رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه دیوان خواجه شمس‌الدین حافظ شیرازی

خبرگزاری پانا: همزمان با برگزاری همایش بین‌المللی حافظ، از قدیمی‌ترین نسخه دیوان خواجه شمس‌الدین حافظ شیرازی، رونمایی شد.

کد مطلب: ۳۴۵۸۸۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، همزمان با برگزاری همایش بین‌المللی حافظ در شیراز، قدیمی‌ترین نسخه مکتوب دیوان این شاعر بلندپایه ایرانی، اهدایی اكبر ایرانی به دانشگاه آزاد اسلامی، رونمایی شد.

مهدی ماحوزی، دبیر اجرایی همایش بین‌المللی حافظ در این خصوص گفت: کمتر نسخه‌ای است که از نظر نگارش با دیوان رونمایی شده، برابری ‌کند، به همین سبب مقرر شد این کتاب با مهر و نشان دانشگاه منتشر شود و اکنون نیز 200 نسخه از آن به میهمانان دعوت شده به این همایش اهدا خواهد شد.

اهدا کننده نسخه قدیمی حافظ نیز با بیان اینکه نسخه 801 حافظ در کتابخانه عثمانیه ترکیه کشف شده، گفت: مقدمه نسخه 801 که کامل‌ترین مقدمه محسوب می‌شود را محمد گل اندام نگاشته است.

اکبر ایرانی ادامه داد: محمد گل‌اندام در مقدمه این کتاب بیان کرده که این نسخه 10 سال پس از مرگ حافظ در سال 891 هجری قرمی نوشته و همچنین خط این نسخه «تعلیق» و در حال نزدیک شدن به خط نستعلیق است که از روز جمعه 18 اردیبهشت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به علاقه مندان ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه نسخه 801 دیوان حافظ هم اینک در کدام مکان یا موزه نگهداری می‌شود و یا در آینده چه تصمیمی برای نگهداری آن اتخاذ شده، مطلبی اظهار نشده است.

ایرانی تصریح کرد: مرکز پژوهشی میراث مکتوب نیز برخی دیگر از نسخه‌ها مانند " ‌الابنیه عن حقایق الادویه" و "علی نامه" که 80 سال بعد از مرگ ابوالقاسم فردوسی نوشته شده را در این مرکز منتشر کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار