جلوه نوروز و نیاکان در موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی در میان جنگل هایی از طبیعت گیلان به تلاش آنانی بنا شده که یادشان به نگاهداشت دانش و فرهنگ پیشینیانشان دلخوش است و این بار نیز میزبان گردشگرانی می شود که سرور جشن ها و آیین های بومی را در فضایی روستایی به یادگار از یک قرن پیش جست و جو گر هستند.

کد مطلب: ۴۷۳۶۹۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان ،
کاملیا رشیدی دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی توریسم معتقد است: امروزه توجه بسیاری از ملت های در حال توسعه به احیای هویت ملی خود معطوف شده است.
وی می گوید: میراث فرهنگی معنوی یا ناملموس به معنای تمامی اقدامات، شیوه های ارائه، نمودها و بروزها، دانش ها، مهارت ها، وسایل، مصنوعات دستی و فضاهای فرهنگی مرتبط با آنهاست که یکی از مؤلفه های مهم هویت ملی است .
وی ادامه می دهد : امروز در اکوموزه گیلان علاوه بر چینش زندگی یکصد سال گذشته روستایی که در فهرست آثار ملی ثبت شده و در برنامه ثبت جهانی قرار گرفته آیین ها، بازی های بومی و غذاهای محلی و هنرهای سنتی نیز احیا شده است.
مدیر پروژه ملی موزه های میراث روستایی و عشایری کشور، معماری خانه های روستایی گیلان را دانش نانوشته ای می داند که باید حفظ و از آن در معماری کنونی الهام گرفته شود.
محمود طالقانی گفت: موزه میراث روستایی گیلان از ابتدای تاسیس در 9 فاز تعریف شده است که هفت فاز آن، طی سال های گذشته به بهره برداری رسیده و هم اکنون دو فاز ساحل شرق و ساحل غرب در این موزه در حال اجرایی شدن است و جلگه شرق ، مرکز ، غرب، کوهپایه شرق و غرب، کوهستان شرق و غرب هفت فاز به بهره برداری رسیده است.
طراح و پایه گذار موزه میراث روستایی گیلان ادامه داد: مرداب میراث روستایی گیلان، مرداب کوچک و بیجانی بود که هم اکنون در حال احیاست و الگوهای ساحلی در مجاورت این مرداب احیاء می شود.
طالقانی بیان کرد: تلاش می شود دو فاز ساحلی تا بیست و هشتم مردادماه سال آینده بمناسبت روز جهانی موزه به بهره برداری برسد .
موزه میراث روستایی گیلان با پدیدار شدن هفت فاز از 9 فاز طرح ریزی شده با عناوین روستاهای جلگه شرق و غرب، کوهپایه شرق و غرب و کوهستان شرق و غرب و 36 سازه به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی کشور از 80 سازه موجود برای میزبانی نوروز آماده می شود و نخستین اکوموزه ای است که در زمینی به مساحت حدود 263 هکتار در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر 18 جاده رشت تهران در دست اجراست و ساز نوروزی آن برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی کوک می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار