تحقیقات و تلاش برای گرفتن تصویری از پلنگ ایرانی در مراکان آغاز شد

خبرگزاری پانا:مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: اخیرا لاشه هایی از کل و قوچ و میش در مراکان پیدا شده که بیانگر حضور پلنگ ایرانی در این منطقه حفاظت شده است.

کد مطلب: ۲۸۵۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، حسن عباس نژاد گفت: در پی گزارشهای ارسالی از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست در مراکان خوی مبنی بر اینکه چندین مورد از لاشه های کل و قوچ و میش ارمنی در این منطقه مشاهده شده بررسی های لازم در این مورد صورت گرفت.

وی گفت: در این بررسی ها مشخص شد که لاشه این حیوانات مورد تغذیه پلنگ ایرانی قرار گرفته است.

عباس نژاد ادامه داد: به علت شب گرد بودن این حیوان تاکنون تصویر و مشاهده مستقیم از آن و تعداد موجود به دست نیامده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: هم اکنون در صدد نصب دوربین های تله ای برای تصویر برداری از این گونه نادر هستیم.

وی اظهار کرد: در سالهای قبل از انقلاب اسلامی پلنگ ایرانی در این منطقه مشاهده شده بود و پس از آن اطلاعات چندانی از زیست این حیوان در مراکان در دست نبود ولی در سالهای اخیر با مشاهده لاشه حیوانات شکار شده توسط این حیوان و رد پای آن در این منطقه احتمال وجود و زیست پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده مراکان افزایش یافته است.

این پلنگ در اندازه ها و رنگ های مختلف در ایران زندگی می کند، به طور کلی طول بدن پلنگ های بالغ به ۱۶۰ و گاهی تا ۱۸۰ سانتی متر می رسد و طول دم آن ها ۱۱۰ سانتی متر است.

وزن این پلنگ هم تا ۹۰ کیلوگرم و ارتفاع آن تا شانه تا 75 سانتی متر می رسد.

منطقه حفاظت شده مراکان در 45 کیلومتری شمال شرقی خوی از زیباترین مناطق گردشگری و اولین منطقه حفاظت شده حیات وحش کشور، زادگاه نوع خالص قوچ و میش ارمنی است.

این منطقه با 104 هزار هکتار مساحت از قدیمی ترین مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می رود که 28 گونه از 12 خانواده در پنج راسته پستانداران در این منطقه زندگی می کنند.

تاکنون در این منطقه 128 گونه پرنده متعلق به 34 خانواده شامل هما، عقاب طلایی، بالابان، کبک دری، تیهو، کبک چیل، کرکس مصری، دال و زاغ بور شناسایی شده است.

آذربایجان غربی از جمله استانهای کشور است که مناطق حفاظت شده زیادی را در خود جای داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار