معاون سازمان محیط زیست اعلام کرد؛

سوخت مازوت نیروگاها نزدیک خط پایان/توقف تولید وانت پیکان از سال آینده

خبرگزاری پانا: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه روز هوای پاک گزارش اقدامات انجام شده در خصوص کاهش آلودگی هوا را ارائه کرد.

کد مطلب: ۳۰۴۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، سعید متصدی معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال های قبل یک هفته بعنوان هفته پاک بصورت نمادین برگزار می شد اما امسال براساس تصمیمات اتخاذ شده کلیه اقدامات انجام شده در یک روز بعنوان روز هوای پاک برگزار می شود.

متصدی با اشاره به اینکه برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست در روز هوای پاک در دو سطح استانی و ملی برگزار می شود بیان کرد: ادارات کل محیط زیست استان ها با همکاری استاندار ی ها برنامه های خاص خود را اجرا می کنند و در سطح ملی سازمان حفاظت محیط زیست نیز 28 دی ماه یک روز قبل از روز هوای پاک همایشی را برای پاسخگویی به مردم و دستگا های ذیربط برگزار خواهد کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته به مردم و اصحاب رسانه قول دادیم که روز 29 دی ماه شروع یک سال هوای پاک باشد و در همایش 28 دی ماه امسال کلیه اقدامات انجام شده در یکسال گذشته را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

سعید متصدی خاطر نشان کرد: در اردیبهشت سال جاری مصوبه ای با 9 محور و 35 بند برای کاهش آلودگی هوا در دولت به تصویب رسید که از محور های اصلی این مصوبه می توان به مدیریت حمل و نقل و تقاضای سفر، خودرو های نو، نیروگاه ها، سوخت و خودرو های در حال حرکت،پایش و پیش بینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیر ساخت های شهری اشاره کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این محور ها خط مش دولت و سازمان حفاظت محیط زیست در کاهش آلودگی هوا بوده است که در بسیاری از این محورها پیشرفت های خوبی را داشته ایم و این مهم محقق نشده است مگر با هماهنگی و همکاری بین دستگاه های دولتی و خصوصی.

متصدی از دیگر اقدامات انجام شده در جهت آلودگی هوا نام برد و افزود: استاندار سازی خودرو ها و سوخت براساس معیار های جهانی از دیگر اقدامات موثر در کاهش آلودگی هوا بوده است به طور مثال در گذشته سوخت های دیلزی و گازوئیلی استفاده شده 7000 تا 9000 PPm گوگرد داشته اند این در حالیست که با توزیع گازوئیل استاندارد در برخی از شهر ها مثل کرج، مشهد و اراک این میزان گوگرد به زیر 50 PPm رسیده است و همین موضوع کمک بسیاری به کاهش ذرات معلق و آلایندگی دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست سیستم یکپارچه مکانیزه معاینه فنی خوردو ها را گامی بسیار موثر دیگر در کاهش آلودگی هوا دانست و تصریح کرد: در این سیستم تمام تلاش برای کاهش دخالت های انسانی انجام شده است و میزان تقلب در معاینه فنی خودرو ها را به حداقل رسانده ایم و علاوه بر این سیستم معاینه فنی مکانیزه ارتباط مستقیمی با سیستم شماره گذاری نیروی انتظامی دارد.

وی اضافه کرد: با صرفه جویی انجام شده در بخش صنعت در میزان مصرف گاز های طبیعی توانسته ایم با هماهنگی وزارت نیرو و وزارت نفت به جای 80 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در سال های گذشته امسال بین 100 تا 110 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه های که از سوخت سنگین استفاده می کنند توزیع کنیم و این به معنی کاهش میزان مصرف مازوت نسبت به سال های گذشته در نیروگاه ها است.

سعید متصدی خاطر نشان کرد: با هماهنگی های و برنامه ریز ی های انجام شده با وزارت نفت امسال آخرین سالی خواهد بود که نیروگاه ها از سوخت مازوت استفاده می کنند و از سال آینده نیروگاه ها در تمام فصول سال از گاز ها طبیعی استفاده می کنند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: از زمان مصوبه دولت در اردیبهشت ماه تا کنون 11 جلسه کمیته ملی آلودگی هوا تشکیل شده است و تمام دستگاه های ذیربط در آن شرکت داشته اند. در روز 28 دی ماه افتتاح پایش آنلاین 35 کارخانه سیمان را نیز خواهیم داشت.

همچنین متصدی با اشاره به برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست در روز 29 دی ماه افزود: دکتر روحانی با استفاده از خوردرو های عمومی به محل کارشان خواهند رفت و جهانگیری معاون اول رییس جمهور ماشین خود را به یکی از مراکز معاینه فنی خواهد برد علاوه بر آن جلسه شورای عالی حفاظت از محیط زیست نیز با ریاست دکتر روحانی برگزار خواهد شد.

سعید متصدی در جمع بندی اقدامات انجام شده در خصوص آلودگی هوا به آمار روزهای پاک،سالم و ناسالم در سال 92 و 93 در چند کلانشهر و تهران اشاره کرد و افزود: در تهران از تاریخ 15/10/91 تا 15/10/92 سه روز پاک، 172 روز سالم و 116 روز ناسالم داشته ایم این در حالیست که از 15/10/92 تا 15/10/93 سیزده روز پاک، 192 روز سالم و 86 روز ناسالم داشته ایم که این ارقام و داده های ثبت شده نشانگر بهبود هر چه بیشتر کیفیت هوا می باشد

متصدی بر تعهد خود نسبت به شفافیت در پاسخ و دقیق بود اطلاعات تاکید کرد و گفت: غلظت بنزن در سال 89 : 805 ppb، بوده است که توانسته ایم در سال 93 به 6/4 ppb برسانیم این در حالیست که استاندارد جهانی بهداشت میزان ارتباط انسان با بنزن را صفر میداند اما کاهش چشمگیر بنزن موجود در هوا از سال 89 تا 93 یکی از مهمترین دستاورد های مصوب دولت بوده است و در تاریخ کاهش آلودگی هوای کشور بی سابقه بوده است.

سعید متصدی از نظارت دقیق سازمان حفاظت محیط زیست بر استاندارد خودروهای تولید گفت و افزود: توقف ممنوعیت شماره گذاری هفت خودرو به علت نداشتن استاندارد های زیست محیطی نشانگر اهمیت سلامت عمومی و نظارت ها دقیق سازمان حفاظت محیط زیست است.

بر اساس این گزارش معاون سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: براساس توافق انجام شده با وزارت صنعت و خودرو سازان با توجه به اینکه فناوری تولید پیکان وانت در کشور به چند ده سال پیش برمی گردد و برای اینکه بتوانیم فناوری قدیمی را کنار بگذاریم و به سمت تولید خودروهای روز دنیا پیش رویم تولید پیکان وانت به طور کامل از چرخه حذف می شود.

متصدی در پایان با تاکید بر اینکه استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها یکی از عوامل اصلی آلودگی محیط زیست است افزود: به علت اجرای نشدن برنامه های تولید گاز طبیعی در سال های گذشته در کشور با کمبود تولید سوخت سالم گاز طبیعی مواجه هستیم با برنامه ریزی های انجام شده در جهت افزایش تولید گاز های طبیعی و در الویت قرار دادن نیروگاه ها و پس از آن صنایع امیدواریم در سال آینده مصرف سوخت مازوت را در نیروگاه ها به صفر برسانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار