وزیر آموزش و پرورش

تحول بنیادین دانش‌آموز را به سمت خلاقیت، تفكر و فناوری می‌برد

خبرگزاری پانا:وزیر آموزش و پرورش گفت:تحول بنیادین دانش‌آموز را به سمت خلاقیت، تفكر و فناوری می‌برد و در این عرصه اگر مدرسه‌ای یك روز هم دیر‌تر هوشمند شود ضرر كرده است

کد مطلب: ۳۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا:حمیدرضا حاجی‌بابایی در كارگاه آموزشی تحول بنیادین و شروع سال تحصیلی متفاوت در همدان اظهار داشت: امسال شروع سال تحصیلی را در روز اول مهر ماه با فریاد بلند دانش‌آموزان در سراسر كشور علیه پخش فیلم توهین‌آمیز به پیامبر(ص) آغاز می‌كنیم تا با اعتراض ملی دشمن را به دلیل انجام این حركت‌های شرمگین محكوم كنیم.

وی افزود: دشمن قصد مذهبی كردن جنگ را دارد غافل از این كه با این حركات، فشار‌ها را بیشتر به سمت خود متمایل می‌كند و دست‌های پشت پرده را كه نقش اصلی آن صهیونیسم است، آشكار می‌كند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحول بنیادین و این موضوع كه در طول تاریخ آموزش و پرورش نظام آموزشی به این شكل كاربردی و گسترده وجود نداشت، اضافه كرد: در تمام طول تاریخ، نظامی به این جامعی و كاربردی با این جمعیت كاری خوب و فعال وجود نداشت و این نظام تحول بنیادین در تاریخ ما بزرگترین حركت بوده است.

وی بر معایب آموزش و پرورش در سال‌های گذشته اشاره و تصریح كرد: در نظام‌های گذشته هنرستان ما دو ساله بود و دانش‌آموز با 2 سال رشته تخصصی جدای از دوره پیش‌دانشگاهی دیپلم می‌گرفت و این نقص برای سیستم محسوب می‌شد، در كنار همه این‌ها معایب زیادی در سیستم آموزشی ما بود كه با نظام تحول بنیادین این ساختار عوض شد.

حاجی‌بابایی خاطرنشان كرد: در نظام جدید آموزشی این ساختاری كه بیان می‌كنیم تحول بنیادین نیست چرا كه هنوز تحولی شكل ندادیم فقط ریل‌گذاری می‌كنیم تا تحول بنیادین اجرا و در آینده به نتیجه برسد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان بهمن ماه امسال دانشجو می‌پذیرد و این دانشجویان 4 سال آینده برای تدریس فارغ التحصیل می‌شوند كه اكثریت آنان با معدل‌های بسیار بالا وارد شدند پس نتیجه می‌گیریم كه تحول بنیادین با شروع آن در مهرماه خاتمه پیدا نمی‌كند بلكه در سال‌های آینده با نیرو‌های كارا و جوان ادامه خواهد داد.

وی با تفسیری از چگونگی تدوین این سند و تعداد زیادی از اساتید و محققانی كه در تدوین این سند همكاری داشتند، افزود: در حال حاضر ده‌ها محور هماهنگ با یكدیگر كار می‌كنند تا در آینده به نتیجه خوبی برسیم.

حاجی بابایی یاد آور شد: تحول بنیادین یك تغییر مستمر است نه یك ساختمان و بنا كه در زمان خاصی تمام شود بلكه تا هر زمانی كه آموزش و پرورش هست و ادامه می‌دهد، كار می‌كند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در نظام تحول بنیادین 600 محقق كار كردند و در این تحقیقات بر این نكته تاكید داشتند كه مهم‌ترین طول دوره تربیت انسان دوره ابتدایی است چرا كه در این دوره شاكله اصلی دانش‌آموز شكل می‌گیرد.

وی در ادامه یادآور شد: محققان عنوان كردند كه در طول 5 سال ابتدایی نمی‌توان مطالب را به صورت كامل ارائه داد و باید این دوره به 6 سال دوره ابتدایی تغییر پیدا كند و ششم ابتدایی با تحقیق بنا شد و تا 12 سالگی است كه دانش‌آموز می‌تواند شكل هویتی كامل را به خود بگیرد و این یك قانون كلی در تربیت است.

حاجی‌بابایی با اشاره به مرحله دوم بعد از ایجاد هویت بیان داشت: مرحله دوم در این خلاصه می‌شود تا برنامه‌ریزی كنیم كه این دانش‌آموز از كجا به كجا باید برسد و یك سری غذای روحی و جسمی را به صورت خوراك روزانه تهیه و به او ارائه دهیم تا مصرف كند و این خوراك در 6 سال دوره ابتدایی باید به دانش‌آموز ارائه شود تا نتیجه مثبتی بگیریم.

وزیر آموزش و پرورش اذعان كرد: در 33 سال گذشته شورای انقلاب فرهنگی در هیچ برهه زمانی به این اندازه بر روی مباحث آموزش و پرورش كار نكرده بود و در سند تحول بنیادین تمامی كتب درسی به صورت كم و بیش تغییر پیدا می‌كنند.

وی تصریح كرد: تحول بنیادین دانش‌آموز را به سمت خلاقیت، تفكر و فناوری می‌برد و در این عرصه اگر مدرسه‌ای یك روز هم دیر‌تر هوشمند شود ضرر كرده است چرا كه امروز وقتی دانش‌آموز ما چندین شبكه تلوزیونی را می‌بیند با یك تخته سیاه و به صورت شفاهی آموزش جواب نمی‌دهد و دانش‌آموز باید به صورت زنده و با اینترانت ملی مطالب را دریافت كند.

حاجی‌بابایی در پایان سخنانش گفت: در استان همدان 280 هزار دانش‌آموز تحصیل می‌كنند باید از خودمان سوال كنیم كه در چند سال آینده این تعداد دانش‌آموز چه كاره می‌شوند و این وظیفه ماست كه آنان را در مسیر درست برای آینده بهتر هدایت كنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار