مدیرعامل اتحادیه دامداران در پاسخ به پانا:

دامداران با فروش برخی از دام‌ها بقای دامداری را حفظ می‌کنند

خبرگزاری پانا: مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران گفت: هم اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی دامداران با فروش برخی از دام‌های خود بقای دامداری را حفظ می کنند چرا که فروش شیر با نرخ سال گذشته و با افزایش قیمت های سال 94 مقرون به صرفه نیست و آنها قادر به اداره دامداری نیستند.

کد مطلب: ۳۸۳۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد

سعید سلطانی سروستانی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا در تشریح مهمترین چالش دامداری های کشور، عنوان کرد: اقتصادی نبودن تولید بزرگترین مشکل دامداران است چرا که شاهدیم علی رقم افزایش هزینه های تولید در حال حاضر هنوز دامدار نمی تواند شیر را به قیمتی که در اوایل سال 93 به نرخ مصوب 1440 تومان مشخص شد در بازار عرضه کند.


وی همچنین گفت: در حال حاضر حدالاقل 30 درصد هزنیه های تولید به دستمزد کارگری و حامل های انرژی اختصاص دارد و سایر خدماتی که به تبع آن افزایش پیدا کرده در ابتدای سال 94 و همچنان در تعرفه فروش شیر خام هیچ تأثیری نداشته است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران کشور در رابطه با افزایش نرخ نهاده های دامی به عنوان بخشی از مشکلات دامداران که موضوع پرسش خبرنگار پانا بود، گفت: افزایش نرخ نهاده های دامی نیز باید توجه داشت اقلامی که مواد اصلی تشکیل دهنده کنستانتره هستند خوشبختانه هم اکنون با نرخ مناسب عرضه می شود اما سه قلم عمده ای که غذای اصلی دام را تشکیل می دهد شامل یونجه، ذرت علوفه ای و کاکله متأسفانه نسبت به سال گذشته با افزایش قیمت مواجه بوده است.

سروستانی ادامه داد: ذرت علوفه ای امسال 100 درصد، یونجه حدود 50 درصد و کاه و کله نیز حدود 100 درصد نسبت به سال گذشته افزایش نرخ داشته است و این منطقی به نظر نمی رسد که در هر حال به مسائل و عوامل تولید موثر باشد و انتظار داشته باشیم که تولید کننده نیز با همان نرخ های گذشته محصولات خود را به فروش برساند.


وی اظهار کرد: اگر می بینیم که دامداران ما در اصلاح بدون اعتراص به تولیدات خود ادامه می دهند باید توجه کرد که از درآمدهای واحد دامی خود راضی نیستند و سکوت آنها دلیل بر رضایت نیست بلکه دلیل بر اجبار است زیرا با موجود زنده و دام های اصیلی سر و کار دارند که حدود 20 تا 30 سال بر روی اصالت نژاد دام های خود کار کردند و هر سال با استفاده از اسپرم های گران قیمت از نظر تولید نسل ارتقاء چشمگیری دادند.


مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامدارن کشور گفت: دامدارن ما موفق شدند نسل دام ها را ارتقاء دهند به نحوی که هم اکنون دل کندن از این سرمایه ها ممکن نیست و اما در مورد دامداری های کوچک با ریزش 30 درصدی مواجه هستیم و در حال حاضر صرفاً دامداری های متوسط و بزرگ است که به کار خود ادامه می دهند و هر ماه از سرمایه خود برای بقای دامداری هزینه می کنند.


سروستانی خاطر نشان کرد: دامداران با فروش برخی از دام های خود برای حفظ دامداری و دیگر دام ها اقدام می کنند تا شرایط اقتصادی دامداری را به نحوی اداره کنند و این موضوع نمی تواند دوام داشته باشد اگر دولت به امنیت شغلی دامدران فکر نکند و راهکاری برای آنها در نظر نگیرد مشکل دامدری ها برطرف نمی شود و ادامه فعالیت آنها در مخاطره خواهد بود.

وی تصریح کرد: دولت با پرداخت یارانه به دامداران مانند سایر کشورها رفتار کند و یا با خرید تضمینی شیر از دامداران با شرایط مناسب حمایت کند در غیر این صورت تولید فرآوردهای دامی را بر عهده دامدران صرفاً متمکن بگذارد تا بر اساس وضعیت بازار و عرضه و تقاضا مدیریت کنند که در این صورت قطعاً نیمی از دامداری های کشور تعطیل خواهند شد و در سالهای آینده باید به دنبال واردات محصولات لبنی باشیم تا نیاز داخل تأمین شود.

35 درصد ظرفیت تولید شیر در کشور بلا استفاده است

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با اشاره به اینکه معتقد است نظر دولت حمایت از دامداران است، عنوان کرد: برای افزایش تولید دامداری ها تا پایان برنامه ششم باید ابتدا دارایی های موجود در دامداری ها را حفظ کنیم چرا که هیچ کس در شرایط فعلی حاضر به سرمایه گذاری در دامداری ها نیست و باید به دامداری ها انگیزه کار داد.

سلطانی سروسطانی اظهار کرد: اگر دولت به طور واقعی کمک کند می تواند 30 تا 35 درصد ظرفیت خالی از میزان 12.5 میلیون تن ظرفیت تولید شیر کشور را به حدی برسانند که متوسط سرانه 165 کیلو گرم شیر را در واحدهای خالی برای نیاز کشور تأمین کنیم و لازمه این مهم هم اکنون حفظ دامداری های فعلی است.

وی به کمبود آب برای تولید علوفه خشوی اشاره کرد و گفت: کنستانتره را از خارج از کشور هم می توان وارد کرد اما به دلیل کمبود آب تولید علوفه خشوی در کشور با مشکل مواجه است و برای ارتقاء سطح تولید شیر و محصولات دامی نیازمند افزایش تولید علوفه خشوی هستیم.

یک سوم جمعیت کشور در روستاها لبنیات خود را تأمین می‌کنند

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگار پانا که میزان تولید شیر و گوشت را جویا شد، اعلام کرد: آنچه معاونت امور دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند، 8 میلیون و 480 هزار تن در پایان سال 94 است با توجه به اینکه از این میزان 6.5 میلیون تن شیر وارد کارخانجات می شود و همچنین با در نظر گرفتن این نکته که یک سوم جمعیت کشورمان روستائیان هستند و غذای قالب آنها لبنیات است، اگر فرض کنیم نیاز روستائیان را به این رقم بیفزائیم هم اکنون تولید باید بالغ بر 9.5 میلیون باشد.


سلطانی سروستانی افزود: تولید گوشت قرمز با توجه به میزان 60 هزار تن واردات در سال گذشته و در مقابل 950 هزار گوسفند و حدود 100 هزار گوساله از کشور خارج شده و به ترکیه رفته برای افزایش بهره وری مازاد تولید داریم و کمبودی در این حوزه احساس نمی شود.

بومی سازی تولید کنسانتره خوراک دام کشور

سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران کشور، در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ورود دام سبک به کشور جهت اصلاح نژاد اظهار داشت: بنده بعنوان کارشناسی که بیش از 25 سال در این حوزه تخصص و تجربه کاری دارم به هیچ‌عنوان با ورود دام سبک و اصلاح نژاد به کشور موافق نیستم.


وی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی و آب و هوایی که این دام ها در آن پرورش یافته‌اند و شرایط خشکسالی که در کشور حاکم است، ممکن است، مشکلاتی بوجود آید.


سروستانی در این ‌خصوص ادامه داد: به طور مثال گوسفند رومانو که در کشور روسیه و با شرایط میانگین بارندگی سالانه 800 میلی متر پرورش می‌یابد و 2 بار در سال و هر بار 3 قلو زایی دارد در شرایط جوی ایران با میانگین بارش سالانه 200 تا 220 میلی متر حتی ممکن است تک قلو زایی نداشته باشد.


وی تصریح کرد: در حال حاضر 35 نژاد دام سبک در کشور داریم که سالها طول کشیده تا این دام‌ها با شرایط جوی یک استان منطبق شوند و حتی دام‌هایی که موجود است، با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت هر استان با استان دیگر ممکن است، برای پرورش و تولید مثل با مشکل مواجه شود.


سروستانی ادامه داد: برخی اذعان دارند ، که این دام‌ها در شرایط بسته نگه داری خواهد شد و به این ترتیب با مشکلی مواجه نمی شوند ولی این در حالی است که پرورش در شرایط بسته به هیچ‌ عنوان صرفه اقتصادی ندارد و همچنین هیچ تضمینی برای ورود این دام‌ها به شرایط باز وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران کشور در خصوص تهیه و تولید خوراک دام بصورت بومی سازی اظهار داشت: کارخانه‌های تولید خوراک دام خوشبختانه رو به افزایش است و اتحادیه کشوری توانسته در استان‌های مختلف با آموزش دام‌داران آنها را به سمت استفاده از کنسانتره به جای خوراک خام سوق دهد که این امر موجب جلوگیری از هدر رفت خوراک دام می شود و از نظر اقتصادی برای دامدار به صرفه‌تر است.

وی تصریح کرد: استفاده از کنسانتره به دلیل رعایت اصول خاص و علمی موجب بهبود وضعیت تولید می‌شود.

سروستانی گفت: در حال حاضر بسیاری از اتحادیه‌ها در استان‌ها یک کارخانه تولید خوراک دام دارند و با ارائه کنسانتره با قیمت پایین‌تر به دام‌داران کمک می کنند.


صادرات دام زنده به جای گوشت قرمز

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران کشور اظهار داشت: در حال حاضر صادرات گوشت قرمز به صورت دام زنده است، سال گذشته 690 هزار راس دام از مبادی رسمی و 170 هزار راس دام به صورت قاچاق به کشور عراق و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده و چیزی بالغ بر 50 تا 60 هزار گوساله از شیر گرفته شده و آماده پروار به ترکیه قاچاق شده است.


سروستانی در اینخصوص ادامه داد: این در حالی است که اگر این میزان دام در کشور می‌ماند و می توانستیم در شرایط پروار یک گوساله 120 کیلوگرمی را به یک گاو 500 کیلوگرمی برسانیم هم ایجاد اشتغال در کشور می‌شد و هم می توانستیم با صادرات گوشت قرمز برای کشور ارزآوری کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار