شیر و لبنیات، منبع بسیار خوبی برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن است

حبرگزاری پانا : کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: کلسیم موجود در شیر و لبنیات از نرمی استخوان، کندی رشد، خرابی دندان‌ها در كودكان و پوكی استخوان در بزرگسالان پیشگیری می‌كند.

کد مطلب: ۲۸۱۰۳۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا لیلا شورورزی افزود: مصرف دو تا سه لیوان شیر در روز می‌تواند نیاز بدن به کلسیم را در افراد بالغ تامین کند.

وی عنوان کرد: فسفر به همراه کلسیم در تشکیل استخوان و استحکام آن موثر بوده و در ساخت بافت‌های عضلانی، مغز و اعصاب دخالت می‌کند.

شورورزی با بیان اینکه شیر حاوی ویتامین‌های A، B 12 ، B 2 وB 1 است، افزود: کمبود ویتامین‌های A سبب شب‌کوری، ناراحتی‌های چشمی، ویتامین B 1 سبب بی‌اشتهایی، خستگی جسمی و روحی، ویتامین B 2 خشک شدن پوست اطراف دهان، گوش و بینی و ویتامین B 12 سبب کم‌خونی و خستگی می‌شود.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور اظهار کرد: زنان باردار و شیرده می بایستی حداقل روزانه سه واحد از این گروه مصرف کنند.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: خانواده ها باید از پنیرها و بستنی‌های تهیه شده از شیر پاستوریزه استفاده وحتما قبل از مصرف هر نوع کشک مقداری آب به آن اضافه کنند و حداقل پنج تا ده دقیقه آن را بجوشانند.

شورورزی عنوان کرد: باید از شیر پاستوریزه شده کم‌چربی( 2.5 درصد یا کمتر) استفاده و به دلیل بالا بودن میزان نمک استفاده شده در تهیه کشک توصیه می‌شود که از انواع کم نمک استفاده شود.

وی گفت: بهتر است از شیر و لبنیاتی که با ویتامینD غنی شده‌اند، استفاده شود زیرا این ویتامین برای جذب بهتر کلسیم بسیار مفید است.

نامبرده خاطرنشان کرد: اگر افراد بیماری «عدم تحمل لاکتوز» را دارند، شیر بدون لاکتوز و یا پنیرهای سفت و ماست مصرف و هنگام خرید شیر به تاریخ انقضای آن توجه کنند.

شورورزی اضافه کرد: استفاده از شیرهای استریل شده برای حمل در مسافرت‌های خارج از شهر مناسب‌تر است زیرا این نوع شیرها را(در صورت باز نشدن) می‌توان تا 4 ماه در دمای محیط نگهداری کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار