احمدرضا براتی در گفت و گو با پانا:

کمیته اخلاق فدراسیون به جای خالکوبی به رشوه و تبانی بپردازد

خبرگزاری پانا: کارشناس حقوقی فوتبال ایران و جهان گفت: موضوعی که از نظر شرع و قوانین جاری کشور تخلف محسوب نمی شود چه لزومی دارد که مسئولین فوتبال به آن ورود پیدا کنند و این مساله را جرم بدانند.

کد مطلب: ۳۹۹۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری پانا، خالکوبی و چهره آرایی از قبیل مسائلی است که نزد ایرانیان پسندیده نیست. این مساله در فرهنگ ایرانی نوعی ضد ارزش محسوب می شود. اما سوال اصلی اینجا مطرح می شود که آیا واقعا خالکوبی جرم است؟ از نظر شرع و قوانین جامعه ما این مساله تخلف است و اگر کسی آن را انجام دهد مرتکب فعل حرامی شده است که کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال برای اشکان دژاگه و سردار آزمون اخطار صادر کرده است؟!

احمدرضا براتی درباره خالکوبی بازیکنان فوتبال به خبرنگار پانا گفت: بحث خالکوبی بازیکنان باید از سه جهت مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از نظر قوانین جاری آن کشور، که در قوانینی که در کشور وجود دارد در هیچ کجا نمی توانیم قانونی پیدا کنیم مبنی بر اینکه خالکوبی به عنوان جرم محسوب می شود.بنابراین از نظر قوانین جاری کشور خالکوبی خلاف محسوب نمی شود. اما از دیدگاه شرعی هم این مساله علمای فقه بارها تاکید کردند چنانچه خالکوبی برای شخصی ضرر جسمانی نداشته باشد هیچ منع شرعی ندارد به این معنی که حرام نیست و فردی که این کار را انجام می دهد فعل حرامی مرتکب نشده است.

وی در ادامه افزود: باید اولین نکته ای که مورد بررسی قرار بگیرد این است که آیا کمیته اخلاق صلاحیت بررسی این موضوعات را دارد یا خیر؟! کمیته اخلاق کمیته ای است که توسط فیفا برای رسیدگی به مسائلی مانند شرط بندی ، تبانی ، فساد در فوتبال تاسیس شد. بقیه مسائل حتی اگر تخلف هم باشد در حوزه اختیارات کمیته اخلاق نیست بلکه ارکان دیگر باید به امور دیگر رسیدگی کنند.حتی توهین کردن بازیکنان هم در حوزه اختیارات کمیته اخلاق نیست بلکه کمیته انضباطی باید به آن ورود پیدا کند.

براتی همچنین گفت: در هیچ کجای قوانین بین المللی ذکر نشده است که خالکوبی بازیکنان تخلف محسوب می شود. البته به این معنی هم نیست که اگر یک نهاد قضایی با بازیکن فوتبال به خاطر خالکوبی برخورد کرد فیفا حق دخالت دارد.

معاون حقوقی سابق فدراسیون فوتبال ذکر کرد: اصولا موضوعی که از نظر شرع و قوانین جاری کشور تخلف محسوب نمی شود چه لزومی دارد که مسئولین فوتبال به آن ورود پیدا کنند و این مساله را جرم بدانند. به اعتقاد من این مسائل تنها برای فدراسیون و بازیکنان حاشیه ایجاد می کنند و باعث می شود که بازیکنان موثر حذف شوند. متاسفانه فوتبال ما درگیر مسائل مالی و بحث تبانی و رشوه شده است و یکی از وظایف کمیته اخلاق هم رسیدگی به این امور است نه اینکه مسائلی را کنکاش کنند که نه در عرف و نه در شرع تخلف محسوب شده است.

براتی عنوان کرد: در بحث ورود کمیته اخلاق به خالکوبی حتی فدراسیون فوتبال هم مخالف بود اما متاسفانه دو مشکل اساسی وجود دارد یکی اینکه آیین نامه فدراسیون اشکالات زیادی دارد و بخشی از عملکرد آنها مستندات آیین نامه است. بنابراین در درجه اول باید نقایص و مشکلات آیین نامه برطرف شود. و دیگر اینکه باید به کمیته اخلاق یادآوی شود که وظیفشان حفظ و تمامیت سلامت فوتبال است.

وی افزود: هیچ یک از مردم و حتی خود ما مساله خالکوبی را تایید نمی کنیم اما خالکوبی مساله شخصی است که نه قانون و نه شرع آن را خلاف نمی داند.مساله اخلاق و عرف و قانون چند مقوله متفاوتی هستند. بازیکنان اخلاقی و عرفی باید بعضی مسائل را رعایت کنند اما اگر این اتفاق نیافتاد جرمی مرتکب نشدند.اکثر مردم ایران با خالکوبی مخالفند و کسی هم این کار را انجام نمی دهد اما به این معنی نیست که اگر کسی انجام داد جرمی مرتکب شده است.

براتی در واکنش به این سوال که آیا فدراسیون مجوز برخورد با خالکوبی را دارد و تاکنون منتشر شده است یا خیر، تصریح کرد: فدراسیون مدعی شده است که مسائل برخورد با خالکوبی را از فیفا پرسیدند و آنها هم اجازه برخورد را صادر کردند. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که پرسش مطرح شده از فیفا و جوابش را منتشر کنند. ممکن است یک پرسش را به دو مدل مختلف بپرسند و جواب های متفاوتی دریافت کنند. اگر پرسش به این صورت باشد که خالکوبی در قانون ما جرم است و یک ضد ارزش محسوب می شود قطعا جواب فیفا هم این است که با این مساله برخورد کنید. اما اگر پرسش به این صورت باشد که خالکوبی در شرع و قانون ما جرم نیست، آیا اجازه برخورد داریم ؟ که مسلما فیفا هم جوابش این است که خیر اجازه برخورد ندارید. بنابراین باید پرسش و جواب منتشر شود که در درجه اول به همگان ثابت شود این مساله صحت دارد در درجه دوم هم کیفیت پرسش و جواب آن هم مشخص شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار