وزیر نیرو در همایش تعادل بخشی منابع آب؛

وزارت نیرو به تنهایی قادر به حل بحران آب نیست/تمام قوا همکاری کنند

خبرگزاری پانا: وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو به تنهایی امکان مدیریت بحران آب را بدون حمایت تمام قوا ندارد و لازم است تمام قوا در این مهم همکاری کنند.

کد مطلب: ۳۱۷۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا، حمیدچیت چیان خطاب به مدیران حوزه آب وزارت نیرو و مدیران استانی مهمترین برنامه های تعادل بخشی و احیای منابع آبهای زیر زمینی را تشریح و اظهار کرد: امروز تردیدی در اهمیت موضوع آب و بحران کشور در این مسأله وجود ندارد و این موضوع در رأس دیگر مسائل کشور است و دولت برای رفع این مخم اهتمام جدی دارد.

وی ادامه داد: شما خود با این موضوع در ارتباط هستید و نیاز نیست که من خیلی این مسأله را تشریح کنم، متوسط بارنذگی در کشور ما از 280 با 240 میلی متر کاهش داشته است و میزان آب تجدید پذیر در کشور از 130 میلیارد متر مکعب به 120 میلیارد متر مکعب تقلیل یافته و آب سرانه به کمتر از 1500 متر مکعب رسیده.

وزیر نیرو که در اولین گردهمایی سراسری مدیران امور آب با هدف همفکری در ارتباط با نحوه اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی سخن می گفت، بر شرایط بحران آب کشور تأکید کرد و افزود: تشریح بحران آب از بان مسئولان آب صرفا برای جلب توجه عمومی نیست بلکه مطلب اساسی این است که ماماچاریم تدابیر دقیق تر و همت جدی تری برای حجل مشکل آب داشته باشیم.

چیت چیان، ادامه داد: اگر ما برای حل مسأله آب تأکید داریم به دلیل اعتقاد به ارتباطی شفاف با مردم کشور است که امید آن است تا علاقه مردم برای همراهی در حل مسائل آب است.

وی یادآور شد: 60 درصد منابع آب کشور ما از آب های زیر زمینی تأمین می شود و با استفاده بیش از حد از منابع آبهای استاتیک کشور باید گفت که این موضوع بسیار نگران کننده است و این مهم را که حفظ آبهای زیر زمینی موضوعی حیاتی است چندین برابر می کند.

وزیر نیرو با اشاره به تمدن هفت هزار ساله کشور عنوان کرد: گزارشی منتشر شده و در آن نسبت به نابودی تمدن کهن با بحران آب هشدار داده و بیانگر این موضوع است که با اتکاء به موضوع مدیریت مصرف آب می توانیم پاسخگوی نیازهای کشور در تأمین آب باشیم.

چیت چیان افزود: تا کنون در مدیریت مصرف گام های اساسی را برنداشتیم و با توجه به سهم 90 درصدی کشاورزی از منابع آب کشور لازم است این موضوع را با استفاده روش های جدید آبیاری به سمت کاهش مصرف آب و ارتقاء بهره وری محصولات کشاورزی پیش ببریم.

وی خاطر نشان کرد: تصوری که در مقابل پیام صرفه جویی به تضعیف تولید محصولات کشاورزی ختم شود تصوری اشتباه اسیت چرا که به برکت دانش و فناوری های کشور می توانیم میزان تولید محصولات کشاورزی را همزمان با کاهش مصرف آب و جلوگیری هدر رفت آب در این بخش، افزایش یابیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه مهمترین محور سیاست های اقتصادی مقاوتی افزایش بهره وری است، اظهار داشت: تا کنون ایجاد سازه های جدید ثقل برنامه های وزارت نیرو بوده و با این تصور که ایجاد شبکه و سدهای جدید مشکل آب را بر طرف می کند چنین سیاستی اعمال شده که در اثر تجربه مشخص شده که این سیاست به تنهایی مشکلات حوزه آب را برطرف نمی کند.

چیت چیان کفت: در برخی از مناطق ساخت سدها بسیار مفید بوده اما در مناطقی هم احداث سدها موجب شده تا مشکلاتی برای زیست محیط منطقه به وجود آید و هم اکنون بازنگری در احداث سدهای ضروری است و لازم است میزان فایده و ضرورت احداث سد و مشخصات سدها را با نگاه مدیریت یکپارچپه مدیریت آبریز صورت گیرد.

وی در بخشی از سخنانش بیان کرد: اگر در مدیریت آب های زیر زمینی تعلل کنیم با شرایطی مواجه می شدیم که دیگر امکان احیای سفره های زیر زمینی فراهم نباشد اما سد را می توان 10 سال دیگر هم احداث کرد و لازم است تمرکز بر مدیریت منابع آب های زیر زمینی داشته باشیم.

وزیر نیرو به تأثیر توجه به آب های زیر زمینی در اجرای طرح تعادل بخشی به آبهای زیر زمینی اشاره کرد و کفت: در بودجه سال 94 نیز کانون اصلی وزارت نیرو بر این مهم است.

چیت چیان عنوان کرد: در حال حاضر میزان برداشت از آب های زیر زمینی در سل 65 میلیارد متر مکعب است و حدود 5.7 میلیارد متر مکعب بیشتر از ظرفیت دینامیک آب های زیر مینی برداشت بیشتر داریم و باید اضافه برداشت را کاهش دهیم ضمن آنکه برداشت مازاد 110 میلیارد متر مکعبی در 5 دهه گذشته می توانیم ظرف 20 سال آینده با صرفه جویی سالانه 5 میلیارد متر مکعب در سال برداشت بی رویه منابع آبی در این حوزه را جبران کنیم.

وی از مطالعه منطقه به منطقه منابع آب های زیر زمینی به تفکیک حوزه ها خبر داد و گفت: میزان مصرف را در این مطالعات مشخصا شناسایی کردیم و برای نخستین بار ظرفیت قابل برداشت از هر دشت و محدوده مطالعاتی تبیین شد و هم اکنون اجرای چنین موضوع مهمی بر عهده مدیران استانی است تا میزان برداشت ها منطبق بر برنامه ریز باشد.

وزیر نیرو نظارت بر برداشت آب مطابق با پروانه های صادر شده را امری مهم دانست و تصریح کرد: لازم است پروانه های صادر شده مطابق قانون توزیع عادلانه مورد بازنگری و منطبق با شرایط موجود باشد.

چیت چیان همچنین عنوان کرد: علاوه بر انجام مطالعات بر آب های زیر زمینی در بخش آب های سطحی نیز مطالعات انجام داده ایم و مشکلات کلیدی و رفع آنها ملاک عمل است.

وی از تصویب 15 طرح در شورای عالی آب برای احیای آب های زیر زمینی یادکرد و گفت از این میزان 11 طرح مربوط به وزارت نیرو است که شامل ایجاد بانک اطلاعات آب های زیر زمینی و موارد مهم و مرتبط دیگر است.

وزیر نیرو به ایجاد بازار آب های محلی به عنوان یکی از طرح های مصوب در شورای عالی آب اشاره کرد و افزود: نصب کنتورهای هوشمند، جلویگری از برداشت های غیر مجاز از دیگر موارد مصوب برای تعادل بخشی و احیای آب های زیر زمینی است.

چیت چیان تأکید کرد: در حال حاضر شرایط منابع آب به قدری حاد است که اگر از توان تمام قوا برای اجرای طرح های مدیریت موثر استفاده نشود مشکلات افزون می شود و در شرایط فعلی وزارت نیرو به تنهایی نمی تواند حل بحران آب را بدون کمک تمام قوا مدیریت کند.

وی پیش بینی کرد: سال پیش رو سالی بسیار سخت خواهد و با امید به لطف خدا در نزول نعمت همچنان موظف هستیم تا با در نظر گرفتن بدترین شرایط به صورت قاطع تصمیم بگیریم و با مردم در این رابطه ارتباط مناب بر قرار کنیم.

وزیر نیرو گفت: تمام بستر های تعادل بخشی آب های زیر زمینی را فراهم کردیم ضمن آنکه اقدامات متعددی برای بارور سازی ابرها و اختصاص 8 میلیارد دلار برای مهار آب های مرزی برای اجرای طرح های احیا اعتبار این حوزه را در سال 94 سه برابر کردیم و همچنان در حال دریافت حمایت های مجلس در این بخش هستیم.

چیت چیان افزود: اعتبارات آب روستایی از 200 میلیارد تومان به 400 میلیارد ارتقاء یافته است.

وی کاهش 50 درصدی روان آب ها را با توجه به کاهش بارندگی ها معلولی از برداشت های غیر مجاز دانست و گفت: لازم است با پیگری های جدی مانع افزایش مشکلات و تأمین کافی منابع آبی کشور باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار