لزوم بازاریابی و صادرات سیب درختی در آذربایجان غربی

خبرگزاری پانا:معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت :با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی رتبه نخست تولید سیب را در کشور به خود اختصاص داده است ، بازاریابی و تسهیل نمودن زمینه صادرات سیب درختی در استان ضروری می باشد .

کد مطلب: ۲۸۶۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، معاون وزیر جهاد کشاورزی در جلسه مشترک خود با اعضای شرکت تعاونی باغداران در ارومیه با اشاره به ذخیره سازی بیش از 600 هزار تن سیب در سردخانه های استان اظهارکرد : مهمترین وظیفه و یکی از اولویتهای تشکلهای تولیدی و باغداران درآذربایجان غربی ، بازاریابی و بازاررسانی به موقع و فراهم نمودن زمینه صادرات این محصول درقطب تولید سیب کشور در استان می باشد .
محمد علی طهماسبی افزود : با توجه به ظرفیت بالای سیب تولیدی استان در راستای حمایت از باغداران کشور، و ایجاد فضای مناسب جهت صادرات این محصول به بازارهای داخلی و خارجی ، امسال و سال گذشته واردات سیب به کشور ممنوع اعلام شده است .


رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهارکرد : این استان با تولید سالانه بیش از5 میلیون و 900تن محصولات کشاورزی یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی درکشور به شمار می رود و باغداران این استان امسال با برداشت بیش از 930 هزار تن سیب، رتبه نخست تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده اند.
اسمعیل کریم زاده ، در خصوص توسعه باغات سیب آذربایجان غربی نیز گفت: توسعه باغات سیب استان با توجه به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه و ممنوعیت کشت باغات دراین حوضه در شهرستان های خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه از جمله سردشت، ماکو و پلدشت انجام شده است و در حال حاضر اصلاح و جایگزینی و افزایش کمی و کیفی تولید در واحد سطح درباغات سیب از اولویتهای مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان به شمار می رود .


وی راه اندازی پایانه صادراتی ، ایجاد غرفه های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی، ایجاد بورس منطقه ای و تقویت حضور تشکلهای بخش کشاورزی در افزایش صادرات محصولات کشاورزی را از جمله راه حلهای اساسی و برنامه ها و اولویتهای سازمان برای حل مشکلات موجود مطرح کرد که با عملیاتی شدن آنها پیش بینی می شود ارزش افزوده بیشتری نصیب باغداران شود و کمتر متضرر شوند.


وی اضافه کرد : با توجه به اینکه در حال حاضر 20 درصد از سردخانه های استان مجهز به واحد بسته بندی و سبد سازی محصولات کشاورزی هستند و تنها دو واحد سورتینگ در استان موجود می باشد ، راه انداری ،توسعه و تجهیز واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی مخصوصا" بسته بندی و سورتینگ میوه در استان ضرورت دارد .


معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به منظور بررسی مسائل و مشکلات حوزه باغبانی و اتخاذ تصمیمات لازم برای حمایت از طرح‌‌های باغبانی و مشکلات موجود در سر راه تولید پایه‌‌های رویشی نهال در استان به آذربایجان غربی سفر کرده است .




ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار