قائم مقام وزیر نیرو در گفت و گو با پانا:

ایران هاب انرژی منطقه می شود/اتصال به شبکه اروپا در آینده ممکن می شود

خبرگزاری پانا: قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه جمهوری اسلامی در آستانه تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه از منظر صادارت و مبادلات برق است، گفت: هم اکنون حدود 12 میلیارد کیلو وات ساعت صادرات برق به کشورهای همسایه داریم و در صدد پیوستن به شبکه برق اروپا از دو طریق آذربائیجان و یا عراق و سوریه هستیم.

کد مطلب: ۲۹۵۲۷۶
لینک کوتاه کپی شد

اسماعیل محصولی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا با اعلام اینکه هم اکنون یک میلیارد و ششصد میلیون دلار پروژه در بخش های آب و برق برای اجرا در کشور عراق داریم، اظهار کرد: این پروژه ها شامل تصفیه خانه های فاضلاب و سد سازی است و در بخش برق نیز شامل نیروگاه ها، ترانسفورها است.

وی با اشاره به اینکه شبکه انتقال برق از جمله اقدامات شرکت های ایرانی در کشور عراق است، خاطر نشان کرد: اجرای پروژه های مذکور توسط چند شرکت در بخش آب و چند شرکت در حوزه برق پیگیری و اجرا می شود.

قائم مقاتم وزیر نیرو در مورد صادرات برق به کشور عراق گفت: حدود 12 میلیارد کیلو وات ساعت صادارت برق به کشورهای همسایه داریم و حدود 4 میلیارد کیلو وات ساعت نیز واردات به کشورما صورت می گیرد.

محصولی یادآور شد: بخش اعظم واردات برق کشور ما از کشورهایی چون ترکمنستان و ارمنستان صورت می گیرد و بیشترین واردات برق ما به کشورهای همسایه چون عراق، پاکستان، ترکیه، افغانستان و بخش از آذربائیجان و ارمنستان صورت می گیرد.

وی همچنین در مورد اتصال به شبکه اروپا به مسیر کشور عراق به عنوان یک مسیر احتمالی اشاره کرد و افزود: عراق، سوریه و لبنان می تواند یک مسیر باشد که با توجه به مسائل امنیتی موجود تا روشن شدن امکان شبکه اتصال ایران به عراق و سپس سوریه و لبنان می توانیم به کشورهای اروپایی و آفریقایی نزدیک شویم.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: هم اکنون اتصال شبکه برق ایران به کشور عراق فراهم شده است و در شرایط مناسب به دیگر کشورهای برای اتصال به اروپا و آفریقا متصل خواهیم شد.

محصولی به مسیر آذربائیجان و گرجستان برای پیوستن به شبکه برق اروپا نیز اشاره کرد و گفت: مسیر اروپای شرقی یکی دیگر از راه های ارتباطی شبکه برق جمهوری اسلامی به شبکه سراسری اروپا می باشد که تمام این اتفاق ها نیازمند امکان سنجی اقتصادی و مطالعات فنی است و امیدواریم در برنامه های آتی عملیاتی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان این اتصال ممکن خواهد بود، اظهار کرد: در بخش سوریه ارتباطمان برقرار شد و قرار بود از مسیر این کشور به لبنان برق خود را متصل کنیم که با به وجودآمدن مسائل امنیتی فعلا متوقف شد.

قائم مقام وزیر نیرو بابیان اینکه در گذشته سوآپ برق برای کشور ما اجرایی شده است، گفت: در گذشته برق را از طریق ترکمنستان به ترکیه ترانزیت داشتیم و اخیرا قرارداد این موضوع تمدید شده و دو کشور ذینفع به دنبال ادامه همکاری هستند اما ترجیج ما این است که خودمان بتوانیم برق را وارد و سپس صادر کنیم.

محصولی واردات و صادرات برق را از نظر شبکه خطوط انتقال برای کشور ما مناسب تر مطرح کرد و افزود: هم اکنون با توجه به شرایط استراتژیک کشورمان مبادلات برقی با اکثر کشورها انجام می شود اما برای بدست گرفتن هاب منطقه از منظر انرژی و مبادلات برقی لازم است تا میزان مبادلات افزایش یابد و خطوط شبکه انتقال کشورهای همسایه ظرفیت مناسب را ایجاد کنند مانند کشور پاکستان که نیاز به ارتقاء دارد.

وی ادامه داد: ضرورت دارد برای توسعه مبادلات برقی توافق ها تبدیل به قرارداد شود و ارتقاء ظرفیت در صادرات برق ایران فراهم شود و هم اکنون جمهوری اسلامی نزدیک به این مهم است که هاب انرژی منطقه از نظر صادرات و مبادلات برق باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار