دبیر علمی كنگره شنوایی شناسی:

تولد سالانه ۴ تا ۵ هزار نوزاد کم شنوا در کشور

دبیر علمی اولین كنگره مفاهیم و اصول كاربردی شنوایی شناسی، اظهارداشت: شیوع کم شنوایی در مراکز استان ها ۴.۷ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده است و سالانه ۴ تا ۵ هزار نوزاد کم شنوا در کشور متولد می شوند.

کد مطلب: ۴۱۲۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سعید فراهانی گفت: اختلالات شنوایی، بار اقتصادی و اجتماعی سنگینی بر افراد، خانواده ها و كشور ها دارد. ۳ تا۵ درصد جمعیت ایران دارای اختلالات شنوایی متوسط تا عمیق هستند. اختلالات شنوایی، شایعترین نقیصه مادرزادی در بدو تولد است و ۵۰ درصد اختلالات شنوایی در بدو تولد به علت بیماری های ژنتیک است. ناشنوایی، بعد از عقب ماندگی ذهنی، رتبه دوم معلولیت ها را در کشور به خود اختصاص داده است.

مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: شیوع کم شنوایی در مراکز استان ها برابر ۴.۷ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده است و سالانه ۴ تا ۵ هزار نوزاد کم شنوا در کشور متولد می شوند.

وی ادامه داد: میزان اختلالات شنوایی ناشی از مسائل ژنتیکی در ایران نسبت به آمار جهانی بالاتر است. بطوریکه ۶۰ تا ۷۰ درصد مراجعین به مراکز توانبخشی کشور که دچار مشکل شنوایی بوده اند از خانواده هایی هستند تا ۷۰ درصد مراجعین به مراکز توانبخشی کشور که دچار مشکل شنوایی بوده اند از خانواده هایی هستند که ازدواج فامیلی داشته اند.

فراهانی اظهار داشت: كم شنوایی در کودکان می تواند رشد گفتار و زبان و مهارت های شناختی او را به تاخیر انداحته و پیشرفت تحصیلی آنان را در مدرسه متاثر و به تعویق بیاندازد. در بالغین، اختلال شنوایی اغلب سبب ایجاد مشکلات در ارتباطات اجتماعی، شغل یابی، کار و حفظ شغل می شود. در سالمندان علاوه بر ایجاد مشكلات شدید ارتباطی و اجتماعی باعث انزوا طلبی این عزیزان جهت رهایی از تمسخر اطرافیان به واسطه بلند صحبت كردن، درک نامناسب گفتار و اشتباه جواب دادن می گردد.

مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: بر اساس آمار مراجع معتبر، حدود ۱۴ تا ۳۱ درصد از افراد كم شنوا جهت دریافت سمعک اقدام می كنند به عبارتی از هر ۵ نفر نیازمند به استفاده از سمعک ۴ نفر سمعک نمی گیرند. این آمار در كشور های پیشرفته است و در كشورهای در حال توسعه و ایران آمار استفاده از سمعک در كم شنوایان بسیار پایین است.

وی اظهار داشت: تجویز وسایل كمك شنوایی، همچون سمعك و كاشت حلزون در نوزادان و كودكان امری حیاتی بوده و در این مورد هدف تنها اصلاح و تقویت شنوایی نخواهد بود، بلكه هدف بزرگتر رشد گفتار و زبان، رشد مهارت های شناختی، تحصیلی، اجتماعی و هوشی و...، است. تجویز سمعک در سالمندان كم شنوا، علاوه بر اصلاح كم شنوایی در آنها سبب تاخیر در بروز مشكلات شناختی شده و از شدت این مشكلات نیز خواهد كاست.

فراهانی ادامه داد: در ایران، به رغم توسعه پوشش برنامه های غربالگری شنوایی نوزادن در بخش های زایشگاهی و بیمارستانی، فراهم شدن امكانات و تجهیزات دقیق ارزیابی شنوایی به شیوه های رفتاری، فیزیولوژیك و الكتروفیزیولوژیک در حیطه كلینیك های شنوایی شناسی توسط افراد آموزش دیده دانشگاهی و بالا بودن آمار كم شنوایی نسبت به میانگین آمارهای جهانی همچنان فقر فرهنگی عامل اصلی در استفاده نكردن مناسب از وسایل كمك شنوایی و سمعك در افراد نیازمند می باشد.

دبیر علمی اولین کنگره مفاهیم و اصول کاربردی شنوایی شناسی عنوان کرد: خانواده های عزیز كه دارای نوزاد ، كودك یا جوان و سالمند كم شنوا در منزل هستند باید از عواقب و عوارض بهره نگرفتن از سمعك و دیگر وسایل كمك شنوایی آگاه گشته و مطلع باشند تجویز و تنظیم سمعک مناسب یک شیوه درمان غیر طبی كم شنوایی است كه از جمله وظایف دانش آموختگان شنوایی شناسی می باشد و در طی استفاده از سمعك نیز بسیاری از نكات پزشكی و بالینی وجود دارد كه با سلامت شنوایی بیمار در ارتباط بوده و فقط یك شنوایی شناس تحصیل كرده دانشگاهی با مهارت كافی، صلاحیت مدیریت بالینی و تجویز و تنظیم سمعك را خواهد داشت.

وی در پایان یادآور شد: هدف از برگزاری اولین كنگره مفاهیم و اصول كاربردی شنوایی شناسی در ایران (Audiology in-Practice) كه توسط دانشگاه علوم پزشكی تهران و با همكاری دیگر دانشگاههای علوم پزشكی كشور، سازمان نظام پزشکی، سازمان بهزیستی و انجمن شركت های تجهیزات كمک شنوایی و سمعک در روزهای ۱۲ تا ۱۴ آبان ۹۴ در مركز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار می شود، توانمند سازی دانش آموختگان شنوایی شناسی در حیطه های مختلف پركتیكال و كاربردی از جمله تجویز و تنظیم سمعک، كاشت حلزون شنوایی، مواجهه با اختلالات پردازش شنوایی مركزی، توانبخشی شنوایی، ارزیابی و توانبخشی اختلالات تعادلی، ارزیابی و درمان وزوز گوش و بسیاری از مباحث روز شنوایی شناسی با حضور اساتید برجسته داخل و خارج از كشور است. كه امید است با ارتقای دانش و مهارت های بالینی و عملی شنوایی شناسان كشور بتوان گام های اساسی در خدمت رسانی به نظام سلامت كشور و افراد دارای كم شنوایی و اختلال تعادل برداشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار