مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خبرداد:

ثبت جهانی بافت قدیم شهر نراق در دستور کار میراث فرهنگی استان مرکزی

خبرگزاری پانا: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ثبت جهانی بافت قدیم شهر تاریخی نراق در سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

کد مطلب: ۳۷۴۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، سید محمد حسینی افزود: مستندات لازم در زمینه مرمت، احیا و کاربری مناسب بافت تاریخی شهر نراق با هدف طرح پرونده ثبت جهانی آماده شده و به زودی قابل ارایه به مجامع ذیربط است.
وی با بیان اینکه نراق دارای ویژگی های منحصر به فرد و غنی فرهنگ اسلامی است، اظهارداشت: بافت قدیم این شهر مجموعه ای کم نظیر از نبوغ هنری، تبادل ارزش های بشری در یک محدوده زمانی با کار ویژه های متعدد، جلوه های معماری و فرهنگی خاص است و در معماری آن پیشرفت این عرصه با طراحی و چشم انداز اسلامی ملموس است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی نراق سال آینده به شورای بین المللی آثار و محوطه های فرهنگی، تاریخی ارسال می شود تا با ایجاد بستر ارزیابی و تشخیص معیارها و شرایط اصالت، مراحل ثبت در فهرست میراث جهانی مهیا شود.
حسینی اضافه کرد: با ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو، توجه و حمایت های جهانی برای آن فراهم می شود.
وی ابراز داشت: حفظ و احیای بافت قدیم نراق امسال اعتبار استانی ندارد و به منظور تسریع در احیا و حفظ این مجموعه ارزشمند نیاز به اعتبار ملی است.
شهردار نراق نیز گفت: شهر نراق با قدمتی دو هزار ساله پس از ماسوله به عنوان دومین شهر ویژه دارای طرح جامع کشور است.
محمود مرادی افزود: بافت قدیم شهر نراق با اعتبار هفت میلیارد ریال سال های گذشته مرمت و احیا شد و بستر تصویب آن به عنوان شهرهای ویژه کشور دارای طرح فراهم آمد.
وی ادامه داد: در صورتی که بعد از تصویب طرح جامع شهر نراق سالانه 10میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده می شد و روند مرمت، احیا و کاربری بخشی بافت نراق تسریع می شد، ثبت جهانی آن سرعت می گرفت.
شهردار نراق بیان کرد: این شهر شرایط ثبت جهانی شدن را دارد چرا که مردم در کنار مسئولان، خود را متولی حفظ و احیای آن می دانند و در این راه مشارکت گسترده دارند.
مرادی خاطرنشان کرد: ارزش تاریخی شهر نراق را کارشناسان شهرسازی و معماری داخلی نیز تایید کرده اند.
وی ابراز داشت: نراق بهترین نمونه از شهرهای اسلامی است که در حوزه درون گرایی معماری اسلامی دارد گرچه ظاهر شهر بنایی در حال تخریب به نظر می رسد اما کالبد سازه ها و بناهای تاریخی بهترین نمونه شهرهای اسلامی با معماری منحصر به فرد است.
شهردار نراق اضافه کرد: شهر نراق با وسعت 20 هکتار یکی از شهرهای بکر و زیبا با بافت معماری دوره ایلخانی، سلجوقی و قاجاریه است که در آن یک صد منزل و ابنیه تاریخی وجود دارد.
مرادی گفت: حدود یک دهه گذشته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مشارکت شهرداری نراق طرح راهبردی احیای این بافت را در سه مرحله شامل نجات بخشی، ساماندهی و احیای بافت قدیمی با ارزش تاریخی شروع کرده است.
وی افزود: در مرحله اول احیای این طرح که شامل مرمت بناهایی با دامنه آسیب جدی است، تاکنون نزدیک به 50 درصد ابنیه مستقر از محل اعتبارات شهرداری و استانی سازمان میراث فرهنگی بازسازی و احیا شده است.
شهردار نراق جلوگیری از تخریب سه آب انبار، دو کاروانسرا و بازار شمس السلطنه را از جمله اقدامات انجام شده در مرحله اول عملیات اجرایی مرمت بافت تاریخی نراق عنوان کرد.
مرادی ادامه داد: در مرحله دوم نیز ساماندهی این پروژه ها انجام شده است و در مرحله سوم هتل سنتی، سوییت، بازارچه صنایع دستی و اقامت سرا توسط بخش خصوصی ساخته می شود.
شهر نراق با وسعت 70 کیلومتر در مسیر دلیجان به مشهد اردهال و کاشان واقع شده و به تازگی به مجمع جهانی شهرهای اسلامی پیوسته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار