گزارش خبری پانا/

تعرفه های نظام پزشکی در محاق

نگرانی از افزایش خودسرانه تعرفه های پزشکی توسط برخی از پزشکان و ناتوانی مردم در پرداخت هزینه های درمان، دغدغه این روزهای وزارت بهداشت و برخی ارگانهای ذیربط شده است .هر ساله تعرفه های پزشکی باید در ابتدای سال اعلام شود تا بر اساس آن نرخ خدمات پزشکی مشخص و معین شود. ولی در سال جدید هنوز از تعیین تعرفه ها و اعلام نرخ ها از سوی شورای عالی بیمه خبری نیست .

کد مطلب: ۴۸۰۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا،البته برخی از مسوولان معتقدند که نباید در سال 95 افزایش تعرفه پزشکی داشته باشیم زیرا بر اساس کتاب تعرفه گذاری نرخ خدمات پزشکی در سال گذشته رشد زیادی داشته است، بنابراین نباید تا چند سال افزایشی در میزان تعرفه های پزشکی داشته باشیم .

این در حالی است که روز گذشته حسن قاضی زاده وزیر بهداشت از قانونمند نبودن تعرفه های پزشکی و عدم تصویب آن توسط شورای عالی گلایه کرد و گفت: از این بابت متاسفیم که قانون هنوز اجرا نشده؛ چرا که طبق قانون باید تعرفه‌های سال جدید، قبل از پایان سال 94 اعلام می‌شد.

به گفته وزیر بهداشت بر اساس کارشناسی‌های انجام شده، از شش ماه قبل با هماهنگی سازمان نظام پزشکی، تعرفه‌ها را برای سال 5 تعیین و به شورای عالی بیمه پیشنهاد داده شد.

اما ظاهرا در خصوص تصویب اختلاف نظر بین وزارتین بهداشت و کار بر سر تعیین تعرفه‌های پزشکی ۹۵ وجود دارد که سبب شده تاکنون تصویب تعرفه ها به تاخیر بیفتد.
از طرفی دیگر نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس نیز معتقدند که بر اساس کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات نباید افزایشی در میزان تعرفه ها وجود داشته باشد این در حالی است که هنوز این کتاب توسط هیات وزیران به تصویب نرسیده است .
حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی این موضوع را تایید می کند و می گوید : طبق قانون بر اساس تورم سالیانه، تعرفه های پزشکی هم هرساله باید افزایش پیدا کند اما به نظر می رسد با توجه به اینکه در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات، تعرفه های پزشکی به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد لذا نیازی نیست تا 2 الی 3 سال آینده تعرفه های پزشکی افزایش یابد.

به گفته وی واقعیت آن است که بعد از اعلام تعرفه ها در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات، هزینه های خدمات سرپایی افزایش چشمگیری پیدا کرد درحالی که بیمه ها نیز حمایت کافی از آن ندارند و به همین سبب اکنون پرداختی از جیب مردم نیز افزایش یافته است
این نماینده مردم در مجلس نهم می افزاید: متاسفانه بین وزارتخانه بهداشت و درمان و وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختلاف نظری بر سر تعیین درصد تعرفه ها وجود دارد که امیدواریم هرچه سریعتر این اختلاف حل شود تا تخلفات بعدی شکل نگیرد.
نگرانی دیگری که در خصوص تاخیر تعیین تعرفه ها وجود دارد موضوع مالیات است .زیرا اداره مالیات، مالیات‌ها را از روز اول فروردین بر اساس نرخ جدید محاسبه می‌كند . این موضوع سبب شد که خسرو نیا از مسوولان سازمان نظام پزشكی توصیه کند پزشكان چند روز آینده را صبر كنند و خودسرانه تعرفه‌ها را افزایش ندهند تا وزارت بهداشت تعرفه‌های جدید را اعلام كند.
در حال حاضر نرخ ویزیت در بخش دولتی برای پزشكان عمومی ۹۲هزار ریال، متخصصان ۱۱۵ هزار ریال و فوق تخصص‌ها ۱۳۸هزار ریال و در بخش خصوصی برای پزشكان عمومی ۱۹۰هزار ریال، متخصصین ۳۰۰ هزار ریال و پزشكان فوق تخصص ۳۸۰ هزار ریال است و هیچ پزشكی اجازه ندارد به صورت خودسرانه این دریافتی را افزایش دهد.
به هر حال تعیین تعرفه های پزشکی موضوع پرچالشی میان دو وزارت خانه رفاه و بهداشت شده است .چالشی که به تفاهم نرسیدن بر سر آن و حل نشدنش مردم را متضرر خواهد کرد و سلامت جامعه را به خطر خواهد انداخت .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار