وزیر بهداشت مطرح کرد؛

پرداخت تنها 2درصد از مالیات سیگار/ قوانین دخانیات در ویترین ماندند

خبرگزاری پانا: وزیر بهداشت گفت: قوانین ما در زمینه دخانیات مترقی ترین قانون هاست اما بیشتر در قالب ویترین همچنان باقی مانده است و امیدوارم ضمانتهای اجرایی آن هم فراهم شود.

کد مطلب: ۳۰۵۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سید حسن هاشمی در حاشیه نشست سالیانه جمعیت مبارزه با دخانیات در جمع خبرنگاران در مورد مالیات بر سیگار و مبارزه با دخانیات افزود: متاسفانه عزم جدی در مبارزه با دخانیات وجود ندارد و ارقامی که در این خصوص در اختیار دولت قرار می گیرد درمقایسه با کل بازار سیگار، تقریبا ناچیز است.

وی یاداور شد: سلامت مردم بسیار مهم است و باید گفت تقریبا اکثر کسانی که اعتیادهای دیگری پیدا کرده اند مقدمه اش از سیگار بوده است و در همه جای دنیا حتی کشورهای همسایه ما سخت گیری جدی در این زمینه وجود دارد که یکی از ابزارهای این کشورها ، وضع مالیات بر خرده فروشی سیگار است.

هاشمی افزود: در همین زمینه طرحی آماده و تقدیم دولت و مجلس کردیم که از آن مسیر در مدت پنج سال 11 هزار میلیارد تومان عوارض دریافت خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد:10 درصد جامعه علاقه مندند که 10هزار میلیارد تومان را دود کنند و در عین حال به خود آسیب برسانند و دچار بیماریهای صعب العلاج شوند و نباید هزینه سلامت 70 میلیون نفر برای این 10 میلیون نفر یا هشت میلیون نفر هزینه شود.

دکتر هاشمی اعتبارات وزارت بهداشت از بودجه عمومی را 9 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این درحالی است که شاید فقط با وضع مالیات سیگار، در کمتر از پنج سال وزارت بهداشت از بودجه عمومی بی نیاز خواهد شد و این را از این بابت نمی گویم که مشکل بودجه وزارتخانه رفع شود، بلکه می خواهم ارزش این کار را اعلام کنم .

وی ادامه داد: اگر مالیات مناسب وضع شود مصرف حتما کاهش پیدا خواهد کرد و این تبلیغ در جامعه که با افزایش مالیات، قاچاق افزایش می یابد، غلط و اشتباه است و با توجه به مطالعه انجام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، حتما مصرف کاهش پیدا خواهد کرد.

به گفته وی، پیشنهاد ما به دولت و مجلس شورای اسلامی این بود که هر چه از مسیر وضع مالیات در خرده فروشی سیگارعاید شود به خزانه عمومی برمی گردد و در اختیار کشور باشد و عایدات آن برای تامین سلامتی مردم هرینه شود و مطمئن هستیم مردم نیز از این موضوع استقبال می کنند.

هاشمی اضافه کرد: چون کسانی که حتی اعضای خانواده آنها مبتلا هم نشده باشند در معرض آسیب قرار دارند.

وی موضوع سیگار، قلیان و اعتیاد را از جمله موضوعات بسیار مهم کشور دانست و تاکید کرد : اگر قانون مالیات برخرده فروشی را در جامعه اجرا کنیم و در عین حال امکان دسترسی را کاهش و هزینه دسترسی را افزایش دهیم، در کاهش مصرف سیگار تاثیر گذار خواهد بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا از خرده فروشان مالیات گرفته می شود، گفت: از خرده فروشان مالیات گرفته نمی شود بلکه به قیمت خرده فروشی از تولید کننده یا وارد کننده مالیات گرفته می شود.

وی ادامه داد: مالیاتی که درحال حاضر مبنا است و صحیح هم پرداخت نمی شود، قیمت تولید است که با رقمی که متاسفانه خیابانها و همه جا در دسترس است و همه می توانند به آن دسترسی داشته باشند، قابل مقایسه نیست.

هاشمی خاطرنشان کرد: به استناد قانونی حدود 70درصد ارزش ریالی سیگار و فراورده های اینچنینی باید توسط دولت مالیات اخذ شود ولی این ارقام کمتر از یکی دو درصد است و واقعا هنوز با آنچه که باید اتفاق بیفتد فاصله بسیاری داریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمعیت سیگاری را رو به افزایش و سن کشیدن سیگار را رو به کاهش عنوان کرد و این امر را مایه تاسف دانست.

هاشمی درمورد اینکه با توجه به قوانین خوب در این حوزه، چرا اجرا ضعیف است، گفت: این هم مایه تاسف است قانون می نویسیم برای اینکه به ما در مجامع بین المللی جایزه بدهند ولی در عرصه و زندگی ما نمود و بروزی ندارد.

وی افزود: قوانین ما در زمینه دخانیات مترقی ترین قانون هاست اما بیشتر در قالب ویترین همچنان باقی مانده است و امیدوارم ضمانتهای اجرایی آن هم فراهم شود.

هاشمی افزود : حوزه سلامت معلول است و آسیبها و درمان را پییگری می کند، اما تا وقتی سرچشمه مصرف مواد دخانی را کور نکنیم و جلوی آن را نگیریم طبیعی است مصیبتی که به خانواده ها از حیث اجتماعی و اقتصادی وارد می شود، گریبانگیر جامعه می شود.

وی درمورد سهل الوصول بودن دسترسی به سیگار خصوصا در دکه های روزنامه فروشی گفت: این کار یک دستگاه نیست کار مجموعه قوا است و امیدوارم روزی به یک عزم جدی در مسوولان و همچنین به یک عزم ملی در مردم برسیم چون خانواده ای نیست که در معرض آسیب نباشد.

هاشمی با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای مردمی،گفت: این گره ها به دست خود مردم باز می شود و بخشنامه واعمال مدیریتهای دولتی در مقولات فرهنگی و اجتماعی موثر نخواهد بود.

وزیر بهداشت تاکید کرد : کمبود قانون نداریم، بلکه برای اجرای این قوانین به همت و در عین حال تبعیت همه نیاز داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار