وزیر نیرو:

ایران می‌تواند توربین‌های گازی نیروگاه‌های برزیل را تأمین کند

وزیر نیرو گفت: ایران جزو 6 کشوری در جهان است که می تواند توربین‌های گازی بزرگ را تولید کند و در صورت تمایل می‌تواند توربین های گازی نیروگاه‌های برزیل را تأمین کند.

کد مطلب: ۴۱۵۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا«حمید چیت‌چیان» وزیر نیروی ایران در نشست مشترک با «آرماندو مونتیرو نِتو» وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل اظهار داشت: دو کشور می‌توانند ضمن ارسال لیست کاملی از پروژه‌های قابل مشارکت، ظرفیت ها و زمینه های مختلف همکاری را بررسی کنند.

وی افزود: کشور برزیل یکی از اقتصادهای بزرگ امریکای لاتین و در واقع بسیار اثرگذار در منطقه آمریکای لاتین است که امیدوارم این دیدار، آغازی برای همکاری بیشتر بین دو کشور بخصوص در زمینه آب و برق باشد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید برق ایران در مرز 74 هزار مکاوات است، گفت: در راه توسعه برق پیش‌بینی می‌شود در 10 سال آینده حدود 47 تا 50 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور افزایش یابد.

وی ادامه داد: بخشی از این افزایش مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی، بخشی مربوط به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و حدود 5 هزار مگاوات هم مربوط به نیروگاه‌های بادی و خورشیدی خواهد بود.

چیت‌چیان تصریح کرد: در کنار افزایش ظرفیت تولید برق، گسترش و نوسازی شبکه‌های انتقال و توزیع نیرو و همچنین هوشمندسازی شبکه‌های برق کشور را نیز در دستور کار داریم.

وزیر نیرو با بیان اینکه ایران و بریل در صنعت برق می توانند از ظرفیت های بکدیگر استفاده کرده و مکمل هم باشند، گفت: ایران جزو 6 کشوری در جهان است که می تواند توربین‌های گازی بزرگ را تولید کند و در صورت تمایل می‌تواند توربین های گازی نیروگاههای برزیل را تأمین کند.

وی افزود: شرکت‌های برزیلی در صورت تمایل می‌توانند به روش فاینانس یا روش BOT درساخت نیروگاه‌های برق‌آبی ایران مشارکت داشته باشند و یا در احداث خطوط و شبکه‌های پر فشار 765 و 800 کیلوولت با کشور ما همکاری کنند.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه کشور ما پنجمین کشور بزرگ جهان است که نیازمند کشاورزی آبی با شبکه‌های آبیاری و زهکشی وسیع است، گفت: با توجه به بارش 200 میلیمتری سالانه، مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده است؛ با این وجود فعالیت‌های زیادی در بخش سدسازی و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی در دست اجرا داریم که از آن جمله می توان به در دست اجرا بودن 120 پروژه بزرگ آب‌رسانی به شهرها اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 42 درصد جمعیت شهری ایران تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند که روند تکمیل شبکه های فاضلاب در شهرهای ایران به‌سرعت ادامه دارد و شرکت‌های برزیلی در صورت تمایل می‌توانند با سرمایه‌گذاری مستقیم یا فاینانس تجهیزات و امکانات با ما همکاری داشته باشند.

چیت چیان خاطرنشان کرد: شرکت های برزیلی با حضور و سرمایه گذرای در ایران می توانند خدمات مشابه ای به کشورهای منطقه نیز ارائه دهند؛ همچنین شرکت‌های برزیلی با مشارکت شرکت‌های ایرانی می‌توانند به‌صورت مشترک در پروژه های برون مرزی همکاری داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار