مرگ مرموز نابغه اینترنتی+ عکس

خبرگزاری پانا: خانواده سوارتز با انتشار بیانیه‌ای دادستانی آمریکا و همچنین مقامات دانشگاه ام آی تی آمریکا را متهم به همدستی در مرگ وی کردند.

کد مطلب: ۴۱۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، خانواده سوارتز با انتشار بیانیه‌ای دادستانی آمریکا و همچنین مقامات دانشگاه ام آی تی آمریکا را متهم به همدستی در مرگ وی کردند.

«آرون سوارتز» 26 ساله از چهره‌های محبوب در میان مردم به خاطر فعالیت برای دسترسی آزاد به محتوای اینترنت در آمریکا درگذشت.

جسد وی روز جمعه در حالی در آپارتمانش در نیویورک کشف شد که حلق آویز شده بود.

پلیس و پزشکی قانونی نیویورک علت مرگ وی را خودکشی اعلام کردند اما در سوابق و فعالیت‌های سوارتز مواردی مشاهده می‌شود که مرگ وی را مرموز و مشکوک جلوه می‌نماید.

*بیانیه خانواده سوارتز درباره مرگ وی

خانواده آرون سوارتز برنامه نویس حرفه‌ای و فعال اینترنتی، دادستانی و مقامات دانشگاه «ام آی تی» آمریکا را متهم به همدستی در مرگ وی کردند و از دولت آمریکا به خاطر تحت تعقیب قرار دادن وی به اتهاماتی که وی مرتکب آن نشده بود انتقاد کردند.

«رابرت» و «سوزان» پدر و مادر آرون سوارتز، «بن» و «نواح» خواهر و برادر وی و «تارن استینبریکنر» نامزد وی بیانیه ای منتشر کردند که در آن مرگ سوارتز را تراژدی و محصول سیستم قضایی رعب آور آمریکا و همچنین روند دادگاه و بازپرسی وی خواندند.

آنها همچنین در بیانیه خود به دانشگاه ام آی تی به خاطر عدم حمایت از این فعال اینترنتی در مبارزات قانونی خود حمله کردند.

این بیانیه بعد از کشف جسد سوارتز در آپارتمانش در بروکلین در نیویورک منتشر شد.

در این بیانیه همچنین آمده است؛ آرون قربانی کنجکاوی سیری ناپذیر خود، خلاقیت و امتناع از قبول بی عدالتی به عنوان امری اجتناب ناپذیر شد.

در ادامه این بیانیه آمده است؛ آرون تعهدات عمیقی به عدالت اجتماعی داشته و زندگی وی بر اساس آن تعریف می‌شده است. آرون وسیله‌ای برای شکست لایحه سانسور اینترنتی بود و برای یک سیستم سیاسی بازتر و دموکراتیک تر در آمریکا مبارزه می‌کرد. وی از مهارتهای بی نظیر خود به عنوان برنامه نویس و متخصص فناوری نه برای پول درآوردن بلکه برای ایجاد جهانی عادلانه‌تر استفاده کرد.

در این بیانیه تاکید شده است: تصمیمات مقامات قضایی در رابطه به پرونده ماساچوست و دانشگاه ام آی تی به مرگ آرون کمک کرده است. امروز ما برای این مرد فوق‌العاده و غیر قابل جایگزین متاسف و سوگواریم.

*اتهامات سوارتز

سوارتز در ماه‌های گذشته با اتهام هک کردن برخی وبسایت‌ها روبرو شده بود.

اتهام وی هک کردن و نفوذ به وبسایت‌های دانشگاه‌ها و دستیابی به میلیونها صفحه از اطلاعات و اسناد دانشگاهی از وبسایت جی‌استور (JSTOR) بود. اطلاعاتی که به گفته بازپرسان سوارتز گفته بود در نظر داشته همه آنها را به طور رایگان در اختیار عموم قرار دهد.

آرون سوارتز در جلسه سال گذشته بازپرسی همه اتهام‌ها را رد کرده بود و قرار بود ماه آینده دوباره در دادگاه حاضر شود.

گفته می‌شود که در صورت محکومیت قرار بود وی را به 35 سال زندان و یک میلون دلار جریمه نقدی محکوم کنند.

*جمع آوری امضا تا 2 روز قبل از مرگ

سوارتز در صفحه فیس بوک و توییتر خود بسیار فعال بوده و طبق بررسی های انجام شده وی تا روز 9 ژانویه 2013 یعنی 2 روز قبل از مرگ خود تلاش می‌کرده برای کمپین اینترنتی خود در حمایت از اصلاح قوانین اینترنتی در آمریکا امضا جمع آوری کند.

وی تلاش می‌کرده لایحه مقابله با سرقت اطلاعات آکادمیک موسوم به SOPA را متوقف یا اصلاح کند و در این باره علاوه بر راه اندازی کمپین اینترنتی در جمع دانشجویان سخنرانی نیز می‌کرد.

این لایحه قصد دارد با هدف جلوگیری از نقض قانون کپی رایت فعالیت کاربران در آمریکا را رصد کند.

وی در یک میتینگ دانشجویی تحت عنوان «چگونه SOPA را متوقف کنیم» در مقابل حضار سخنرانی کرد.

سوارتز درحال سخنرانی درباره SOPA

*کارشناس حملات سایبری

از آرون سوارتز به عنوان یکی از کارشناسان فضای سایبری در رسانه‌ها نیز یاد می‌شد؛ به گونه‌ای که هنگام وقوع حملات سایبری به ویژه حملات سایبری دولتی به عنوان کارشناس در برنامه‌های شبکه‌های مختلف حاضر می‌شد.

آرون سوارتز در 29 مه 2012 و بعد از حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران با ویروس معروف FLAM، یکی از کارشناسان شبکه راشا تودی برای بررسی این حمله سایبری بود.

اگر چه سوارتز در این برنامه زنده اسمی از منشا انتشار این ویروس به زبان نیاورد اما صراحتا منشا آن را به یک دولت برخوردار از پشتوانه قوی سایبری و اینترنتی نسبت داد.

*فعالیت‌های عمده سوارتز

آقای سوارتز از طراحان اولیه وبسایت اجتماعی-خبری ریددیت (Reddit) بود.

آرون سوارتز، برنامه نویسی را از کودکی شروع کرده بود و در نوجوانی هنگامی که تنها 14 سال سن داشت یکی از پدیدآورندگان نسخه اولیه آر اس اس (RSS) بود.

آر اس اس (Really Simple Syndication) شیوه ای ساده است که به کاربران اینترنت امکان می دهد به طور خودکار تازه ترین اخبار موجود در وبسایت‌ها را دریافت کنند.
منبع: فارس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار