رضا رفیع در گفت و گو با پانا:

«قندپهلو» با ادبیات فولکلور به تلویزیون باز می گردد

رضا رفیع طنزپرداز و مجری برنامه تلویزیونی «قندپهلو» از ساخت سری جدید این برنامه با حضور مهمانانی از استان ها و شهرهای مختلف و بررسی ادبیات فولکلور ایران خبر داد.

کد مطلب: ۴۴۲۱۵۵
لینک کوتاه کپی شد
رضا رفیع مجری برنامه «قندپهلو» که این شب ها اجرای برنامه «کرسی» از شبکه شما را نیز برعهده دارد، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا به وجود دو جریان مختلف طنز در کشور اشاره و بیان کرد: همیشه دو جریان طنز در کشور وجود داشته و دارد. نخست جریان رسمی طنز که در مطبوعات و رادیو و تلویزیون اتفاق می افتد. اما جریان دیگری که همیشه قوی تر، به روز تر و به اصطلاح امروزی ها آنلاین تر از جریان اول در صحنه حاضر می شده و می شود، نوعی جریان خودجوش مردمی است.
وی افزود: گروه اول نیز همیشه به دنبال منشا و منابع این جریان خودجوش بوده اند و خواستار آن بوده و هستند که بدانند چه کسانی هسته فکری تولیدات خنده دار و طنازانه جریان غیررسمی طنز را تشکیل می دهند. البته هیچ وقت منبع مشخصی هم برای آن پیدا نشده است. احتمالا این جریان ابتدا از یک شوخی آغاز شده و به جریانی جدی درباره موضوعات مختلف و به بهانه رویدادهای جاری تبدیل شده است.
رفیع ادامه داد: خنداندن ایرانی ها بسیار سخت است. من باید به آقای احمدی نژاد تبریک بگویم که در این زمینه موفق عمل کردند. طنزپردازان در ایران باید واجد ویژگی های خاصی باشند که کارشان مورد توجه قرار بگیرد. ما لبخند را دنبال می کنیم نه خنده صرف. لبخند محصول یک تناقض داست که در دستگاه فکری شکل می گیرد. این لبخند بین آنچه باید و باشد شکافی را نشان می دهد و فاصله گذاری می کند. اما جوک ها و جریان غیررسمی معمولا به دنبال خنده و فکاهی است که اتفاقا در این زمینه هم وفق عمل می کند.
این طنزپرداز درباره این سوال که چرا سریال های طنز در سال های اخیر کیفیت پایین تری یافته اند، توضیح داد: نمی توان مطلق در این باره نظر داد. فیلمنامه های خوبی نوشته شده و فیلم ها و سریال های مناسبی هم در این حوزه تولید شده اند. اما اگر اهالی طنز مکتوب با دست اندرکاران رسانه همکاری کنند تا غنی سازی اورانیوم طنز را برعهده بگیرند، پیشرفت قابل توجهی در طنز شاهد خواهیم بود. اما این دو به تنهایی ره به جایی نخواهند برد. طنز پردازان مکتوب بار علمی این کار را می توانند تامین کنند. به نظرم این اتفاق در برنامه طنز قندپهلو افتاد. دست اندرکاران این برنامه با پشتوانه و سابقه در طنز مکتوب به همکاری با این برنامه می پردازند. «قندپهلو» خوشبختانه جریانی مبتنی بر شعر و ادبیات ایجاد کرده و ادبیات در این کشور تعطیلی پذیر نیست.
وی از ساخت سری جدید این برنامه خبر داد و گفت: ضبط این برنامه در تهران اتفاق می افتد اما هر شب میزبان اهالی یک شهر هستیم و بعد از عبور از مراحل مختلف برندگان به مرحله نهایی می رسند و ما چند فینالیست از استان های مختلف خواهیم داشت. این اتفاق جدا از این که جذابیت و عمومیت ایجاد می کند، فرصتی برای رسانه است تا توجه ویژه ای به ادبیات بومی و فولکلور مناطق مختلف کشور داشته باشد و آن را با حضور نمایندگان و کارشناسانی ادبی از همان خطه بررسی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار