یک مقام مسئول در سازمان محیط زیست به پانا خبر داد؛

ورودپساب های شیمیایی و فاضلاب خام به رودخانه ها/برخورد شدید با متخلفان

خبرگزاری پانا: مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست با اعلام خبر تشدید برخورد با واحدهای آلاینده و کارخانه هایی که اقدام به آلودگی رودخانه ها می کنند، گفت: موضوع انتشار فاضلاب خام کارخانه ها و واحدهای صنعتی به رودخانه ها در شرایط فعلی وضعیت خوبی ندارد.

کد مطلب: ۳۱۲۲۲۹
لینک کوتاه کپی شد

حسن پسندیده در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به آلودگی رودخانه های کشور اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی که در کشور مطرح است مدیریت زیست محیطی رودخانه هاست. در واقع بخش مهمی از رودخانه ها به لحاظ منابع تأثیرگذار بر کیفیت آب های رودخانه ای؛ دچار یکسری عوارض محیط زیستی شده اند.

عوامل تهدید کننده آب های رودخانه ای

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به عوامل تهدید کننده آب های رودخانه ای گفت: مهم ترین عواملی که بر کیفیت منابع آب رودخانه ها تأثیرگذار است، ورود فاضلاب های مختلف شهری، صنعتی و پساب های کشاورزی به این منابع است که اساسا کیفیت آب را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی تصریح کرد: اما آنچه مسلم است راهکارهای مدیریت زیست محیطی برای رفع مشکلات آلودگی رودخانه هاست و می بایست موضوع توسعه شبکه جمع آوری فاضلب شهری و تسریع در بهره برداری سیستم های تصفیه خانه فاضلاب را برای جلوگیری از انتشار فاضلاب خام به رودخانه ها مورد توجه قرار دهیم که این مساله متاسفانه در شرایط فعلی وضعیت خوبی ندارد.

جلوگیری از ورود پساب های شیمیایی به رودخانه ها

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با بیان اینکه جلوی زه آب ها و پساب های کشاورزی که حاوی مواد شیمیایی و سموم هستند باید گرفته شود، گفت: مدیریت حوزه آب و پساب ها در بحث کشاورزی بسیار حایز اهمیت است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. از طرفی شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی صنعتی نیز خروجی آن ها با پساب هایی همراه است و این به رودها و نهرهای جاری آسیب وارد می کند.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست درباره برخورد این ارگان با آلوده کننده های رودخانه ها گفت: در قوانینی که سازمان محیط زیست دارد، با افرادی که اقدام به آلودگی آب رودخانه ها می کنند به ویژه کارخانه ها و واحدهای صنعتی برخورد شدید می شود.

بازیافت فاضلاب ها برای استفاده مجدد

پسندیده با تأکید بر ضرورت استفاده از تکنولوژی و تصفیه خانه های فاضلاب برای مدیریت فاضلاب ها، خاطرنشان کرد: نکته ای که در حال حاضر باید به آن پرداخت این است که در شرایط فعلی کشور به لحاظ محدودیت جدی منابع آب یکی از رویکردها و برنامه های مدیریتی به سمت بازیابی و استفاده مجدد از فاضلاب ها برود و کلیه فاضلاب ها چه صنعتی، شهری و کشاورزی که ارزش دارند را بتوانیم بازیافت کنیم.

وی در پایان با اشاره به همکاری بین بخشی ارگان ها گفت: در شرایط فعلی تمام توجهات وزارت نیرو باید به سمت مدیریت فاضلاب ها در بخش شهری، صنعتی و کشاورزی باشد و این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار