گزارش پانا از نشست خبری سازمان جنگل ها/ تکمیلی

75 میلیارد اعتبار احیای زاگرس/ توقف خشکیدگی جنگل ها از ابتدای سال 93

خبرگزاری پانا: رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از اختصاص 75 میلیارد اعتبار برای احیای جنگل های زاگرس پس از سفر دولت به این منطقه خبر داد و اظهار کرد: خشکیدگی جنگل ها تا سال 92 به یک میلیون و 130 هزار هکتار رسید و امسال این پدیده متوقف شده و پیشروی نداشته است.

کد مطلب: ۲۵۳۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، خداکرم جلالی در نشست خبری حفظ منابع طبیعی را از راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: کشور ما با دارا بودن 135 میلیون هکتار اراضی شامل 14.3 میلیون هکتار اراضی جنگلی، 84 میلیون هکتار مرتع و 32.5 میلیون عرصه بیابانی برنامه های کلیدی در اداره این عرصه ها و بهره برداری بهینه از آنها دارد.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطر نشان کرد: برای اینکه کشوری آباد داشته باشیم و بتوانیم مطلوبیت آبادانی اراضی خود را حفظ کنیم باید به سمت اقتصاد کم کربن پیش رویم چرا که این اهتمام تمام کشورهای جهان است و در این مهم حفظ آب، خاک و پیشگیری از آلایندگی ها در کاهش ترکیبات کربن حرف اول را می زند.

جلالی به توجه دولت تدبیر و امید به منویات رهبر انقلاب در حفظ منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: ایجاد بستر توسعه پایدار بدون توجه به زیرساخت های منابع طبیعی فراهم نخواهد بود و ما اقدامات اساسی چون بازنگری در قانون، بهره گیری از حوزه های مختلف علمی، برقراری عدالت اجتماعی به صیانت از منابع طبیعی و ملی و تکیه بر مشارکت مردمی را در اولویت برنامه ها خود داریم.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: صیانت از جنگلها، مراتع و حوزه های آبخیزداری بدون مشارکت و اراده مردم ممکن پذی نیست و دولت قادر به انجام چنین مسئولیتی به تنهایی نخواهد بود.

وی افزود: با تقویت شورای عالی در سازمان جنگلها با بزرگترین مراکز علمی ارتباط کاربردی برقرار کردیم و در اجرای برنامه های مهم مجری خاص مشخص کردی از جمله احیای جنگلهای زاگرس و اجرای برنامه خاص ویژه گیاهان دارویی همچنین جنگل کاری دامنه جنوبی البرز و ایجاد پارک جنگلی در اطراف جاده ها به منظور بادشکن بودن و جلوگیری از شن های روان که البته در طراوت هوا نیز موثر خواهد بود.

تغییر بهره برداری جنگل های شمال کشور

جلالی از برنامه 10 ساله در تغییر بهره برداری جنگل های شمال کشور خبر داد و گفت: تکلیفی در مدیریت پایدار منابع جنگل های شمال کشور داریم و در این برنامه درختان آسیب دیده، شکسته و افتاده را برداشت می کنیم که استراحتی نیز برای جنگل های شمال و بازسازی آنها محسوب می شود.

وی با بیان اینکه خشکیدگی درختان بلوط در منطقه زاگرس را پیگیری کرده اند، اظهار کرد: تلاش برای کنترل این پدیده با نظر کارشناسان بین المللی صورت گرفته و کارشناسان ارشد از فائو در قالب یک پروژه اضطراری به ایران آمدند و جلسه ای پیرو حضور رئیس این سازمان در یکماه قبل تشکیل شد و اقدامات و پیشنهادات مطلوبی را عرضه کردند که نزدیک به نظر کارشناسان داخلی بود.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، ادامه داد: برنامه احیای جنگل های زاگرس را در قالبی مدون تنظیم کردیم و دولت در یک اقدام با بازدید از این جنگل ها در ایلام 25 میلیارد برای این مهم تخصیص داد، به علاوه سازمان جنگل ها نیز 50 میلیارد از محل اعتبارات سازمان را به این موضوع اختصاص داد.

جلالی به اعلام یک خبر امید بخش، عنوان کرد: تا این لحظه خبری مربوط به گسترش خشکیدگی در جنگل ها را نداشتیم با توجه به سرمای سال گذشته به نظر می سد که برودت هوا مانع رشد آفات و بیماری های جنگلی شده چرا که پیش از آن از سال 88 ، 30 هزار هکتار خشکیدگی و از سالهای بعد از آن هر سال این میزان دو تا سه برابر شده که در سال 92 این مقدار آسیب به یک میلیون و 130 هزار هکتار رسید.

وی در خصوص اطفاء حریق و مراقبت از جنگل ها، اعلام کرد: در حال حاضر نارسایی هایی در بخش تجهیزات داریم و اغلب روش های اجرایی در این حوزه سنتی است و با تکیه بر سرشاخه هاست که به دنبال ارتقاء وضعیت فعلی هستیم و موفق شدیم تا کنون 400 خودرو که نیمی از آنها مجهز به سیستم اطفاء حریق است را برای هر کدام از شهرستانها اختصاص دهیم.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از انعقاد توافق نامه ای با وزارت کشور خبر داد و گفت: در یک توافق نامه مقرر شد 28 هزار دهیار در روستاهای کشور، شوراهای اسلامی همچنین شهرداری ها با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر را برای مشارکت از اراضی طبیعی به یاری دعوت کنیم همچنین در مورد اطفای حریق با سازمان مدیریت بحران تفاهم نامه ای منعقد کردیم.

جلالی به اجرای طرح ترسیب کربن اشاره کرد و افزود: این طرح به شکل نمونه در 18 استان کشور در حال اجرا است و تا پایان سال مسائل زیرساختی آن را به تمام استان های کشور توسعه می دهیم.

دستگیری 20 عامل حریق عمدی توسط یگان حفاظت

وی در مورد آتش سوزی جنگلها و مراتع به دستگیری 20 عامل حریق عمدی توسط یگان حفاظت خبر داد و گفت: این یک اقدام نادر است و در اختلافات قومی و قبیله ای رخ داده است که عوامل شناسایی، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شده اند.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در مورد کاهش زیبایی های گردنه حیران، اظهار کرد: این جاده در گردنه حیران به دلیل ساخت و سازهای اراضی شخصی دچار تحول شده و البته در بخش هایی خشکیدگی و گرما و نبود و کمبود نزولات آسمانی زمینه این چهره پاییزی است که در هر صورت کاربری های بدون مجوز در مسیر قانون بازخواست و ملزم به حفظ منابع طبیعی خواهند شد و در صورت امکان اراضی این محدوده را از سوی دولت خریداری می کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار