یكسان سازی نرخ ارز برای انضباط اقتصادی لازم است

خبرگزاری پانا: یکسان سازی نرخ ارز رویکردی مهم در سیاست های پولی کشور است و باید شرایط برای نگه داشتن نرخ ارز و اعمال آن در محدوده مشخصی وجود داشته باشد.

کد مطلب: ۳۵۶۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، کوروش پرویزیان عضو شورای پول و اعتبار گفت: رویکرد بانک مرکزی تک نرخی کردن نرخ ارز است و باید مجموعه رفتارهای طرف های عرضه و طرف های تقاضای ارز به خوبی مدیریت شود.

وی افزود: باید از لحاظ منابع تامین ارز هم اطمینان کافی به بازار داده شود که شامل تامین ارز از محل صادرات نفت خام، صادرات فرآورده های نفتی، صادرات غیرنفتی و صدور خدمات فنی و مهندسی و جذب گردشگران خارجی است و هر نوع خدمتی که به خارجی ها عرضه می شود مانند ترانزیت و دیگر موارد هم می تواند ظرفیت عرضه ارز را در بازار تقویت کند.

پرویزیان افزود: قیمت نفت متاسفانه نوسان جدی دارد و ادامه این روند بر تک نرخی کردن ارز تاثیر منفی خواهد داشت و باید مجموعه ای از عوامل که ساختار بازار را ناپایدار می کند تحت مدیریت و کنترل قرار گیرد.

وی گفت: با استقرار اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و افزایش صادرات غیرنفتی می توانیم پایداری طرف های عرضه را در این بازار افزایش دهیم و مدیران و تصمیم گیران بازار ارز از قدرت عمل و ابتکار زیادی برخوردار خواهند شد مشروط به اینکه منابع تامین درآمدهای ارزی، متنوع و زیاد شود.

عضو شورای پول و اعتبار افزود: تک نرخی کردن ارز همواره در سیاست های دولت مد نظر بوده است و امیدواریم قیمت ارز در بازار هم به یک عدد ثابتی برسد و در آن صورت نظام قیمت گذاری کالاها و پیش بینی تحولات هم شفاف خواهد شد.

وی گفت: چند نرخی شدن ارز همواره از موانع فساد اقتصادی بوده است چون رانت ایجاد می کند که نصیب عده ای خاص می شود بنابراین تک نرخی کردن ارز از لحاظ اقتصادی کاملا ضروری است اما باید قابل کنترل، با ثبات و قابل پیش بینی و مدیریت باشد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت در سالهای اخیر به خوبی نرخ ارز را مدیریت کرده است گفت: چند نرخی بودن نرخ ارز منشا بسیاری از مفاسد اقتصادی است و افکار عمومی و فعالان عمومی انتظار دارند دولت در مسیر ساماندهی و یکسان سازی نرخ ارز گام بردارد.

بنابراین گزارش دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور هم با تاکید بر ضرورت تک نرخ شدن ارز گفته است: ارز دو نرخی (مبادله ای 2850 تومانی و آزاد 3350 تومانی) از بنیادهای فساد اقتصادی در کشور است.

وقتی رانت 500 تومانی در نرخ ارز به صورت شفاف وجود دارد، افراد استثنایی شاید بتوانند از کنار این رانت عبور کنند و عمدتا گرفتار می شوند.

کالاهایی که با ارز مبادله ای وارد می شود با نرخ آزاد و گاهی هم با نرخ بالاتر قیمت گذاری می شود، پس ارز دو نرخی عامل فساد اقتصادی است، چون هزاران میلیارد تومان رانت ایجاد می کند.

اگر ارز تک نرخی شود، به سلامت و شفافیت اقتصادی، تجارت، صادرات و واردات کمک خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار