وابستگی بیش از 50 درصد گوشت قرمز تولیدی در آذربایجان غربی به مراتع ملی

خبرگزاری پانا:مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت : بیش از 50 درصد علوفه مورد نیاز دامی و به تبع آن گوشت قرمز تولیدی در استان وابسته به مراتع ملی هستند .

کد مطلب: ۳۳۳۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، رحمان وهاب زاده با بیان این مطلب که در آذربایجان غربی بیش از دو میلیون و 500 هزار هكتار عرصه ی مرتعی وجود دارد كه این مراتع به سه دسته خوب ،متوسط و فقیر تقسیم می شوند ، افزود : مراتع استان بیش از دو برابر ظرفیت مراتع دام مازاد درخود جای داده است كه باید برای بحث تعادل دام و مرتع و یا سوق دادن دامداری سنتی به سوی صنعتی برنامه های اجرایی موثری تهیه و تدوین نمود.

وهاب زاده تصریح کرد : همكاری تنگاتنگی بین همه نهادهای ذیربط درمجموعه جهاد كشاورزی ، بخش خصوصی و بانكها وجود دارد که این ارتباط باعث جهت دادن و توسعه دامداری موجود كه به صورت اغلب رمه گردانی می باشد به سمت صنعتی شدن خواهد شد اما باید گامهای موثرتری با هماهنگی ار گانهای ذیربط برای توسعه مراتع و كاهش فشار دام بر مراتع برداریم .

وی اضافه کرد : وجود دام مازاد در مراتع فشار مضاعفی بر مراتع استان وارد می كند و تبعات جبران ناپذیری را دركوتاه مدت به دنبال دارد كه از بین رفتن پوشش گیاهی ، فرسایش خاكی و ایجاد سیلابها در بالا دست، از عمده عوارض آن است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی خاطر نشان كرد: اداره كل منابع طبیعی با برگزاری كلاسهای ترویجی و انجام طرحهای احیاء مراتع رسالت خود را انجام می دهد ولی باید در نظر داشته باشیم كه در پویایی عرصه های منابع طبیعی همه ارگانها باید سهیم باشند تا از وضعیت فعلی و شرایط موجود مراتع به شدت محافظت نماییم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار