در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

فروش غیرقانونی مارآبی،سمندر ولاک پشت /نرخ جریمه ها بازدارنده نیست

یک فعال محیط زیست درباره فروش و عرضه غیرقانونی برخی گونه های جانوری در آستانه عید نوروز گفت: نرخ جریمه هایی که برای خرید و فروش حیات وحش تعیین شده بازدارنده نیست.

کد مطلب: ۴۷۵۰۷۹
لینک کوتاه کپی شد

محمد محمدی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، اظهار داشت: متأسفانه هر ساله در ایام نوروز شاهد خرید، فروش و عرضه غیرقانونی انواع جانوران از جمله مار آبی، سمندر و لاک پشت دریایی هستیم که عمده عرضه این جانوران به صورت قاچاق بوده و علی رغم اینکه برخورد با قاچاقچیان در اولویت برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد اما آنگونه که باید برخورد نمی شود.


این فعال حیات وحش با بیان اینکه عده ای برای تکمیل سفره هفت سین از حیات وحش سوء استفاده می کنند، تصریح کرد: گشت های محیط زیست در ایام نوروز از مناطق مختلف به ویژه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران انجام می شود و اگر مواردی مشاهده شود توسط مأموران حفاظت محیط زیست کشف و ضبط می شود.


وی در مورد نرخ جریمه های تعیین شده برای خرید و فروش حیات وحش گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست ضرر و زیان دیده شده برای هرگونه بستگی به نوع و تعداد فرق می‌ کند اما در مجموع خرید، فروش، نگهداری، عرضه، شکار و صید حیات وحش بر اساس قانون شکار و صید جرم است و قانونگذار برای این جرم از دو جنبه عمومی و خصوصی مجازات‌ هایی را در نظر گرفته است که متأسفانه نرخ جریمه ها بازدارنده نیست.


محمدی خاطرنشان کرد: مجوزی برای خرید و فروش جانورانی که خطر انقراض آن‌ ها را تهدید می ‌کند از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر نمی ‌شود و عرضه مار آبی، لاک پشت و سمندر در ایام نوروز در کنار خیابان غیر قانونی است. قانون به صراحت اعلام می کند که خرید و فروش حیوانات وحشی و گونه هایی که در معرض خطر هستند باید با مجوز و نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست باشد و در غیر این صورت خرید و فروش حیوانات غیر اهلی که تحت حاکمیت دولت هستند، بدون مجوز ممنوع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار