فرمانده نیروی دریایی ارتش:

توسعه دریامحور باید اساس برنامه‌های توسعه‌ای کشور باشد

خبرگزاری پانا: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: توسعه دریامحور باید اساس برنامه‌های توسعه‌ای کشور باشد.

کد مطلب: ۳۴۳۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سیاسی پانا، امیر دریادار حبیب‌اله سیاری در همایش روز ملی خلیج فارس که در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه در طول تاریخ، ایران همیشه یک قدرت بزرگ دریایی بوده است، اظهارکرد: خلیج فارس نه تنها از نظر سرزمینی برای ما مهم و حائز اهمیت است، بلکه به دلیل آنکه بسیاری از شهدای ما هنوز در کف خلیج فارس آرمیده‌اند، محیطی مقدس برای ما محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه از دوران هخامنشیان تا امروز و تا همیشه خلیج فارس، خلیج فارس بوده و باقی خواهد ماند، ادامه داد: هرگز به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد که قداست خلیج فارس را از ما بگیرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهارکرد: امروز مشکل بزرگ کشور ما توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی است که دریا می‌تواند این دو مشکل بزرگ کشور را به راحتی حل کند تنها کافی است که برنامه توسعه ما یک برنامه توسعه دریامحور باشد.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش، نیرویی است که هم سیاسی و بین‌المللی است و هم در عرصه‌های نظامی، عمرانی، اقتصادی و فرهنگی نقشی به‌سزا دارد.

سیاری با اشاره به مظاهر قدرت دریایی در هر کشور گفت: ناوگان نظامی، ناوگان تجاری و صنایع دریایی سه مظهر قدرت دریایی در هر کشور به حساب می آیند.

وی یادآور شد: 70 درصد کره زمین آب است، 80 درصد مردم کره زمین یا در کنار دریا و یا حداکثر در فاصله 200 کیلومتری دریا زندگی می‌کنند و 90 درصد واردات و صادرات از طریق دریاها انجام می‌شود و اینها همه نشان از اهمیت دریا دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: در حال حاضر 69 درصد مرزهای ایران زمینی و 31 درصد مرزهای ایران آبی هستند و این درحالی است که فقط 7 درصد صادرات و واردات کشور از طریق مرزهای زمینی و 93 درصد از طریق مرزهای آبی انجام می‌گیرد.

سیاری تصریح کرد: با یک نفت‌کش دریایی معمولی می‌توان باری را معادل بار 25 هزار تریلر نفت‌کش جا به جا کرد و این خود بیانگر تفاوت حمل و نقل دریایی و زمینی است.

وی در ادامه در خصوص ویژگیهای منحصر به فرد خلیج فارس گفت: در حال حاضر 75 درصد نفت مورد نیاز غرب و 80 درصد نفت مورد نیاز آسیای جنوب شرقی را خلیج فارس تامین می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: 60 درصد ذخایر نفت جهان و 41 درصد ذخایر گاز جهان در خلیج فارس قرار دارد و از این منظر خلیج فارس غنی ترین منبع انرژی جهان است.

سیاری با بیان اینکه تنگه هرمز یکی از هشت گذرگاه آبی مهم و استراتژیک جهان است، گفت: سالانه 37 هزار کشتی و روزانه 10 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می‌کند.

وی یادآور شد: این درحالی است که کل دانشجویان و رشته های حوزه دریایی کشور تنها نیم درصد دانشگاهیان ایران را شکل می‌دهد و این یعنی ما هنوز به اهمیت دریاهای خود را پی نبرده‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امکان ندارد که اگر ما بتوانیم از دریاهایمان به درستی استفاده کنیم در کشور حتی یک نفر بیکار داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این درحالی است که ما علاوه بر خلیج فارس، دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه دنیا را داریم به گونه ای که وسعت دریای خزر دوبرابر وسعت خلیج فارس و عمیق ترین نقطه خزر 10 برابر عمیق تر از عمیق‌ترین نقطه خلیج فارس است.

سیاری اظهارکرد: بر اساس قوانین بین‌المللی 20 درصد یعنی یک پنجم دریای خزر حق ایران است اما ما از بهره‌مندی این دریاها تاکنون استفاده لازم را نبرده‌ایم.

وی تاکید کرد: باید برنامه توسعه دریامحور در راس برنامه های توسعه ای کشور قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار