مرکزتحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی آذربایجان غربی منتشر کرد:

کتاب اصلاح درختان میوه ˝ژنتیک و اصلاح انگور˝

خبرگزاری پانا:کتاب اصلاح درختان میوه (ژنتیک و اصلاح انگور) توسط حامد دولتی محقق و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی تالیف شده بود، در انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد به چاپ رسید.

کد مطلب: ۲۸۷۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، حامد دولتی در تالیف این کتاب که با همکاری رسول جلیلی عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه تدوین شده است ، علاوه بر تشریح مبانی علمی اصلاح درختان میوه توجه خاصی به مباحث نوین فناوری زیستی (کشت بافت ؛ مهندسی ژنتیک ؛ اصلاح مولکولی و ژنتیک گل دهی ) به همراه روش های مرسوم اصلاح انگورداشته است .


این کتاب ارزشمند که در 255صفحه و در قطع وزیری به چاپ رسیده است ، مجموعه ای مفیدی را در اختیار دانشجویان مقاطع مختلف رشته باغبانی ؛ بیوتکنولوژی و محققان و اصلاح گران درختان میوه و انگور قرار خواهد داد .
در تدوین این کتاب سعی شده است که از تجربیات و نتایج تحقیقات پژوهشگران داخلی بیشتر استفاده شود.


مولف کتاب اصلاح درختان میوه (ژنتیک و اصلاح انگور) در گفتگو با خبرگزاری پانا اظهار کرد : امروزه باغداری و تولید محصولات باغی، به‎ویژه میوه، سهم بسیار زیادی در اشتغال‌‎زایی و درآمد اغلب کشورهای در حال توسعه را به‌خود اختصاص داده‌‎ است و بر این اساس نیز مطالعات به‌زراعی و به‌نژادی به‎منظور افزایش کمیت و کیفیت میوه در اغلب کشورهای تولیدکننده در قالب برنامه‎های طولانی‎ مدت درحال اجرا می‌‎باشد.


حامددولتی افزود : امروزه ژرم‌‌‎پلاسمی غنی مشتمل بر ارقام زراعی و ژنوتیپ‌‎های وحشی انگور در کشور حاصل شده است که می‎تواند پشوانه بزرگی برای انجام کارهای اصلاحی باشد.


دولتی یادآورشد : بر اساس یافته های باستانشناسان اولین بقایای شیره انگوریافت شده در تپه حاجی فیروزشهرستان نقده در آذربایجان غربی به 600 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد .


وی تصریح کرد : استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از قطب‌های تولید انگور کشور از نظر سطح زیر کشت و میزان تولید انگور بوده که در ردیف استانهای اول تا ششم کشور قرار دارد که این جایگاه با توجه به میزان سرمازدگی و برخی خسارتهای وارده به بخش کشاروزی استان متغیر است .


دولتی با اشاره به اینکه 400 ژنوتیپ انگور ایرانی در باغ کلکسیون ملی پشتیبان انگور ایران در ارومیه نگهداری می شود افزود : در راستای حفاظت ژرم پلاسم انگور کشور، شناخت خصوصیات گیاه شناسی و فنولوژیکی، تهیه شناسنامه ژنتیکی و استفاده در برنامه های اصلاح ارقام انگور ایران این باغ در ایستگاه تحقیقاتی کهریز ارومیه احداث شده است و در نظر داریم در طی چند سال آینده این ارقام را به 800 رقم افزایش دهیم .


وی گفت : از گونه های مختلف انگور موجود در کشور حدود 55 رقم آن در آذربایجان غربی کشت می شود که برخی از آنها شامل انگورهای خلیلی سفید و قرمز، سفید شخ شخ و رجین، تبرزه سفید و قرمز، دسترچین و گزندایی، سایانی، قزل اوزوم ارومیه، جیغ جیغا و سیاه معمولی و حسینی و غیره می باشد.


عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی ادامه داد : حدود 22 هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی زیر کشت انگور قرار دارد که به طور متوسط سالانه از این باغات حدود 240 هزار تن انگور تولید می‌شود.


لازم به ذکر است که 30 درصد از انگور تولیدی استان در صنایع تبدیلی و تکمیلی، 30 درصد برای تهیه کشمش، شیره انگور و سایر مصارف خانگی و 40 درصد باقیمانده نیز برای مصارف تازه خوری و صادارت استفاده می شودکه در حال حاضر 45 کارخانه در زمینه تولید آب میوه، کنستانتره و پوره انگور در استان فعالیت دارند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار