عوارض تداخل دارویی هنگام ترک اعتیاد تشریح شد

خبرگزاری پانا: رئیس اداره اعتیاد وزارت بهداشت گفت: بعضی تداخلات ایجاد شده در بیماران معتاد با توجه به اثر دارو به عنوان مثال خواب‌آور بودن دارو، موجب اثر هم‌افزا می‌شود و اگر این دارو با دارویی دیگر یا مواد مخدری به صورت هم زمان مصرف شود، موجب تشدید بدحالی بیمار می‌شود.

کد مطلب: ۲۵۰۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، علیرضا نوروزی، رئیس اداره اعتیاد وزارت بهداشت و دبیر پانل تغییر الگوی مصرف هشتمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد در خصوص تداخل داروهای مصرفی و مواد مخدر معتادان به ویژه در دوره ی ترک گفت: کارشناسان توصیه می‌کنند بیماری که دوره‌ درمان را سپری می کند از هر گونه مواد غیر قانونی غیر از آنچه برای او در نظر بسته به نوع دارو و مواد مصرفی گرفته شده خودداری کند زیرا موجب ایجاد تداخل می‌شود و توصیه ما به بیماران خودداری از چنین اقداماتی است.

وی گفت: بعضی تداخلات ایجاد شده در این گونه بیماران با توجه به اثر دارو به عنوان مثال خواب‌آور بودن دارو، موجب اثر هم‌افزا می‌شود و اگر این دارو با دارویی دیگر یا مواد مخدری به صورت همزمان مصرف شود،موجب تشدید حال بیمار می‌شود.

این روانپزشک در خصوص عدم آگاهی بیماران از تداخل دارو و مواد مصرفی تصریح کرد: بخشی به عدم آگاهی بیمار بر می‌گردد اما گاهی اوقات نشانه ای از وجود یک بیماری در فرد است و بیمار به دلیل وسوسه زیاد قادر به کنترل خود نیست و علی رغم اینکه دوره درمان را سپری می کند یا اصطلاحاً روی درمان است مجبور به استفاده از مواد هم مصرف است.

وی در خصوص راه های جلوگیری از تداخل به وجود آمده میان داروهای مصرفی و مواد مخدر گفت: هیچ راهی برای جلوگیری از تداخل نداریم. در دوره درمان تلاش همه‌ تیم درمانگر و خود بیمار در جهت کاهش و قطع مصرف است و علاوه بر تمام این موارد که اتفاق می‌افتد باید از داروهایی استفاده شود که از تداخل جلوگیری شود و شرایطی برای بیمار ایجاد شود تا پایبند به دستورات درمان باشد.و اگر پیش‌بینی کنیم که میزان پایبندی بیمار به درمان کم است سعی می‌کنیم شروع درمان به صورت بستری باشد .

هشتمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد، از 21-19 شهریور 1393 به مدت سه روز طبق روال هر ساله در سالن همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار