گفت و گو ی پانا با نوجوان سیزده ساله؛

حافظ تاریخ انقلاب های دنیا/می خواهم رئیس جمهور شوم

خبرگزاری پانا: آرش انصاری متولد 10 مرداد سال 81 است، پدرش شغل آزاد دارد و مادرش پرستار بیمارستان نمازی شیراز است، یک خواهر هفت ساله هم دارد که عاشق نقاشی است و اصلا از تاریخ خوشش نمی آید، بر عکس آرش که می گوید نه نقاشی بلدم و نه خط خوبی دارم. او در کلاس هفتم در مدسه معارف درس می خواند.

کد مطلب: ۳۴۰۲۳۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، تاریخ همیشه جذاب است اما نه برای هر مخاطبی، برای افرادی خاص که قرار نیست دکتر یا مهندس شوند، که قرار نیست پلیس و خلبان شوند، که قرار نیست تاجر یا راننده یا معلم و کارمند بانک شوند، جغرافیا هم همین طور، شاید خیلی از دانش آموزان از این دو درس به دلیل حفظیات زیاد فراری باشند شاید هم نه یکی مثل آرش سیزده ساله پیدا شود و تمام شب و روزش را برای فراگیری حواشی این دو کتاب درسی سپری کند، که مثلا بداند پایتخت دورترین کشور دنیا چیست و از چه پولی استفاده می کنند و یا مثلا تمام انقلاب های تاریخ دنیا را بخواند و ریز به ریز ماجرا را در خط خط سیاه شده کتاب های کمیاب و پریاب ببیند...
شاید برای منی که حالا بیست سالی از سیزده سالگی ام می گذرد این نگاه آرش جالب است ، اینکه او نام پایتخت کشورهایی را بدون تامل به زبان می آورد که من حتی اسم کشورهایشان را نشنیده ام، یا اینکه زیر و بم تاریخ کشورهایی می داند که همنسلان من -شاید- نمی دانند و یا برایشان اهمیت نداشته که دنبال آن بروند...البته خیلی ها تاریخ تمام کشورها را می دانند، خیلی ها پایتخت و واحد پول کشورها را می دانند اما آن خیلی ها سیزده ساله نیستند.
کتاب های مورد علاقه آرش کتابهای تاریخی است ، کتابخانه اش بزرگ است آنقدر بزرگ که شاید در نگاه اول کتاب های "قسمت های جداشده ایران، امپراطوری بزرگ عثمانی، تاریخ تمدن ویلدورانت، انقلاب صنعتی قرون وسطی و... "را به خوبی می بینی.
راستش آرش کمی هم سیاسی است او اندیشه های امیرکبیر و گاندی را خیلی دوست دارد و البته در دوران معاصر سیاستمدار محبوبش دکتر ظریف است.
بهانه برای گپ و گوی کوتاه با آرش زیاد است، تازه از مدرسه آمده ، خسته است اما دوست دارد از خواسته های حرف بزند، گوش شنوا می خواهد، ما هم گوش شنوا....
آرش انصاری متولد 10 مرداد سال 81 است، پدرش شغل آزاد دارد و مادرش پرستار بیمارستان نمازی شیراز است، یک خواهر هفت ساله هم دارد که عاشق نقاشی است و اصلا از تاریخ خوشش نمی آید، بر عکس آرش که می گوید نه نقاشی بلدم و نه خط خوبی دارم. او در کلاس هفتم در مدسه معارف درس می خواند.
- آرش قرار است در آینده دکتر شوی یا مهندس؟
می خندد... هیچکدام؟ از ریاضی و علوم متنفرم ... من باستان شناس می شوم، شاید هم تاریخ شناس و البته اگر باور کنید روزی هم رییس جمهور می شوم.
- از چه زمانی متوجه شدی به تاریخ و جغرافی علاقه داری؟
از وقتی که به جای دیدن برنامه های کودک، برنامه های تاریخی می دیدم ، از زمانی که مدام از پدر و مادرم در مورد پایتخت کشورها می پرسیدم
- کتاب های غیر درسی هم می خوانی؟
بله ، زیاد... کتاب غیر درسی زیاد دارم ... همه را می خوانم
- درک برخی کلمات و جملات برایت سخت نیست؟
بعضی جملات سخت هستند اما من دنبال معنای ساده و روانشان می گردم... مشکل خاصی ندارم
- حافظه بلندمدتت که ماندگاری خوبی دارد در مدرسه چه کمکی به تو کرده است؟
باعث شده همه درس های حفظی ام را با نمره عالی قبول شوم اما راستش ریاضی را دوست ندارم
- ارتباطت با همکلاسی هایت چطور است؟
خیلی خوب... آنها مدام در اوقات فراغت از من در مورد پایتخت کشورها یا انقلاب کشورها می پرسند ، البته انها برایشان جالب است ، دوست داشتم معلم و مدیرم هم مثل همکلاس هایم کارهای من برایشان مهم بود اما زیاد مهم نیست، یکبار هم تشویقم نکردند... نمی دانم شاید جایی برای تشویق ندارد که من عاشق تاریخ و جغرافیا هستم.

- نظرت راجع به سیاست چیست؟
سیاست را دوست دارم ... پیگیر مسائل هم هستم... مذاکرات هسته ای... جنگ ناجوانمردانه عربستان با یمن و ....
- نظرت را جع به مذاکرات هسته ای چیست؟
من دکتر ظریف را خیلی دوست دارم، خیلی... او خیلی برای به سرانجام رساندن مذاکرات تلاش می کند... من همیشه برایش دعا می کنم...درست است که برخی کشورها سنگ اندازی می کنند اما امیدوارم به نتیجه برسد...تاریخ بعد ها قضاوت می کند که ما بخشی از عزتمان را مدیون دکتر ظریف هستیم.
- قرار است رییس جمهور به زودی به شیراز سفر کند، چه خواسته ای از دکتر روحانی داری؟
با تعجب می گوید ، حرفهایم به گوش رییس جمهور می رسد
- شاید؟
کاش رییس جمهور بیشتر تلاش کند تا سطح علمی کشور بالا برود... همین الان ما در مدرسه مان یک آزمایشگاه جدید نداریم.. خیلی قدیمی است... امکانات روز علمی نداریم... البته کاش به وزیر ورزش و جوانان هم بگوید برای احداث زمین های فوتبال در مناطق مختلف تلاش بیشتری کنند، من عاشق فوتبالم اما شرایط متعادلی برایم فراهم نیست.
یک خواهش دارم، من کلکسیون سکه های قدیمی دارم ، این کلکسیون فقط سکه زمان فتحعلی شاه را کم دارد ، دوست دارم اگر می شود آن هم داشته باشم... همین.
- حرف آخر..
کمی فکر می کند، می گوید حرف آخر یعنی فقط یک جمله بگویم... نمی گذارد من جواب دهم، عیب ندارد یک جمله می گویم...وقتی به خیابان می روم و هم سن و سال هایم را می بینم که نمی توانند درس بخوانند، دلم می گیرد، کاش دولت هزینه تحصیل انها را بدهد ... به زور هم که شده کاری کنند آنها درس بخوانند... همین.... هنوز فعل جمله اش تمام نشده می گوید یک حرف دیگر هم دارم .. دلم می خواهد جامعه پر از صلح و دوستی شود...
آرش خیلی خوب حرف می زند، آنقدر خوب که از حرف زدن با او خسته نمی شوی، اما وقت کلاسش رسیده کلاس تقویتی ریاضی...

گفت و گو: ملیحه فریدفر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار