هاشمی در نمایشگاه کتاب واحد علوم و تحقیقات خبر داد:

طرح بزرگداشت مفاخر و مشاهیر ایران و اسلام در دانشگاه آزاد اسلامی

مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب دانشگاهی در واحد علوم و تحقیقات با حضور دکتر عباسپور رئیس این واحد دانشگاهی ، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار شد.

کد مطلب: ۴۲۴۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در آیین گشایش نمایشگاه کتاب واحد علوم و تحقیقاتگفت: علی رغم دسترسی آسان افراد به کتابها و منابع الکترونیکی، همچنان فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جوامع مختلف جایگاه خود را حفظ کرده است. البته متأسفانه در کشور ما سرانه مطالعه کتاب بسیار پایین است و این امر نه به واسطه دسترسی آسان به منابع الکترونیک بلکه به دلیل نهادینه نشدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در اقشار مختلف جامعه شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه معتقدم ، مهمترین کاری که باید برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی مورد توجه قرار گیرد، از درون خانواده هااست ، افزود: والدین نقش مهمی در آشنایی کودکان با کتاب حتی قبل از دوران ابتدایی ایفاء می کنند. همچنین رسانه های جمعی و بخشهایی که با نهاد خانواده ها مرتبط هستند باید ترویج کتاب و کتابخوانی را وظیفه خود بدانند. اگر این اتفاق رخ دهد بسیاری از عوارض روحی، روانی و بداخلاقیهایی که بچه ها در مواجه و استفاده از ابزار الکترونیک به آن دچار می شوند، کاهش می یابد.

طه هاشمی افزود: وظیفه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در دانشگاه ها برعهده بخش های فرهنگی و پژوهش است، همانطور که امروز در سطح گسترده ای به تشکیل کانونهای فرهنگی، هنری و اجتماعی اقدام می کنیم، باید ایجاد هسته های مطالعاتی نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به تمهیدات دانشگاه آزاد اسلامی از سال گذشته برای انتخاب کتاب سال که عمدتا در حوزه های علوم انسانی و فرهنگیرخ می دهد ، افزود: متأسفانه برای احیای متونی که توسط مفاخر و مشاهیر ما تألیف شده اند، اقدام مناسبی صورت نگرفته و این متون بیشتر بصورت نسخ خطی موجود هستند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد، گفت: بر این اساس در دانشگاه آزاد مقررات طرح بزرگداشت مفاخر و مشاهیر ایران و اسلام با هدف معرفی آنها به جامعه دانشگاهی و عموم مردم و نیز آگاه سازی جوانان با ظرفیتهای علمی و ادبی داخل کشور و مطالعه، تحقیق و تحلیل این متون انجام شود.

وی با اشاره به تقویت کتابخانه‌های واحدهای این دانشگاه در دوره مدیریت جدید افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی با تدبیر آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران جنگ با همت دکتر جاسبی تاسیس شد اما متاسفانه این کار ارزنده در دولت قبل مورد اجحاف قرار گرفت. دولت قبل با مجوز دادن و تاسیس دانشگاه های غیر دولتی متعدد بدون نگاه ملی، برنامه تضعیف دانشگاه آزاد را در دستور کار خود قرار دادند.»

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تحصیلات تکمیلی گفت: خوشبختانه یکی از اهداف اصلی دولت یازدهم نیز ارتقاء سطح تحصیلات تکمیلی است. معتقدم تحصیلات تکمیلی در پرورش انسانهای فرهیخته و دانشمند تأثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: امروزه حدود 56 درصد از بار تحصیلات تکمیلی برعهده دانشگاه آزاد اسلامی است که با تمهیداتی که دکتر میرزاده در نظر گرفته اند ، این دانشگاه می تواند تا 60 درصد از تحصیلات تکمیلی را برعهده بگیرد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات پیشتاز تحصیلات تکمیلی و اعتبار و آبروی دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: امروز اگر دانشگاه آزاد اسلامی توانسته پرچم دار آموزش عالی باشد به خاطر مدیریت قوی واحدهای این دانشگاه از جمله واحد علوم و تحقیقات است.

وی با تاکید بر موقعیت واحد علوم و تحقیقات گفت: واحد علوم و تحقیقات به واسطه مدیریت دکتر عباسپور که از مفاخر و شخصیتهای علمی و اجرایی کشور هستند و از فضای خاص علمی، آموزشی و پژوهشی که این واحد برخوردار است ، حجم زیادی از فعالیتهای مربوط به تحصیلات تکمیلی را به دوش می کشد.

طه هاشمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار ما به مزایای کتابخانه دیجیتال و ضرورت آن در این برهه از زمان اشاره کرد و گفت: باید از طرق مختلف بتوانیم اشتیاق دانشجویان را به کتاب و کتابخوانی افزایش دهیم.

وی به کتابخانه دیجیتال واحد علوم و تحقیقات اشاره کرد و ادامه داد: قاعدتا در سال های گذشته مراجعه به کتب دیجیتالی از استقبال کمی برخوردار بوده است در حالیکه در سالهای اخیر نیاز به سامانه های دیجیتالی کتاب خوانی بیش از پیش احساس می شود . البته نمی توان از تاثیر و لذت حضور مستقیم در سالن مطالعه کتابخانه چشم پوشی کرد.

به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ارتقاء فرهنگ کتاب خوانی و سرانه مطالعه در کشور یکی از پر اهمیت ترین موضوعات معاونت فرهنگی است .

هاشمی همچنین در خصوص فعالیت های سیاسی در آستانه انتخابات در کشور به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت : دانشگاه ها نباید به باشگاه سیاسی و محلی برای جولان احزاب تبدیل شود .

وی به فعالیت تشکل های دانشجویی اشاره کرد و ادامه داد: هدف ما از تشکل های سیاسی تحلیل سیاست از منظر فرهنگ است .

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد : دانشگاه متمایل به پرورش انسان های سیاست ورز در تشکل های سیاسی است ولی در عین حال تاکید داریم افراد به هیچ وجه نباید تحت تاثیر احزاب سیاسی قرار گیرند .

وی تصریح کرد : دانشگاه قطعا محل مبادله ی مباحث مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و اگر سیاست های بد منظر بیرونی وارد این حیطه شود قطعا جلوی نشاط در دانشگاه گرفته می شود .

در این مراسم دکتر طه هاشمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به عضویت کتابخانه مرکزی واحد علوم و تحقیقات درآمد . همچنین از کتابداران برتر از جمله محمد حسنی ، مهدی داوود آبادی ، امیر حسین عابدینی و ناهید تیرانداز قدردانی به عمل آمد . همچنین 40 هزار کتاب اهدایی سازمان نشر و چاپ دانشگاه آزاد اسلامی به واحدهای این دانشگاه رونمایی و در پایان این مراسم کتابخانه واحد علوم و تحقیقات غبارروبی شد.

واحد علوم و تحقیقات به یکی از مراکز معتبر ارجاعات علمی تبدیل می شود

همچنین علی عباسپور در افتتاحیه نمایشگاه کتاب واحد علوم و تحقیقات گفت: کتاب گنجینه آنچه قلم بواسطه دانش بشر می نگارد است. اهمیت آن به اندازه ایست که خداوند متعال در قرآن کریم با قسم به قلم و قرار دادن وجه متمایز انسان دربه کارگیری آن اشاره کرده است.

رئیس واحد علوم و تحقیقات ضمن تبریک و گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانیبا اشاره به درایت و طرح دکتر جاسبی برای راه اندازیمرکز اسنادعلمی و کتابخانه دکتر حبیبی در این واحد دانشگاهی، گفت: این مرکز با توجه به فضای درنظر گرفته شده در آن برای جمع آوری کتب و اسناد علمی هم بصورت پیشرفته و هم سنتی، یکی از بزرگترین مراکز ایران و منطقه است.

وی ادامه داد: امیدوارم با برنامه ریزی های در نظر گرفته شده برای مرکز اسناد علمی و کتابخانه دکتر حبیبی و حمایت هرچه بیشتر دکتر میرزاده، بتوانیم این مرکز را در آینده ای نزدیک به یکی از مراکز علمی معتبر منطقه و دنیا برای ارجاعات علمی تبدیل کنیم. مرکزی که بتواند پاسخگوی جامع و کاملی برای دسترسی دانشجویان بخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کتب و اسناد علمی برجسته و به روز دنیا باشد.

عباسپور افزود: به کارگیری پیشرفته ترین سیستمهای کتابداری در کنار سیستم سنتی در مرکز اسناد علمی و کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای این مرکز است. همچنین ارتباط و همکاری با کتابخانه های بزرگ و معتبر دنیا بویژه کتابخانه های دانشگاه های برتر از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای کتابخانه واحد علوم و تحقیقات است.

وی با بیان اینکه در کنار این مرکز بحث انتشارات نیز در واحد علوم و تحقیقات از اهمیت ویژه ای برخوردار است و رکن اساسی هر مرکز علمی و دانشگاهی پیشرفته بخش انتشارات آن است، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت علمی بالای واحد علوم و تحقیقات بواسطه حضور اساتید برجسته و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این واحد می تواند در تألیف، چاپ و انتشار کتب علمی عملکرد بسیار مناسبی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال آینده و همزمان با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی بتوانیم به تمامی اهداف خود در این زمینه رسیده باشیم.

عباسپور درحاشیه این مراسم با اشاره به اهمیت تعامل کتابخانه مرکزی با سایر کتابخانه های دانشگاهی، گفت: واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی می توانند از ظرفیت های کتابخانه مرکزی واحد علوم و تحقیقات مشتمل بر مقالات و کتب دیجیتالی به عنوان مرجعی بی نظیر در سطح کشور،بهره مند شوند.

وی هدف این واحد دانشگاهی را ارتباط با تمام کتابخانه های بزرگ جهان عنوان کرد و ادامه داد: این همکاری در راستای تبادل اطلاعات وبهره گیری از مراجع گسترده ی کتابخانه های بین المللی صورت می پذیرد.

رئیس واحد علوم و تحقیقات اظهار داشت: براین اساس،برقراری ارتباط تنگاتنگ و تعامل سازنده میان کتابخانه ی مجلس ، کتابخانه ی ملی و مرکز اسناد علمی واحد علوم و تحقیقات در دستور کار این واحد دانشگاهی قرار گرفته است.

عباسپور بر تلاش این واحد در ارتقای فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه علمی کشور تاکید کرد و افزود: تعبیه جایگاه کتابچه های کوچک در اتوبوس های حمل و نقل این واحدبرای مطالعه ی دانشجویان اقدامی مثبت برای رشد فرهنگ کتابخوانی خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار