مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی:

کتابخانه آستان‌ قدس‌ رضوی از نفایس جهان اسلام است

خبرگزاری پانا: مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، پس از بازدید از کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی، این مرکز را یکی از نفایس جهان اسلام برشمرد و اظهار داشت: « ما امروز شاهد یک مجموعه اطلاع‌رسانی، مطالعاتی و فرهنگی هستیم که در کشور و جهان اسلام در نوع خود بی‌نظیر است».

کد مطلب: ۳۱۷۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی، حسین اکبری، کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی را مایه مباهات توصیف کرد و گفت: «به خود می‌بالم که در استان ما چنین پایگاه فرهنگی در این ابعاد گسترده وجود دارد که می‌تواند بخش عمده‌ای از نیازهای مطالعاتی مردم را در سراسر کشور برآورده کند». وی در این خصوص افزود: «این امر، مسئولیت ما را در ارتباط‌گرفتن با این مجموعه بزرگ، دوچندان می‌کند».

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، به تخصص کتابخانه مرکزی آستان‌قدس در دیجیتال‌سازی دست‌نویس‌‌های کهن (نسخ خطی)، اشاره کرد و اظهار داشت: «بسیاری از کتابخانه‌ها و مراکز علمی در سراسر کشور، از این ظرفیت عظیم آستان‌قدس استفاده کردند و کتاب‌ها و اسناد خطی خود را برای دیجیتال‌سازی در اختیار این مرکز قرار دادند و این درحالیست که ما در کنار این مجموعه بزرگ قرار داریم و از این خدمات که به صورت رایگان ارائه می‌شود، استفاده نکردیم».

وی، با بیان این‌که این مجموعه، از نفایس جهان اسلام است، آن را از برکات جمهوری اسلامی و نتیجه توجه ویژه آیت‌الله واعظ طبسی به این کتابخانه، دانست و با مقایسه این کتابخانه با سایر مراکز کتابخانه‌ای، خاطرنشان کرد: «این مجموعه، دارای آثار و نفایسی است که شاید در هیچ مجموعه‌ای نباشد و آن مجموعه‌ای عظیم از منابع در حوزه علوم قرآنی و اهل بیت علیهم‌السلام است». وی مرکز مخطوطات این کتابخانه را "ویژه" خواند و اظهار داشت: « در این مرکز حدود 95هزار نسخه خطی اعم از قرآن و کتاب‌های علمی در کنار یکدیگر جمع شده‌اند که در نوع خود، قابل ملاحظه است».

وی همچنین تالار محققان این کتابخانه را بسیار ارزشمند توصیف کرد وگفت: «میزمطالعه اختصاصی، دسترسی به کتاب‌های نفیس، اینترنت، فضای آرام و هرآنچه که یک محقق نیاز دارد، در این تالار به صورت یک‌جا و رایگان در اختیار جمع گسترده‌ای از محققان قرار دارد و این قابل تحسین است».

اکبری، فهرست‌نویسی را یکی دیگر از نقاط قوت این کتابخانه برشمرد و اظهار داشت: «یکی از بخش‌هایی که بسیار جالب و درخور توجه است، فهرست‌نویسی نرم‌افزاری کتب است که در آینده سرعت دسترسی مراجعان به این کتاب‌ها و محتوای آن‌ها را چند برابر خواهد کرد».

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، ارتباط دو جانبه با کتابخانه‌های آستان‌قدس رضوی در سراسر کشور را امری لازم و در پیش‌برد ترویج کتابخوانی خواند و گفت: «با توجه به قابلیت بالای کتابخانه مرکزی آستان‌قدس در نوع استفاده از تکنولوژی‌های روز و تخصص این مرکز در ساخت کتابخانه، ما می‌توانیم در ساخت‌وسازهای کتابخانه‌های خود از این تجربیات استفاده کنیم».

وی ظرفیت‌های فنی آستان‌قدس‌رضوی را در شیوه‌های حفظ، نگهداری و مرمت نسخ خطی، قابل ملاحظه دانست و خاطرنشان کرد: «نگهداری نسخ خطی، به ویژه اگر نسخه فاخر و منحصربه‌فردی باشد، اهمیت ویژه‌ای دارد و با توجه به این‌که ما در مرمت نسخ خطی ضعف‌ داریم، اگر احساس کنیم نیاز به یک مرمت‌کار دائمی در کنار خود داریم، قطعاً از ظرفیت‌های متخصصان مرمت این مرکز استفاده خواهیم کرد تا جهت آموزش مرمت‌گر نسخه خطی به ما کمک کنند».

اکبری، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، ایستگاه‌های مطالعه شهری و استفاده دوجانبه از پورتال‌ها و سایت‌های اطلاع‌رسانی که هریک از دو دستگاه در اختیار دارند، را نیز از ظرفیت‌های ممکن همکاری دوجانبه در راستای گسترش اطلاع‌رسانی و کتاب‌خوانی در کشور ذکر کرد.

گفتنی است، آستان‌قدس رضوی با یک کتابخانه مرکزی، 51کتابخانه وابسته و تخصصی در سراسر کشور، با بیش از 150 هزار نسخه کتاب خطی و چاپ‌سنگی و بیش از 3 میلیون و 600 هزار جلد کتاب چاپی، بیشترین اعضای کتابخانه‌ای را در سطح کشور به خود اختصاص داده است و با ده قرن سابقه، یکی از قطب‌های مطالعاتی و فرهنگی منطقه به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار