معاون فنی مرکز بهداشت استان سیستان و بلوچستان:

آموزش خودمراقبتی به مردم ماموریت سفیران سلامت است

معاون فنی مرکز بهداشت استان سیستان و بلوچستان گفت : برای توسعه و آموزش مناسب خودمراقبتی در جامعه به تربیت سفیر سلامت در هر خانواده نیاز داریم.

کد مطلب: ۴۸۰۵۷۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از سیستان و بلوچستان ، مهدی زنگنه معاون فنی مرکز بهداشت استان گفت: افزایش جمعیت سالمندان، عوامل اجتماعی جدید، شرایط زندگی و تغییر تعذیه سبب شده72 درصد از علت مرگ و میرهای جمعیت کشور به واسطه بیماری های غیرواگیردار مانند دیابت، قلبی و سرطان رخ دهد.

وی ادامه داد: 80 درصد از بیماریهای قلبی و 40 درصد از سرطان ها با حذف عوامل خطر و تصحیح سبک زندگی قابل پیشگیری است.

وی بیان کرد: سیستم های بهداشت و درمان امروز کشور، بیشتر برای ارائه درمان در بیمارستان ها طراحی شده اند امید است این سیستم با اجرای برنامه ملی خود مراقبتی، به سمت مدیریت بیماری های مزمن قبل از رسیدن به بیمارستان پیش برود.

وی ادامه داد: سلامت متکی بر مردم نیاز به همراهی همه افراد، مردم، بیماران، متخصصان بهداشت و درمان، شوراها و سیاستگذاران دارد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان خاطر نشان کرد: برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی برنامه 5 نظام طرح تحول سلامت است و این برنامه می تواند در راستای ارتقای سواد سلامت مردم نقش بسیار مطلوبی را ایفا کند.

به گفته زنگنه: خودمراقبتی یعنی اعمالی آگاهانه و هدفدار که افراد برای خود، خانواده و فرزندانشان انجام می دهند تا تندرست بمانند و از سلامت خودشان حفاظت کنند و از حوادث و بیماری ها مزمن مراقبت و بعد از بیماری حاد و یا ترخیص از بیمارستان از خودشان محافظت کنند.

وی گفت: با اجرای برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی 40 درصد در مراجعه به پزشک عمومی، 17 درصد در مراجعه به پزشکان متخصص، 50 درصد در مراجعه به مراکز اورژانس، 50 درصد در بسترهای بیمارستانی و 50 درصد در روزهای غیبت از کار کاهش می یابد و علاوه بر آن اجرای این طرح سبب کاهش هزینه های بهداشتی و افزایش کیفیت زندگی مردم می شود.

وی تصریح کرد: برای توسعه و آموزش مناسب خودمراقبتی در جامعه به تربیت سفیر سلامت در هر خانواده نیاز داریم و برای این منظور عضوی از اعضای هر خانواده که حداقل 8 کلاس سواد خواندن و نوشتن داشته باشند و به صورت داوطلبانه بتواند مسئولیت انتقال مطالب آموزشی را به اعضای خانواده انتقال دهد به عنوان سفیر سلامت انتخاب می شود.

وی ادامه داد: به سفیران انتخاب شده، پمفلت و بسته های آموزشی رایگان تحویل می شود تا اطلاعات را به افراد زیرمجموعه خود منتقل کنند.

وی ادامه داد: مقرر شده تا در آینده ای نزدیک سامانه ملی خودمراقبتی، یک سرویس مشاوره تلفنی سلامت، نظام جامعه آموزش سلامت در مدارس نظام جامع آموزش بیمار و در نهایت فناوری های پایش سلامت از راه دور راه اندازی شود.

وی تصریح کرد: پوشش همگانی سلامت فقط بیماران را مداوا نمی کند بلکه تلاش می کند تا با اطلاع رسانی و حمایت های درست همه مردم را برای ارتقای سلامت خودشان تشویق و توانمند کند.

وی ادامه داد: نظام سلامت متکی بر مردم، به مردم اعتماد می کند، از مردم برای تغییر رفتارشان و برای ایجاد شبکه های اجتماعی که سلامتشان را بهبود می دهد، حمایت می کند.

وی یکی از اهداف پوشش همگانی سلامت را توانمندسازی مردم برای خودمراقبتی عنوان کرد و اضافه کرد: سیستم خدمات بهداشتی درمانی کشور، تا امروز گام های ارزشمندی برداشته است ولی زندگی امروزی تغییرات سریع و بزرگی را می طلبد، فشار مالی بی سابقه بربخش سلامت، توسعه بیماری های غیرواگیردار و پیرشدن جمعیت رویکرد های جدیدی از مراقبت را لازم دارد.

وی گفت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت از طریق اصلاح شیوه زندگی می توان از رخدادهای ناگوار پیشگیری کرد و این امر سلامت مردم و ارتقای کمیت زندگی آنها را تضمین می کند.

وی ادامه داد: همچنین با اجرای برنامه خودمراقبتی از ابتدای بیش از 80 درصد از بیماری های قلبی، 90 درصد مورد ابتلا به دیابت نوع 2 و بیش از یک سوم از موارد ابتلا به سرطان پیشگیری می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار