گزارش پانا از باید و نبایدهای سرمایه گذاری در صنعت لوازم خانگی:

بازار مصرف را بدون ضمانت اجرایی صادرات در اختیار خارجی ها نگذاریم

فعالان اقتصادی معتقدند حضور برندهای خارجی و سرمایه گذاری در صنایع کشور اگر منجر به کسب بازار صادراتی برای محصولات تولیدی نشود نفعی به حاصل اقتصاد ایران نخواهد داشت و تنها بازار داخلی کشور به راحتی در اختیار سرمایه گذاران خارجی قرار می گیرد .

کد مطلب: ۴۶۸۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا یکی از مهمترین سیاست هایی که برای تجارت در دوران پسابرجام از سوی مسئولین وزارت صنعت معدن و تجارت اتخاذ شده آن است که سرمایه گذاران خارجی موظف هستند 30 درصد از محصولات تولیدی خود را با موضوع صادرات تولید کنند و مابقی آن را در بخش داخل عرضه کنند سیاستی که معین نیست تا چه میزان الزام اجرایی دارد و آیا در میانه راه به فراموشی سپرده می شود یا خیر.
اگر سرمایه گذاران مطرح خارجی ایران را دروازه صادرات خود بینند این بدان معنا است که تولید کنندگان ما شرایط و فرصت مناسبی را برای صادرات و اتصال به شبکه بازارهای جهانی پیدا می کنند.

فعالان اقتصادی تاکید دارند برای تحقق سرمایه گذاری های مشترک نیازمند تسهیل در امر سرمایه گذاری هستیم زیرا مشکلاتی نظیر چند نرخی بودن ارز، قوانین متعدد و بروکراسی های فراوان، عدم حمایت بانک ها و ... هر سرمایه گذاری را با شک و تردید مواجه می کند که بازنگری در بسیاری از اموری که سرمایه گذاران با آن مواجه هستند بسیار حیاتی است.

بازار مصرف کشور را به راحتی در اختیار خارجی ها قرار ندهیم


محمدرضا شهیدی درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این پرسش که ایا در رفت و آمد هیات های تجاری و سرمایه گذاری خارجی نسبت به صنعت لوازم خانگی نیز ابراز علاقه شده است و حضور این شرکت ها را برای این صنعت تهدید یا فرصت تلقی می کنید عنوان کرد: اگر سرمایه گذارانی که قصد دارند در صنعت لوازم خانگی کشور سرمایه گذاری داشته باشند ملزم به تولید صادراتی نشوند حضورشان نفعی به حال این صنعت نخواهد داشت.
وی افزود: اگر این سرمایه گذاران ملزم شوند بخشی از بازار صادراتی منطقه را با بازاریابی که خود انجام می دهند در اختیار کشور قرار دهند به طور قطع حضورشان برای اقتصاد کشور مفید است اما اگر تنها بازار مصرفی کشور را هدف گرفته باشند وجودشان نفعی به حال کشور نخواهد داشت.
رئیس انجمن لوازم صوتی و تصویری در پاسخ به این پرسش که این الزام را در بالادست اقتصاد چه کسی باید برای این شرکت ها ایجاد کند عنوان کرد: به طورقطع دستگاه ها، سازمان ها و وزارتخانه های مختلفی در این امر دخیل هستند تا فرایند نقل و انتقال پول، مبادلات بانکی و ورود و خروج مواد اولیه به درستی انجام شود و طبیعی است نگرش کلی به صادرات باید با نگاه مناسب انجام شود.
وی ادامه داد: طبیعی است سرمایه گذاران در این بخش نیازمند جاذبه های سرمایه گذاری هستند .
شهیدی در پاسخ به این پرسش که ایا شرکت هایی مانند ال جی یا سامسونگ ملزم به صادرات محصولات تولیدی خود هستند گفت: خیر این تولید کنندگان نیز ملزم به تولید صادراتی نشده اند و سالهاست که بازار مصرفی کشور را در اختیار دارند.

ضرورت توجه سازمان توسعه تجارت به بازار صادراتی سرمایه گذاران خارجی


محمد طحان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با تاکید برآنکه هیچ سرمایه گذار خارجی تنها برای عرضه کالای خود نباید به اقتصاد ایران وارد شود، گفت: اگر دیدگاه سرمایه گذاران خارجی تولید و عرضه یک کالا تنها در داخل کشور است این فرایند مزیتی را برای اقتصاد ایران به همراه نخواهد داشت بلکه دستگاه های متولی نظیر سازمان توسعه تجارت باید پروسه ای را تعیین کنند که هر سرمایه گذار خارجی برای حضور در ایران باید به صادرات خارجی نیز توجه کند.

محمد طحان پوررئیس اتحادیه لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که در هفته ها و ماههای گذشته تولید کنندگان بسیاری به کشور مراجعه کرده اند حضور تولید کنندگان خارجی برای تولید کنندگان داخلی فرصت است یا تهدید ،اظهارکرد: برخی از کشورها همانند ترکیه که متکی به منابع ملی نیستند کالای کیفی و با قیمت تمام شده قابل رقابت عرضه می کند و برندسازی کرده است بنابراین در مورد تولید کنندگان داخلی نیز اگر برای تامین منابع مالی متکی به بانکهایی باشند که نرخ سود بالا دارند قدرت رقابت نخواهند داشت .
وی افزود: زمان حاضر بهترین وقت است که تولید کنندگان داخلی فعال در عرصه صنعت لوازم خانگی با برندهای خارجی جوینت شده و با مشارکت سرمایه گذاری و صادرات داشته باشند .
رئیس اتحادیه لوازم خانگی اظهار کرد: گرایش مصرف کنندگان داخلی به تکنولوژی روز تولید و کالاهای درجه یک زنگ خطری برای تولید کنندگانی است که تکنولوژی روز را به کشور وارد نکرده اند و کالایی تولید می کنند که حتی در ظاهر هم تفاوت جدی با تولیدات خارجی دارد .
وی اضافه کرد: اگر تولید کنندگان داخلی با کارخانجات مطرح دنیا جوینت نشوند به زودی زمین گیر خواهند شد همان اتفاقی که در بخش خودرو کشور در حال وقوع است و این شرکت ها در تلاش هستند تا بامشارکت با خودروسازان خارجی از ورشکستگی احتمالی در سالهای آتی خودداری کنند .

تولید کنندگان خرد داخلی با خارجی ها جوینت شوند


طحان پور بیان کرد: جوینت شدن تولید کنندگان با شرکت ها و برندهای مطرح خارجی موجب می شود تا تولیدات کنونی قدرت ماندن در بازار را داشته باشند و ضمن افزایش کیفیت گام های مهمی نیز در جهت تامین منابع مالی بردارند .
رئیس اتحادیه لوازم خانگی اظهار کرد: درحال حاضر تولیدکنندگان داخلی تمایلی به افزایش تکنولوژی تولید خود ندارند و شرایط بازار را آنقدر رقابتی نمی بینند درحالی که حضورو مشارکت برندهای خارجی انگیزه آنها را در توجه به خواست مشتریان افزایش می دهد .
طحان پور اظهار کرد:برخی از تولیدات داخلی به طور مثال در اجاق گاز که اعتبارات خود را از بانکها تامین می کند و سود تسهیلات بالا می پردازد قیمت تمام شده بالا داشته و تولیدات خود را نیز در بازار با حدود 30 درصد گران تر از محصولات مشابه به فروش می رساند در حالی که در عرصه رقابت این تولید کننده حذف خواهد شد و کسانی در بازار باقی می مانند که بتوانند خود را با شرایط تولید در دنیا تطبیق دهند .
وی عنوان کرد: بیش از 37 سال است که بازار در اختیار تولید کنندگان قرار داشت اما متاسفانه از این فرصت ها استفاده نشد اما باز هم می توان حضور برندهای خارجی را تبدیل به فرصت کرد .
رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به واحدهای کوچک تولیدی در صنف لوازم خانگی تاکید کرد : واحدهای کوچک باید با هم جوینت شده و دریک شرایط رقابتی تولیداتی مطابق با استانداردهای روز دنیا را تولید کنند.
طحان پور در خصوص چشم انداز خود از بازار لوازم خانگی در سال آینده اظهار کرد: به بهبود وضعیت واحدها در 6 ماهه دوم سال آتی امیدوار هستیم .
به گزارش پانا ورود سرمایه گذار و فعالان اقتصادی باید زمینه را برای سرمایه گذاری مشترک فراهم کند البته باید به این نکته نیز توجه داشت که تمام ورود سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در کشور ختم نمی شود. نمونه این مورد نیز در موج اول ورود سرمایه گذاران به ایران را شاهد بودیم که اغلب این افراد برای شناخت از بازار و قوانین به کشورمان پا می گذاشتند و عده معدودی که عزم سرمایه گذاری را جذب کرده بودند قبلا در بازار ایران تجربه سرمایه گذاری را داشتند.

گزارش /ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار