گزارش پانا از نشست معاون آب و آبفای وزیر نیرو:

رود کارون احیاء می‌شود/برخورد یکسان در قلع و قمع چاه‌های غیر مجاز

خبرگزاری پانا: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اعلام اینکه رودکارون را احیاء می کنیم، عنوان کرد: در حال حاضر 300 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد که 35 حلقه چاه از این آمار در تهران وجود دارد و بخشی از آن توسط اشخاص حقوقی چون شهرداری ها حفر شده اند که در برخورد با متخلفان قانون یکسان اعمال می شود.

کد مطلب: ۴۰۲۹۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا، رحیم میدانی در نشست خبری ظهر امروز در نمایشگاه صنعت آب عنوان کرد: روزهای نخست سال ل آبی 95-94 را پشست سر گذاشتیم، و طبق پیش بینی های سازمان هواشناسی برای سه ماه آینده در نوار شمالی بارش های خوبی پیش بینی شده است، البته این سازمان نمی تواند برای بلند مدت پیش بینی وضعیت هواشناسی را داشته باشد چرا که این امر از نظر علمی ممکن نیست.


وی یادآور شد: در حالیکه مطابق آمارها از سال آبی که گذشت در حدفاصل اول مهر ماه سال 93 تا 31 شهریور ماه امسال وضعیت بارندگی ها در مقایسه با بلند مدت یعنی مقطع 45 ساله با کاهش 18 درصدی مواجه بوده و متوسط بارش ها در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل کاهش 10 درصدی داشته است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا همچنین عنوان کرد: میزان روان آب ها در سال آبی که گذشت در مقایسه با سطح بارش ها با کاهش 58 درصدی مواجه بود و از دیگر موارد قابل اشاره در آمار سال آبی گذشته می توان به کاهش بارش برف اشاره کرد در حالیکه کشور ما در شرایط خکسالی پیش رو به بارش برف بیش از باران نیاز دارد.

میدانی خاطر نشان کرد: بارش برف مزایای بیشتری نسبت به باران دارد زیرا ظریب نفوذ آب از طریق برف به ذخایر زیر زمینی بیشتر است و و در موقع لزوم آب در دسترس و سطح آن را ارتقاء می دهد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خاطر نشان کرد: طراز بارش برف از سطح دشت های کشور در سال آبی گذشته از سطح دشت ها 200 متر ارتفاع گرفته است و هم اکنون در حال تهیه جدول هایی هستیم تا میزان آب ورودی به سدهای کشور را مطابق آن برآورد کنیم و تأمین آب مورد نیاز کشور در بخش های مختلف را با برنامه ریزی پیش بریم.

میدانی که سناریو در نظر گرفته برای سال آبی 95-94 را مطابق با معیارهای بدبینانه دانستف تصریح کرد: بر این اساس در نظر داریم که نکات خوش بینانه در دسترسی های خود به منابع آب و یا افزایش های احتمالی در منابع آب های در دسترس را ملاک عمل کنار بگذاریم به نحوی برنامه ریزی کنیم که در تأمین آب مورد نیاز کشور با مشکل مواجه نشویم.

وی مدیریت مناسب آب زاینده رود در سالی که گذشت را یکی از دستاوردهای مهم مدیریت بهم پیوسته در حوضه های آبریز کشور عنوان کرد و افزود: را ه نجات کشور توجه به مدیریت بهم پیوسته حوضه های آبریز است زیرا در غیر این صورت نمی توان منابع محدود آب کشور را صیانت کرد و میزان مورد نیاز آب را در کشور تأمین کرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا همچنین گفت: در حوضه آبریز زاینده رو موفق شدیم 600 میلیون متر مکعب آب در اختیار کشاورزان این حوضه قرار دهیم و برای توسعه این مهم شوراهای آبریز اصلی کشور را ایجاد کردیم.

میدانی ادامه داد: هم اکنون در حوضه های آبریز اصلی کشور حوضه آبریز دریاچه ارومیه مورد توجه جدی دولت و وزارت نیرو است و با برگزاری جلساتی متعدد و مشترک با نمایندگان کشاورزان در نظر داریم تا حق آبه محیط زیست را رعایت و به درستی تخصیص دهیم.

وی تصریح کرد: تا کنون انتظارات وزارت نیرو از سازمان مدیریت و برنامه ریزی محقق نشده است و از این سازمان کلیدی می خواهیم تا با برنامه ریزی های دقیق و عملیاتی برنامه های منابع آب کشور را در اولویت تخصیص اعتبارات قرار دهند و وزارت نیرو در انجام برنامه های مهم صیانت از منابع آب کشور یاری کنند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: وزارت نیرو نمی تواند در تخصیص منابع مالی به بخش آب بی تفاوت باشد و تا کنون برخی از مسئولن مرتبط ار بدنه دولت وعده هایی را برای اجرای درست و به هنگام برنامه های طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیر زمینی داده اند که یکی از الزامات اساسی آن جلوگیری از تخلفاتی است که زمینه دست اندازی غیر قانونی به منابع آب های زیر زمینی را موجب شده است.

میدانی با یادآوری اینکه قانون توزیع عادلانه آب تضمینی برای دسترسی مناسب و مدیریت منابع آبی کشور استف عنوان کرد: در کنار این مهم مقوله حسابرسی آب را مورد توجه داریم و می توانیم با ممانعت از اضافه برداشت ها و بهره برداری مناسب از منابع آب موجود مانع آسب رسیدن بیشتر به سطح ایستایی آب در منابع زیر زمینی شویم.

وی با اشاره به آخرین تصمیم ها در شورای عالی آب در مورد احیای رودخانه کارون که در سالهای اخیر تحت تأثیر آلاینده های متعدد زیست محیطی از نظر کیفی تخریب شده است، گفت: این رود را در طول برنامه ششم مطابق هماهنگی های بین دستگاهای از نظر کیفی احیاء می کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: برای تحقق این مهم ظرفیت های نهادی کشور را در بخش آب و مدیریت منابع آبی که در حال حاضر بستر مطلوبی دارد مورد توجه جدی قرار داده و از ظرفیت های موجود بهترین استفاده را خواهیم برد.

میدانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که چگونگی اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیر زمینی را جویا شد، گفت: اولویت ما در اجرای این طرح صرفه جویی در برداشت ها و بازگشت به وضعیت سابق در 15 سال آینده است و البته در برنامه ششم توسعه تلاش می کنیم تا بخشی از برداشت 110 میلیارد برداشت بیشتر از منابع آب های استاتیک کشور را در مدت 40 سال اخیر جبران کنیم.

وی انسداد چاه های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت ها را از مهمترین اقدامات پیش رو برای اجرای احیاء و تعادل بخشی آب های زیر زمینی دانست و افزود: بر اساس قانون تعیین تکلیف چاه های غیر مجاز ابتدا وضعیت پروانه صادره چاه های ایجاد شده از سال 1385 به بعد را بررسی می کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خاطر نشان کرد: بررسی مجوز چاه های در حال بهره برداری که مجوز آنها قبل از سال 85 صادر شده است را در مرحله بعدی از اجرای بررسی های خود در دستور داریم و بر این اساس در تلاش هستیم تا با حفظ حقوق دارندگان چاه های قانونی و دارای مجور را با حفظ منابع آب های زیر زمینی حفظ کنیم که در این مهم مشارکت آنها را نیز جلب خواهیم کرد.

میدانی ادامه داد: معتقدیم با تسهیلاتی که دولت در بخش توسعه کشت های گلخانه ای و استفاده از سیستم های نوین آبیاری در اختیار کشاورزان قرار داده است، می توان شاهد کاهش مصرف آب کشاورزی و تحقق احیاء منابع آب های زیر زمینی بود زیرا با کشت های گلخانه ای تنها با مصرف آب برای کشت محصول به میزان 90 درصد مواجه می شویم.

وی با اشاره به جلسه مشترک با دادستان کل کشور در خصوص مقابله با چاه های آب فاقد مجوز و پروانه بهره بردرای عنوان کرد: این جلسه به بررسی اقدام با این مقوله پیرو هماهنگی متعدد برگزارشد در شرایطی که هم اکنون 300 هزار حلقه چاه آب غیر مجاز داریم و 35 هزار حلقه آن در شهر تهران واقع است و تعدادی از آن از سوی افراد حقیقی و تعدادی دیگر توسط بخش حقوقی ایجاد شده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و ابفا افزود: برخورد با متخلفان و حفر کنندگان چاه های غیر مجاز اعم از شخص حقیقی و حقوقی یکسان است و از نظر ما همه در برابر قانون یکسان هستند.

میدانی همچنین اظهار کرد: موضوع مقابله با آب تبخیر شده در پشت سدهای کشور در سال معادل 2 میلیارد متر مکعب آب است که برای جلوگیری از این میزان هدر رفت برای هر متر مکعب آب نیازمند اعتبار 2 هزار تومانی هستیم تا بتوانیم نیمی از این میزان را ذخیره کنیم و مانع تبخیر آن شویم که این موضوع در حال حاضر توجیه اقتصادی ندارد.

وی گفت: براساس صحبت‌هایی که در شورای عالی آب صورت گرفت، قرار شد که راجع به نظر دانشگاه تهران که مدیریت مخزن است یک اتفاق‌نظر بین دستگاه‌های اجرایی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: به اعتقاد دانشگاه تهران، مدیریت مخزن می‌تواند مساله‌ی شوری سد گتوند را حل کند و با توجه به این‌که این مساله جنبه‌های اقتصادی را دربرداشت در ردیف اولویت‌های مورد بحث قرار گرفت.

معاون وزیر نیرو در امور آب در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون مدیریت مخزن مشکل داشته است؟ گفت: دانشگاه تهران به دلیل این‌که مدیریت مخزن مشکلی نداشته آن را تایید کرده، اما ما معتقدیم که این روش باید بهتر از قبل صورت بگیرد.

میدانی در خصوص این مساله که چرا مجلس کار وزارت نیرو را مورد تحقیق و تفحص قرار داده است؟ اظهار کرد: مشکلات آب در کشور برخی نارضایتی‌ها را ایجاد کرده است و ما هم اعتقاد داریم که باید مشکلات در این زمینه بررسی شود.

وی با بیان این‌که اعتبارات فعلی پاسخگوی نیاز صنعت آب نیست، گفت: باید اعتبارات بیشتری به این صنعت تخصیص یابد و تا زمانی که نتوانیم مشکلات را در صنعت آب و فاضلاب برطرف کنیم نمی‌توانیم ارتقایی در این زمینه داشته باشیم.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار