سازمان نوسازی مدارس کشور اعلام کرده مدارس شاهدی که نیاز به بهسازی، مقاوم سازی و بازسازی مجدد دارند تامین فضا شوند .


وی در پاسخ به دیگر سوال بیان کرد: اگر در استانی تشخیص داده شود باید در مدارس شاهد افزایش ظرفیت داشته باشیم اعلام کرده ایم که می توان این مدارس به مکان و مدرسه دیگری که ظرفیت خالی دارند انتقال داده شود چرا که بیش از 90 درصدظرفیت مدارس به میزان متوازی بستگی دارد. ما ظرفیت را 28 تا 30 نفر اعلام کرده ایم.


مشاور وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار دیگر اشاره کرد: پیشنهاد می کنیم در فرصت 2 هفته ای ثبت نام متقاضیان وارد سامانه شده و ثبت نام خود را انجام دهند چرا که ظرفیت خالی پس از ثبت نام برای مواردی مانند نقل و انتقال خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار