علی ربیعی در صحن مجلس عنوان کرد:

حوادث شغلی کاهش یافته/هر 6سال یکبار می‌توانیم از کارگاه‌ ها بازدیدکنیم

خبرگزاری پانا: وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی در جواب به سوال نماینده تهران درخصوص حوادث شغلی تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد در طول سال 92 و 93 حوادث شغلی کاهش یافته است.

کد مطلب: ۳۴۹۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سیاسی پانا، علی ربیعی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 29 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی عنوان کرد: این وزارتخانه 4 اقدام اساسی در طول سال گذشته انجام داد که یکی از این کارها جواب سوال آقای طلا است.

وی ادامه داد: در موضوع درمان و بیمه توانستیم از ابتدای سال 93 تا ابتدای سال 94 تعداد 8 میلیون و 500 هزار نفر تحت بیمه قرار گرفتند و در موضوع حمایت غذایی معاونت رفاهی وزارتخانه اقدامات متعددی داشت.

این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: در موضوع روابط کار و حوادث شغلی برنامه‌های شاخصی در سال 93 صورت گرفت. بر این اساس رسیدگی و کنترل با هدف پیشگیری حوادث کار انجام شد از سوی دیگر مسئله ریزش نیروی کار را در دستور کار قرار دادیم.

علی ربیعی در ادامه با بیان اینکه قبول دارد حوادث شغلی دلخراش است، به آمارهای ارائه شده از سوی کشورهای دیگر در این زمینه اشاره کرد و گفت: در آمریکا روزانه 4 نفر، در روسیه 13 نفر و در ترکیه 8 نفر براثر حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند. این در حالی است که آمار در ایران روزی 4.5 نفر فوتی است.

وی ادامه داد: صیانت از نیروی کار به لحاظ جسمی و روانی یکی از وظایف اصلی وزارت کار و رفاه اجتماعی است و حفظ جان انسان‌ها و نیروی کار را یکی از اولویت‌های وزارتخانه می‌دانم با این حال این حوادث اجتناب‌ناپذیر است.

این عضو کابینه تاکید کرد: در مطالعه‌ای که صورت گرفت مشخص شد معادن کشور فرسوده است و نیاز به اصلاح دارد، بنابراین مقرر شد براساس قانون بهینه‌سازی محیط کار با همکاری مجموعه‌هایی فضای معادن بهسازی شود و نظارت آن برعهده وزارت تعاون قرار دارد.

ربیعی عنوان کرد: 2 میلیون و 500 کارگاه و 5 هزار و 400 معدن در کشور وجود دارد. برای این تعداد کارگاه و معدن 800 بازرس وجود دارد که در واقع هر 6 سال یک‌بار می‌توانیم به این فضاها سرکشی کنیم اما برای اینکه بتوانیم بازرسی‌ها را افزایش دهیم طرح‌های نوینی با کمک کارگرهای معادن و نیروهای کارگاه‌ها در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: همچنین با وزارت صنعت و معدن و وزارت بهداشت و درمان بخشنامه‌های مشترکی صادر کردیم تا ضمن افزایش بازرسی و ساماندهی به اوضاع معادن و کارگاه‌ها، کارفرمایان معادن پیش از دریافت پروانه اکتشاف، دوه آموزشی بگذرانند.

وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه در وزارتخانه کمیسیون تخصصی برای آموزش‌های لازم و افزایش بازرسی کار تشکیل شد و آمار و اطلاعاتی به دست آمد و براساس طبقه‌بندی‌های صورت گرفته اولویت کار را بر روی کارگاه‌های مشکل‌دار قرار دادیم.

ربیعی با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از کار از ابتدای مسئولیتش خط قرمز بوده، به آمارهای سازمان پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: براساس گزارش دریافتی از این سازمان با وجود افزایش مرگ و میرهای شغلی در سال 93 این آمار کاهش یافته است.

به گفته وزیر 4.3 درصد تلفات کار در 9 ماه اول سال به نسبت سال گذشته کاهش یافت.

وی همچنین تاکید کرد: براساس آمار وزارت صنعت و معدن 40 درصد از حوادث شغلی در معادن در سال گذشته کاهش چشمگیری یافته است.

وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی تاکید کرد: دولت با ارائه وام به معادن فقیر نسبت به تجهیز آنها اقدام کرده است که این کار در 25 سال گذشته اتفاق نیفتاده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار