کارشناس ارشد علوم تربیتی در گفت و گو با پانا:

فرزندان تیزهوش، نیاز بیشتری به همراهی والدین دارند

کارشناس ارشد علوم تربیتی گفت: اگرچه تیزهوشی فرزندان در خانواده و تحصیل آنها در مدارس استعدادهای درخشان باعث مباهات والدین است، اما باید توجه داشت که فرزندان تیزهوش، نیاز بیشتری به همراهی والدین دارند.

کد مطلب: ۴۹۰۰۲۱
لینک کوتاه کپی شد

فاطمه بهرامی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پانا، با بیان این مطلب، اظهار داشت: برخی از والدین وجود فرزند تیزهوش را وسیله ای برای ارضای غرور و جاه طلبی خود می پندارند، در حالیکه این قبیل افراد بدون آنکه متوجه باشند با مطرح کردن تیز هوشی و توانایی های فرزند خود باعث به وجود آوردن اضطراب و ناامنی و تقویت این احساس در کودک می شوند که آنچه مورد علاقه پدر و مادر است، خود او نیست بلکه تیز هوشی است.


وی افزود: اولیایی که بتوانند به فرزند خود بقبولانند که ارزش و اهمیت هریک از آنان نه به خاطر تیز هوشی , نمرات درسی و موفقیت تحصیلی ، بلکه به خاطر خصوصیات شخصی آنها است مانع بسیاری از در گیریها در محیط خانه می شوند.


کارشناس ارشد علوم تربیتی با اشاره به خصوصیات کودکان تیزهوشی که توانایی تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان را دارند، گفت: کودکان تیز هوش بیشتر به استفاده از وقت خود نسبت به سایر همسالان خود بیشتر اهمیت می دهند و دوست دارند وقت های آزاد خود را به مطالعه یا فعالیت های هنری و علمی بزنند و نیاز به رشد و تکامل استعداد خود دارند که این رشد و تکامل از طریق خود فرد و اطرافیان او صورت می گیرد.


وی در پاسخ به اینکه آیا قرار دادن معیار ارزیابی علمی برای دانش اموزان تیزهوش و مستعد تحصیل در مدارس تیزهوشان مناسب است؟ تصریح کرد: گرچه نمره آزمون هوش می تواند ملاک نسبتاً خوبی برای تعیین و تعریف کودکان با هوش باشد اما باید توجه داشت که این گونه آزمون ها قادر به اندازه گیری همه جنبه های هوش نیستند؛ برای مثال یکی از جنبه های تیز هوشی که در تعریف وشناسایی آنان به کار می رود قدرت رهبری و مدیریت ونیز خلاقیت است که تست های هوش نمی تواند این ویژگی را اندازه گیری کند.


بهرامی با بیان این مطلب که استفاده از انواع خدمات مشاوره ای در کنار سایر امکاناتی که برای دانش آموزان تیزهوش در مدارس ویژه فراهم می آید، ضرورت دارد؛ خاطر نشان کرد: برخی از دانش آموزان در بدو ورود به مدارس تیزهوشان یا در طول سال تحصیلی به علت حساسیت های شخصی یا فشارهای روانی که از سوی خانواده وارد می شود دچار سرخوردگی و افت تحصیلی می شوند که در این حالت باید از توانایی های مشاورین توانمند مدارس تیزهوشان، بهره برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار