دانشیار دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پانا:

8ضربه‌ای که دانشگاه‌ها از احمدی نژاد خورد/مخالفان فرجی‌دانا نگران شفاف شدن میراث احمدی نژاد هستند

خبرگزاری پانا: یک استاد دانشگاه تهران ضمن تشریح مهم ترین ویژگی هایی که دانشگاه ها در 8 سال گذشته دچار آسیب شدند، درخصوص استیضاح وزیر علوم گفت: مخالفان فرجی دانا نه دغدغه رشد علم و نه دغدغه حقیقت دارند. تندرو های افراطی اشتباه می کنند حتی اگر وزیر را استیضاح کنند همانطور که رئیس جمهور نیز قسم خوردند اوضاع به گذشته بازنخواهد گشت.

کد مطلب: ۲۳۴۸۲۰
لینک کوتاه کپی شد

حمیدرضا جلایی پور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به موضوع استیضاح فرجی دانا وزیر علوم اظهار داشت: باید ببنیم حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور و دکتر فرجی دانا وزیر علوم در چه شرایطی دانشگاه های کشور را از دولت نهم و دهم تحویل گرفته اند. به نظر من در شرایطی دانشگاه ها را تحویل گرفتند که برخی تبلیغات کمی گرایانه و سوری دستگاه های رسمی تبلیغاتی، دانشگاه های کشور در ابعاد مختلف در جهت منفی شخم زده می شد و من شاهد 8 سال شخم زدن در دانشگاه های کشور بودم.

دانشگاه‌ها در وضعیت امنیتی قرار گرفته بودند

وی با بیان اینکه میراث دانشگاه ها در دوره احمدی نژاد را می توان با هشت ویژگی ذکر کرد، خاطرنشان کرد: اولین ویژگی را می توان امنیتی کردن فضای دانشگاهی عنوان کرد به طوری که دانشگاه ها در وضعیت امنیتی و رعب قرار گرفته بودند، در صورتی که همه حتی افراد عادی جامعه نیز می دانند که دانشگاه پایگاه حقیقت جویی است و در آن بدون امنیت استاد و دانشجو نمی توانند فرایند تحقیقات جدی و حقیقت جویی را طی کنند و نمی تواند نتیجه تحقیقشان را آزادانه انتشار دهند.
فرایند پذیرش استاد از مسیر شایسته سالاری خارج شد
این استاد دانشگاه افزود: ویژگی دوم از دانشگاه های شخم زده این است که فرایند پذیرش استاد از مسیر شایسته سالاری خارج شده بود. در حالی که پذیرش عضو هیات علمی باید با اجماع اساتید و گروه های علمی دانشگاه باشد. در دوره گذشته کوشش شد این فرایند از نظارت اساتید و گروه های علمی خارج شود و از بیرون برای گروه های علمی عضو جدید پست می کردند این کار آنان مثل این بود که بخواهند برای حوزه علمیه قم از تهران آیت الله بفرستند.
فرایند جذب دانشجوی دکتری دستکاری شد
دکتر جلایی پور در ادامه سومین ویژگی دانشگاه ها در دوره گذشته را در فرایند جذب دانشجوی دکتری عنوان کرد و گفت: این فرایند در این دوره دستکاری شد و ضوابطش طی نشد. همه می دانند در گذشته از بین شاگرد اول های دانشگاه های کشور تنها تعداد محدودی می توانستند برای بورسیه قبول شوند اما در این دوره ضوابط را زیرپا گذاشتند.
نورچشمی‌ها دکتر نشده در دانشگاه ها تدریس می کردند
وی افزود: چهارمین ویژگی که در دولت دهم برای دانشگاه ها می توان عنوان کرد این است که در گذشته ریاست دانشگاه ها و دانشکده ها با نظرخواهی اساتید انجام می شد که در این مسیر هم تا توانستند اختلال ایجاد کردند. ویژگی پنجم نیز این بود که نورچشمی ها را که هنوز دکتر نشده بودند به جای خدمت سربازی در دانشگاه ها مشغول به تدریس کردند و همزمان با معاف شدن عضو هیات علمی شدند و برخی ها هم رئیس شدند و در کمتر از چندسال استادیار، دانشیار و استاد شدند.
تشویق اساتید برای افزایش آماری تحقیقات
استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران ادامه داد: همچنین ششمین ویژگی این دوره این بود که در این دوره به جای تشویق به تحقیقات واقعی که (در شرایط آزاد این کار صورت می گیرد) اساتید را تشویق می کردند که تعداد آماری تحقیقات را افزایش دهند که این منجر به خرید و فروش مقاله و پایان نامه در روبروی دانشگاه تهران شده است تا با نمایش عددی نشان دهند که ایران بر بالای بام جهان قرار گرفته در صورتی که کشوری اگر رشد کیفی علمی داشته باشد، نمی تواند این همه نارسایی های اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و سیاسی که هم اکنون کشور با آن رو به روست داشته باشد.
در مسیر ایجاد اجتماعات علمی مانع تراشی می‌شد
دکتر جلایی پور اضافه کرد: هفتم اینکه محیط های دانشگاهی یکی از اصلی ترین خاستگاه های عرصه نقد و بررسی و حیات جامعه است که انجمن های دانشجویی و علمی می توانند مسائل اساسی کشور را به بحث و راه جویی بگذارند. در سایه شخم زنی های گذشته در مسیر ایجاد اجتماعات علمی و اجتماعاتی که انجمن ها راجع به مسایل مختلف تشکیل می دهند در محیط دانشگاه ها مشکل و مانع تراشی می شد.
برای کنترل دانشجویان از شیوه ستاره‌دار کردن استفاده کردند
وی در پایان با انتقاد از ستاره دار کردن برخی دانشجویان در دولت گذشته گفت: هشتمین ویژگی اینکه برای کنترل دانشجویان دانشور و فعال و منتقد کار دستگاه قضایی را سبک کرده بودند و از شیوه ستاره دار کردن و محرومیت آنان برای مرعوب کردن آنان استفاده می کردند.
تداوم این روند باعث شکسته شدن ستون فقرات دانشگاه‌ها می ‌شد
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر به این هشت مورد اگر به آن توجه کنیم می بینیم که اگر چندسال دیگر این روند ادامه پیدا می کرد، ستون فقرات دانشگاه های کشور می شکست لذا در این شرایط است که آقای روحانی و فرجی دانا دانشگاه ها و میراث احمدی نژاد را تحویل گرفتند.
وی با طرح این سوال که چرا تندروهای افراطی با آقای فرجی دانا مخالفت می کنند؟ گفت: در حالی که آقای فرجی دانا شخصیت شناخته شده دانشگاهی است که دارای شخصیت علمی و سوابق مثبت و موثر مدیریتی بوده که به ضایعات 8 سال گذشته دانشگاه ها که با آن رو به رو بودند آگاهی دقیق دارد.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: دکتر فرجی دانا جزو مدیران صبور و با تجربه ای است که می خواهد با پختگی و بدون سرو صدا مسیر دانش پژوهی و تحقیقات را به طرف مسیر سرزندگی و سازندگی در دانشگاه ها برگرداند.
مخالفان فرجی دانا دغدغه رشد علم ندارند
وی اضافه کرد: فرجی دانا یکی از وزرای موفق دولت روحانی است که باید تشویق شود و همه باید او را در راه بازسازی دانشگاه ها کمک کنند مخالفان فرجی دانا نه دغدغه رشد علم و نه دغدغه حقیقت دارند بلکه اغلب کسانی هستند که از موارد تخریبی که به آن اشاره شد(میراث احمدی نژاد) در 8 سال گذشته حمایت می کردند این مخالفان بیش از اینکه نگران رشد علم باشند نگران شفاف شدن تخریب های انجام شده در گذشته هستند. تندرو ها اشتباه می کنند حتی اگر وزیر را استیضاح کنند همانطور که رئیس جمهور نیز قسم خوردند اوضاع به گذشته بازنخواهد گشت.
دکتر جلایی پور در پایان تأکید کرد: بهترین راه این است که هم موافقان و منتقدان فرجی دانا از او حمایت کنند تا دانشگاه های کشور سر و سامان یابد و شایسته سالاری و اخلاق به آن و رعایت ضوابط علمی حرفه ای و اخلاقی به آن بازگردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار