به مناسبت هفته شیراز˝دلشدگان هنر˝رونمایی شد

خبرگزاری پانا: معاون فرهنگی اداره کل ارشادفارس با اشاره به سلامی که شهریار در آثار خود برای شیراز دارد، گفت: این سلام به ادبیات ایران است و از آن بابت اهمیت دارد که شیرازشهری است با عظمت روح بزرگان و توانسته با این نگاه و اندیشه درطول تاریخ بشریت ماندگار بماند.

کد مطلب: ۳۴۶۴۳۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، بهاره شفیعی در آیین کتاب ارزشمند "دلشدگان هنر" نوشته استاد هادی سیف که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس و موسسه فرهنگی هنری دریچه ای به دانش،رونمایی شد، ابراز داشت: شاکله و ریشه های این شهر در ادبیات و فرهنگ غنی است که ازگذشته بوده و تا امروزنیز ادامه دارد، بویژه با بزرگان معاصری که با حضور و آثارشان، شیراز را درقله ادب و معرفت قرار داده اند.

معاون فرهنگی اداره کل ارشادفارس با تاکیدبراینکه فرهنگ و ادب شاخصه شیراز است، افزود: شاکله و ریشه های این شهر در ادبیات و فرهنگ غنی است که ازگذشته بوده و تا امروزنیز ادامه دارد،بویژه با بزرگان معاصری که با حضور و آثارشان، شیراز را درقله ادب و معرفت قرار داده اند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس به تفسیر استادسیف مبنی بر جاودانه بودن نام شیراز اشاره کرد و گفت: امیدواریم با هدایت اینگونه محققان و اندیشمندان و مفاخراستان و کشور این راه برای رهروان نسل نو نیز توشه ای را فراهم بدارد تا ازاین تجربه ها و دانش برای ارتقاء فرهنگ و ادب شیراز و فارس، بدرستی استفاده شود.

معاون فرهنگی این اداره کل درمراسم گشایش بخش شامگاهی هفته پاسداشت شیراز نیز فرهنگ و ادب فارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: شیراز به تنهایی در کلام نمی گنجد. زیراکه وقتی درباره فرهنگ سخن به میان می آید، نیازهای فیزیکال جامعه را رفع می کند.

بهاره شفیعی هویت جمعی را حاصل فرهنگ عنوان داشت و افزود: فرهنگ به افراد این حوزه هم اعتبار می بخشد و افزون بر آن موجب ارتباط دادن افراد می شود.

وی افزود: در دوره های مختلف تاریخی، جنبه فرهنگی بویژه معنوی آن در شیراز در نهایت و غایت قرار داشته است. چراکه نام بزرگانی چون سعدی و حافظ را با خود یدک کشیده است.

شفیعی همچنین وجود مکتب فلسفی شیراز را ارزشمند دانست و ابراز کرد: جفظ هویت فرهنگی شیراز وظیفه تک تک مردم این شهر است.

هادی سیف نیز در آیین رونمایی کتاب دلشدگان هنر که صبح شنبه توسط اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس و موسسه فرهنگی هنری دریچه ای به دانش برگزار شد با اشاره به قرار گرفتن تاریخ نهضت سنگ سیاه در این کتاب،گفت:سنگ سیاه، مکتبی آمیخته از مکتب های ساسانی، صفوی، قاجار، امپراتوری باستانی ایران و هنرباستانی ایرانزمین است.

ارزش های رنسانسی شیراز معادل غربی دارد

وی با بیان اینکه ارزش های رنسانسی که در شیراز رخ می دهد معادل غربی دارد، ابراز کرد: سید یوسف، نقاش سقف نارنجستان که نابینا بود به مراتب والاتر از میکلانژ است.

مولف کتاب نقاشی های قهوه خانه ای ایران با ابراز تاسف عمیق خود از عدم انتشار دوباره این اثر ارزشمند، گفت: کتاب نقاشی قهوه خانه ای در بازار سیاه به قیمت 250هزار تومان فروخته می شود.

وی، با اشاره به اینکه هرچه زمان به جلو می رود ناشناخته های هنر ایران بیشتر آشکار می شود، ادامه داد: بدین خاطر است که همواره این ناشناخته ها، فرضیه ها را عوض می کند.

وی با نام بردن از هنرمندان مکتب هنری سنگ سیاه، ابراز کرد: بانک جواهرات آیینه کاری در نارنجستان قوام شیراز دیده می شود. جاییکه ابوالقاسم آیینه کار راهبر نهضت سنگ سیاه است.

سیف که در کتاب دلشدگان هنر نام آوران مکتب سنگ سیاه را یادآوری کرده، افزود: در این کتاب با احتیاط به چهره هایی چون سامی، امداد، فرصت، دکتر کریمی و دیگران پرداخته شد.

مکتب سنگ سیاه، قیام هنرمندان مردم کوچه و بازار است

وی با یادآوری اینکه مکتب سنگ سیاه، قیام هنرمندان مردم کوچه و بازار در عرصه هنرهای مردمی در نیمه دوم قرن سیزدهم است، ادامه داد: این مکتب پیشکش نهضت مشروطیت، آزادی خواهی، اعلام هویت و ادای دین مردم کوچه و بازار به این جریانهای اجتماعی و سیاسی است.

وی با اشاره به پرداختن به هنرمندانی امثال احمد زنبق و سید یوسف ها در دلشدگان هنر، گفت: تابه حال در سطح ایران 6هزار نفر به دوسیه هنر ایران افزوده شده اند.

هادی سیف که 63 جلد کتاب درباره فرهنگ و هنر ایران گردآوری کرده، تاکید کرد: من دست تنها نمی توانم این مکتب را ادامه دهم، لذا در رده های بعد و نسل جوان بی شک می توانند به ادامه این راه کمک برسانند.

آقامهدی گل، شیداترین نقاش زمانه خود به شمار می رود

او با نام بردن از ناشناخته های هنر شیراز، گفت: دلبستگی من به استاد مهدی نقاش که نقاشی روی کاشی هفترنگ را بنیان گذاشت ادامه دارد، زیرا او که معروف به آقامهدی گل است، شیداترین نقاش زمانه خود به شمار می رود. اولین بار او بود که آبی را کار در هنر کاشی کاری به کار گرفت و گلبرگها را زرد کار کرد.

سیف با بیان اینکه شیراز از صدقه سر گلهای باغچه ها و بلبلان آسمان شهر گل و بلبل نشده است، خاطرنشان کرد: این گلهای خیال آقامهدی و اندیشه های والای حافظ و نوای شعر همشهریان من در کنار آوای هزاردستان است که شیراز را بنا نهاده است.

این پژوهشگر فرهنگ و هنر ایران، افزود: شیراز شهر اندیشه ها و شهر مردمانی است که خود به خود شهر خیال، اندیشه و رویا است. ما باید شیراز واقعی را بیدار کنیم.

یادآورمی شود،در بخش دوم و بعد ازظهر نیز کاوه پیش قدم دکترای علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیراز نیز دررابطه با ویژگی مکتب فرهنگی شیراز در قرن 7و 8 و همچنین شناخت بیشتر کتاب دلشدگان اثراین استاد صاحب ذوق اختصاص یافت.

در ادامه رونمایی کتاب "شیراز در گذر سیاحان وجهانگردان" اثر زینب رنجبران و سید علیرضا گلشنی درسالن غزل اجرا شدو شاهد اجرای گروه همنوازان ایران که دارای مقام نخست سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر است به سرپرستی و آهنگسازی کاوه پیمان و آواز محمدذاکر حسینی، رفتیم.

گفتنی است،برپایی مراسم آیینی با محوریت حنابندان شیراز توسط گروه هنرمندان سفیر و خوانش نمایشنامه افعی طلایی با هدایت فرهاد ارشاد نیز در ادامه مراسم درکافه کتاب شیراز اجراشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار