رییس کمیته واردات اتاق ایران در گفت وگو با پانا:

انرژی ارزان مزیت صادراتی کشور نباشد/عراق مهمترین هدف صادراتی است

خبرگزاری پانا : رییس کمیته واردات اتاق ایران با تاکید براینکه اگر به هر دلیلی بازار عراق و افغانستان از ایران سلب شود سهم عمده ای از صادرات کشور حذف خواهد شد ،تصریح کرد: بخش عمده ای از صادرات به دو کشور عراق و افغانستان لوازم بهداشتی ، سیمان ،فولاد و سرامیک و محصولات کشاورزی است که با توجه به پایین بودن هزینه های انرژی درکشور به نوعی صادرات یارانه است .

کد مطلب: ۲۳۷۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد

مجیدرضا حریری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا بیان کرد: باید به تدریج به سمت صادرات کالاهای ساخته شده مبتنی بر تکنولوژی و ارزش افزوده حرکت کرد اما این شرایط در طول 50 سال اخیر ایجاد نشده است و در حالی که در برخی سالها فرش ،صنایع دستی ،خشکبار و گیاهان دارویی ردیف اول صادرات کشور را به خود اختصاص می داده است تلاش نشده تا کشور را با تغییرات تکنولوژی در جهان هماهنگ کرد .


حریری با تاکید براینکه اگر به هر دلیلی بازار عراق و افغانستان از ایران سلب شود سهم عمده ای از صادرات کشور حذف خواهد شد ،تصریح کرد: بخش عمده ای از صادرات به دو کشور عراق و افغانستان لوازم بهداشتی ، سیمان ،فولاد و سرامیک و محصولات کشاورزی است که با توجه به پایین بودن هزینه های انرژی درکشور به نوعی صادرات یارانه است .


وی افزود: با توجه به سهمی که انرژی در تولید سیمان ،فولاد و مصالح ساختمانی و بهداشتی به عنوان صنایع انرژی بر دارد اگر یارانه سوخت در کشور به طور مطلق برداشته شود این کالاها نیز مزیت صادراتی خود را از دست خواهند داد .


رییس کمیته واردات اتاق ایران با تاکید براینکه به نظر می رسد موضوع اقتصاد ایران و تولید صادراتی در کشور نیازمند سیاست گذاری های ویژه ای است ،تصریح کرد: در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که جوهره آن تولیدصادراتی است حمایت از تولید و صادرات مورد تاکید واقع شده بنابراین یکبار دیگر باید برای تولیدی در کشور برنامه ریزی شود که صادرات محور ،قابل عرضه و رقابتی باشد .


حریری با تاکید بر ضرورت توجه به مزیت های تولیدی و رقابتی در کشور خاطرنشان کرد: شرایط کنونی صادرات کشور قابل افتخار نیست و حدود 50.5 درصد صادرات نفتی کشور متعلق به نفت و حداقل فرآوری است و در بقیه کالاهای صادراتی که در آمارهای غیر نفتی است یا خام فروشی صورت می گیرد یا موادکانی است یا براساس نرخ سوخت ارزان تولید شده اند .


رییس کمیته واردات اتاق ایران عنوان کرد: تنها 20 درصد از صادرات غیرنفتی کشور کالایی است که بدون استفاده از انرژی ارزان یا خام فروشی صادر می شود بنابراین شرایط مبادلات تجاری کشور را نباید تنها با تکیه بر آمار و ارقام محک زد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار