بومی‌‌سازی 85 درصد تجهیزات مورد نیاز یک حلقه چاه در نفت مناطق مرکزی

خبرگزاری پانا: مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از موفقیت این شرکت در بومی‌‌سازی 85 درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز یک حلقه چاه نفتی (به عنوان پایلوت برای بومی‌سازی تجهیزات سرچاهی و درون‌چاهی) از ابتدای سال 84 تاکنون خبر داد.

کد مطلب: ۴۶۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از شانا، مهدی فکور با اشاره به شکل‌گیری یک کمیته راهبردی برای بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز این شرکت گفت: کمیته راهبردی حمایت از ساخت داخل سال 1384 با سفارش تاج یک چاه نفتی آغاز به کار کرد و در نخستین قرارداد پس از تشکیل کمیته ساخت 17 قلم تجهیزات سرچاهی در مرحله سفارش قرار گرفت.

وی این کمیته را مشتمل بر چهار گروه اصلی مکانیک، برق و الکترونیک، شیمی و راه و ساختمان خواند و افزود: هر یک از این گروه‌ها دارای چند کمیته تخصصی است.

فکور ادامه داد: کمیته‌های تخصصی در بخش مکانیک شامل وسایل حفاری، خطوط لوله و شیر آلات، ماشین آلات و دستگاه‌ها و آب‌بندها، در بخش برق و الکترونیک شامل برق، ابزار دقیق، مخابرات، خدمات و وسایل کامپیوتر و در بخش شیمی نیز، شامل مواد شیمیایی و لوله آزمایشگاهی، حفاظت فنر، تاسیسات فرآیندی نفت و گاز و گاز مایع و اج اس یی است.

به گفته او درمجموع 12 کمیته تخصصی برای هر یک از چهار گروه کمیته راهبردی بومی‌سازی تشکیل شده است.

وی تجهیزات ساخته شده پس از تشکیل این کمیته را شامل ساخت و طراحی رشته‌های تکمیلی درون چاهی کلاس پنج هزار و 10 هزار پام، تاج چاه، تجهیزات سرچاهی کلاس پنج هزار و 10 هزار پام ، شیرهای پنج هزار و 10 هزار پام، ساخت فلنج‌های محیط گاز ترش کلاس کاری 15 هزار پام، ساخت ظروف جداکننده گاز، آب و میعانات گازی برای فشارهای یک هزار و 800 پام و ساخت شیرهای ایمنی سرچاهی برای کلاس‌های سه هزار و پنج هزار پام اعلام کرد.

فکور درباره رویکرد و سیاست اصلی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره کمیته راهبردی ساخت داخلی کالا، استانداردها و پژوهش و فناوری به عنوان بازوی اصلی این کمیته گفت: در این کمیته دستیابی به دانش فنی بومی‌سازی افزایه‌های اسیدی، ساخت نرم‌افزار تجزیه و تحلیل آزمایش‌ چاه‌ها، ساخت فیلترهای کاهنده گازوییل دکل‌های حفاری، ساخت نرم‌افزار CPMIS به منظور کنترل مدیریت پروژه در سطوح اجرایی و مالی، ساخت پایش حفاظت کاتدی از طریق وب برای استفاده در سایت‌های عملیاتی و طراحی و ساخت نانو سنسور گاز متان و سامانه مربوط به آن برای نخستین بار در کشور انجام شده است.

وی یادآور شد: این شرکت، نخستین شرکت در بخش بالادستی است که لیسانس ثبت اختراع در زمینه مواد بازدارنده سینتیکی هیدرات و دستیابی به دانش فنی و ساخت ماده دموکسی فایر برای فرآورش نفت سنگین را کسب کرده است.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار