تاثیر آلودگی هوا بر تشدید بیماری روماتیسم مفصلی

پژوهش های انجام شده محققان نشان می دهد که علائم و شدت آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی افرادی که در معرض آلاینده های هوا قرار دارند، افزایش پیدا می کند.

کد مطلب: ۴۱۲۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، پژوهشگران موسسه علوم پزشکی هند مطالعات خود را روی ۵۰۰ نفر از بیمارانی انجام دادند که برای بیش از ده سال ساکن شهر دهلی که یکی از شهرهای آلوده این کشور محسوب می شود، بوده اند. آنها در مطالعات خود دریافتند که در طول ماه های نوامبر و دسامبر (آبان و آذر ماه) به دلیل افزایش ذرات معلق و آلودگی های جوی، علائم رماتیسم مفصلی این بیماران شدت پیدا کرده است.

یکی از پزشکان موسسه علوم پزشکی هند (AIIMS) در رابطه با این مساله می گوید: «ما داده ها و اطلاعات کیفیت هوای چند سال گذشته دهلی را از سازمان هواشناسی مستقر در دهلی نو به دست آوردیم و پس از آن وضعیت بیماران تحت درمان رماتیسم مفصلی را در موسسه علوم پزشکی هند پیگیری کردیم و در نهایت دریافتیم هنگامی که میزان ذرات معلق در هوا بالا بوده بروز علائم بیماری در بیماران افزایش پیدا کرده است. بر اساس این آمارها، در ماه های نوامبر و دسامبر علائم بیماری در این بیماران بدتر شده چرا که ذرات معلق در هوا از ۲.۵ میکرومتر ریزتر بوده است. ما در این بازه زمانی علائمی چون افزایش درد و تورم مفاصل را که به دلیل بالا رفتن آلاینده های هوا در این بیماران ایجاد شده بود، مشاهده کردیم».

کارشناسان پزشکی در حوزه رماتیسم اعلام کردند که اختلالات رماتیسمی یکی از بیماری های ناتوان کننده و بد شکل است که مردم از آن آگاهی بسیار کمی دارند. لازم به تاکید است که تاخیر در درمان این بیماری می تواند موجب تغییر شکل مفاصل شده که آسیب رسانی آن به ارگان ها برگشت ناپذیر است.

بیماری آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک بیماری سیستماتیک و مزمن است. در مجموع نشانه‌ های آرتریت روماتوئید شامل سفتی صبحگاهی مفاصل، تورم مفاصل، درد مفصلی، ضعف و خستگی می شوند که درد در مفاصل درگیر و تشدید آن در اثر حرکت، شایع ‌ترین علائم آرتریت روماتوئید بوده که تاکنون ثبت و شناسائی شده است.
منبع:افکارنیوز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار