رئیس کارگروه بخش کودک و نوجوان در نمایشگاه در گفت و گو با پانا؛

اسباب بازی در کنار کتاب /نیاز سنجی مخاطب کتاب را نمی شناسیم

خبرگزاری پانا: رئیس کار گروه بخش کودک و نوجوان گفت: نیاز سنجی مخاطب و ارتباط نویسندگان با دانش آموزان بر عهده نهاد متولی فکری و فرهنگی ،یعنی آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۳۴۶۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد

محمد مجری سازان طوسی رئیس کار گروه بخش کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پانا در مورد ویژگی امسال نمایشگاه در این بخش گفت:متفتوت ترین کار نمایشگاه در سالن کودک و نوجوان متمرکز شدن بخش اداری در نمایشگاه بوده که باعث شده ازپراکنده بودن سال های قبل به دور باشد و به یک غرفه مجزا که کار خبر رسانی را انجام می دهد ،شکل متمرکزی را به خود بگیرد، که این اتفاق بسیار خوبی برای این بخش بوده است.

طوسی در ادامه به دیگر ویژگی های نمایشگاه در سالن کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت:ایجاد آثار تصویر گران در این سال هم برای اولین بار اتفاق خوبی است چون از طریق عرضه آثار تصویر گران در نمایشگاه ،ناشران تصویر گر می تواند با مخاطب خود به طور مستقیم ارتباط داشته باشند و نیاز های گروه کودک و نوجوان را از طریق هم بازدید و خریدن ها متوجه شوند.

وی ادامه داد:همچنین برگزاری نشست ها در سرای اهل قلم کودک و نوجوان یرای دومین بار در این دوره از نمایشگاه کار بسیار خوبی است چون سال ها قبل همه نشست ها در شبستان برگزار می شد و دسترسی مراجعه کنندگان برای شرکت در این مراسم ها بسیار سخت بود ،ولی این در این دو سال اخیرتوانسته ایم با برگزاری چنین نشست هایی در خود سالن کودک بحث های چالش در ارتباط با کودکان و نوجوانان را داشته باشیم که خو د نواجوانان و خانواده ها از آن بهره مند می شوند.

ریس کار گروه ابن بخش گفت: در سالن کودک و نوجوان هر ساله وسایل غیر کتابی زیادی به فروش می رسید یکی از مهم ترین کارهای انجام شده در نمایشگاه امسال این بوده که که توسط ناشران داخلی نبود امسال توانتیم این وسایل را در سطح نمایشگاه جمع آوری کنیم و با سامندهی که کارشناسان طرف دو روز تمام سالن را نظارت کردند برای اینکه اگر غرفه ای به عرضه این وسایل مشغول است باید حتما تولید داخل باشدمثل اسباب بازی ها که در کنار کتاب ها به فروش می رسد.و امیدواریم در سال آینذه قبل از شروع نمایشگاه وسایل غیر کتاب به تایید شورای نظارت بر اسباب بازی ها برسد.

وی در مورد بازخورد کتاب های گروه کودک و نوجوان که در نمایشگاه به فروس می رسد عنوان کرد:با اینکه هر ساله سالن کودک و نوجوان در موقعیت مکانی خوبی واقع نشده ولی تا حد زیادی توانسته ایم با مخاطب ارتباط خوبی از لحاظ محتوی کتاب هایمان داشته باشیم ولی یکی از مشکلات عمده ما نیاز سنجی نکردن بر روی مخاطبین مان بوده است و به همین خاطر در بسیار از موارد نتوانسته ایم نیاز مخاطب را تشخیص دهیم و کتاب هایی در راستای نیاز اش منتشر کنیم.

طوسی ادامه داد:بنا براین ما از وزارت آموزش و پرورش خواستار انجام این کار و تحلیل و نیاز سنجی مخاطب هستیم در واقع نهاد آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد که متولی فرهنگی و فکری باید به فکر این برنامه باشدو اگر این خلاء رفع شود، حلقه مفقود بین نویسنده و خواننده پیدا می شود..چون همواره می بینیم که نویسندگان بر مبنای آنچه تصور می کنند می نویسند و این برای گروه های حساسی چون نوجوانان و کودکان متدبرانه نیست.

طوسی در پایان در مورد نقش مهم آموزش و پرورش در حمایت و نظر سنجی مخاطبان گفت:این نهاد تعلیمی با مسولیت حساس خود نقش اساسی در ایجاد فرهنگ مطالعه دارد وباید ترویج دهنده این کار بزرگ تعلیمی در تمام مدت سال باشد و بتواند فرهنگ کتاب خوانی را در مقطع پیش دبستانی ترویج دهد که دانش آموزان در همین دوران با کتاب مانوس شوند و به صورت یک عادت در زندگی شان در بیاید. و این امر ممکن نمی شود مگر با حمایت و برنامه ریزی های وزارت آموزش پرورش و مراکز آموزش و تعلیمی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار