رئیس شرکت تعاونی حصیربافان نیكشهر؛

هنر حصیربافی بلوچستان نیازمند توجه ویژه است

خبرگزاری پانا : استقبال بازارهای خارجی از هنر حصیر بلوچستان كه متأسفانه به صورت غیرقانونی خرید و فروش می‌شود، حكایت از جذابیت این هنر بی‌بدیل در نزد اقوام مختلف دارد.

کد مطلب: ۲۴۲۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس اجتماعی پانا ، رئیس شرکت تعاونی حصیربافان نیكشهر با ذکر مطلب فوق افزود :با توجه به‌ این كه مسئولان در كشورهای در حال توسعه برای جهانی شدن صنایع دستی و محلی خود تلاش می‌كنند در این میان صنایع دستی ایران آن گونه كه باید برای جهانیان شناخته شده نیست.

محمدرئیسی با ابراز نگرانی از وضعیت نابسامان هنرمندان حصیرباف و عدم پوشش بیمه ای آنان اظهار داشت: وقتی كه دسترنج حصیربافان با قیمت های بسیار پایینی از آنان خریداری می‌شود انگیزه‌ای برای ادامه این هنر باقی نمی‌ماند.
وی افزود: توجه نكردن به این هنر سبب شده تا زنان و مردان هنرمند انگیزه خود را برای انتقال تجربیاتشان در زمینه حصیربافی به فرزندان خود از دست بدهند و این موضوع زنگ خطری برای نابودی این هنر به شمار می‌رود.
این حصیر باف با سابقه با بیان اینكه هنر حصیربافی در نیكشهر فقط به بافت حصیر محدود نمی‌شود افزود: از برگ‌های درخت داز (نوعی نخل خرمای وحشی) كه ماده اولیه این هنر به شمار می‌رود كالاهای دیگری نظیر گلدان، جای دستمال كاغذی، انواع اسباب بازی كودكان، انواع كلاه، وسایل تزیینی منزل، جارو، كیف و كفش بوسیله هنرمندان نیكشهر ساخته می‌شود.
گفتنی است خرید و فروش غیرقانونی انواع صنایع دستی در كشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس، متأسفانه بازار پر رونق دلالان را كاملاً گرم نگه داشته است.
ودلالان انواع صنایع دستی بومی و محلی از جمله حصیربافی این منطقه كه از جذابیت خاصی برخوردار است را با قیمت بسیار پایین خریداری و در آن سوی مرزها این محصولات را با سود كلان به فروش می‌رسانند.
/ محمد عمرانی /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار