پانا بازار مسکن را بررسی می‌کند؛

املاکی‌ها منتظر خروج مسکن از رکود در اسفند ماه/ آپارتمان‌های نقلی همچنان پرطرفدار

خبرگزاری پانا: بازار مسکن تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز و طلا و بی ثباتی در بازارهای مالی و پولی کشور در رکود به سر می برد به طوری که اغلب بنگاه داران در انتظار رسیدن اسفندماه برای خروج از این رکود هستند اما با این حال بازار خرید و فروش آپارتمان ها کوچک گرم است.

کد مطلب: ۳۹۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، در حالی‌که مسوولان و کارشناسان حوزه مسکن از رکود چند ماهه مسکن در کشور صحبت می کنند و دلیل این رکود را بی‌ثباتی در بازار ارز و طلا بیان می‌کنند اما طی همچنان شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم.

به گفته تحلیل‌گران با آرام‌تر شدن بازار ارز در کشور‌، انتظار ثبات قیمت در بازار مسکن بیشتر می‌شود، اما قیمت واحدهای مسکونی شهر تهران نشان‌دهنده‌ی افزایش 200 تا 300 هزار تومانی هر متر در بیشتر نقاط شهر است که برخی مشاوران املاک و سرمایه‌گذاران بخش مسکن از احتمال افزایش قیمت در ماه‌های پایانی سال می‌گویند.

امیدواری رییس کانون انبوه سازان برای خروج بازار مسکن از رکود

ایرج رهبر رییس کانون سراسری انبوه سازان در پیش‌بینی خود از وضعیت بازار مسکن در سه ماهه پایانی سال به خبرنگار اقتصادی پانا می گوید: همانطور که بازار ارز بحران خود را گذرانده و در وضعیت ثبات به سر می‌برد، نسبت به بهبود وضعیت بازار مسکن نیز امیدوار هستیم و پیش‌بینی می‌شود خرید و فروش بخش مسکن رونق یابد.

افزایش قیمت در پی رکود بازار

رییس کانون سراسری انبوه سازان ادامه می دهد: ایجاد وقفه‌ در خرید و فروش مسکن باعث رشد غیرمتعارف قیمت‌ها شده است و با وجود اینکه رکود بخش مسکن را زمینگیر کرده است اما فعالان این حوزه امیدوار هستند با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال به ویژه اسفندماه خریدو فروش مسکن رونق بگیرد.

اسفندماه زمان موعود املاکی ها

یک مشاوره املاک در شرق تهران به خبرنگار پانا در این باره توضیح می دهد: همه ساله با نزدیک شدن به عید با رونق بازار مسکن روبرو هستیم اما امسال نسبت به سال‌های گذشته خریداران کمتری به بنگاه ها مراجعه می‌کنند شاید اسفندماه از این رکود خارج شویم.

بازار خرید و فروش آپارتمان های نقلی گرم است

وی ادامه می دهد: در روزهای اخیر تعداد مراجعه به بنگاه و بازدید از واحدها بیشتر شده و مردم تمایل دارند که واحدهایی با متراژ کوچکتر و قیمت ارزان‌تر تهیه کنند که پول کمتری هم نیاز دارد.

این فعال بازار مسکن توضیح می دهد: با توجه به گرانی شدن قیمت مسکن قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده در نتیجه اغلب تمایل بیشتری برای خرید خانه در متراژهای کم وجود دارد به همین دلیل آپارتمان ها نقلی بسیار پرطرفدارند.

تاثیر نوسانان بازار ارز و طلا بر قیمت مسکن

در این میان که همه از افزایش قیمت مسکن سخن می گویند، رییس اتحادیه مشاوران املاک افزایش قیمت مسکن را طبیعی دانسته و به پانا می گوید: ثبات بازار مسکن مشروط به ثبات ارز در کشور است اما باید توجه داشت که روند افزایش قیمت طی سال‌ها طبیعی است.

مالکان قیمت مسکن را با شرایط بازار ارز و طلا تغییر می دهند

مصطفی قلی‌خسروی توضیح می دهد: درست است که مشاوران املاک نقش تنظیم کننده بازار و رضایت خریدار و فروشنده را برعهده دارند اما نباید نقش نوسانات بازارهای ارز و طلا را نادیده گرفت شاید در ظاهر ربطی به یکدیگر نداشته باشند اما اغلب مالکان فروش مسکن خود را به شرایط این بازارها تغییر می دهند.

فصل نقل انتقالات از خرداد شروع تا مهر ادامه دارد

قلی خسروی با بیان اینکه تعداد کل معاملات نسب به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته است، اظهار می کند: امیدوار هستیم با نزدیک شدن به پایان سال بازار از رکود خارج شود البته فصل اصلی نقل و انتقلات از خرداد ماه آغاز و تا مهر ماه ادامه دارد.

بر اساس گزارش خبرنگار پانا، قیمت برخی از آپارتمان های فروشی در سطح پایتخت کمتر از ده سال ساخت به قرار زیر است: آپارتمان های تا 45 متر: آپارتمان 45 متری درجیحون (امام خمینی) 95 میلیون تومان، آپارتمان 42 متری در پیروزی 140 میلیون تومان، آپارتمان 49 متری در تهرانپارس 120 میلیون تومان، آپارتمان 40 متری در گلبرگ غربی 98 میلیون و آپارتمان 40 متری در امام حسین (ع) 80 میلیون تومان.

همچنین قیمت آپارتمان های تا 55 متر در مناطق مختلف به شرح زیر است:

آپارتمان 50 متری واقع در میدان هروی 202میلیون تومان، آپارتمان 53 متری در نارمک 135 میلیون، آپارتمان 52 متری در بلوار فردوس 168 میلیون تومان و آپارتمان 53 متری در سردار جنگل 172 میلیون تومان.

البته باید یادآور شد که قیمت خانه در برخی نقاط تهران به دلیل وجود مراکز خرید و نزدیکی به مرکز شهر و تجاری بودن منطقه متاثر خواهد بود.

گزارش از نسترن تقی پور/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار