آخرین تحولات عراق و سوریه،

بازوی راست بغدادی در دیاله کشته شد/داعش تنها وهابیان را مسلمان می داند

خبرگزاری پانا: سخنگوی دفتر فرمانده کل ارتش عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی توانستند منطقه العوجه زادگاه صدام معدوم در استان صلاح الدین را به کنترل کامل خود در بیاورند.

کد مطلب: ۲۳۴۳۸۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، "مرکز دیدبان حقوق بشر سوریه" روز گذشته در گزارشی اعلام کرد حدود 30 عنصر تروریستی وابسته به داعش توانسته اند با تخریب دیوار یکی از زندان های رها شده "جبهه النصره" در روستای "الحوایج" در حومه دیر الزور، فرار کنند.

با پیشروی داعش در دیرالزور و تصرف شهرک "الشحیل" مقر اصلی جبهه النصره در این استان، اهالی این شهرک بر اساس توافق داعش و بزرگان و قبایل این شهرک، در حال ترک شهرک و تحویل سلاح های خود به داعش هستند. عناصر داعش عملیات بازرسی و پاکسازی این شهرک را از وجود عناصر النصره آغاز کرده اند.

"داعش" ساکنان شهرک "الشحیل" را به توبه وادار کرده است.

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، توافقنامه ای که داعش به الشحیل تحمیل کرده شامل اعلام توبه اهالی این شهرک و تحویل دادن سلاح های آنهاست. بر اساس این توافقنامه اهالی الشحیل طی 10 روز از شهرک خارج می شوند و تا زمانی که داعش در داخل این شهرک احساس امنیت کند، اهالی خارج از آن باقی می مانند.

دیدبان حقوق بشر سوریه در گزارش دیگری به سیطره داعش بر میدان نفتی"التنک" واقع در بادیه "الشعیطات" در حومه شرقی دیر الزور که در تصرف "هیات شرعی" متشکل از جبهه النصره، "جبهه اسلامی" و دیگر گروه ها بود، اشاره کرد.

این میدان نفتی یکی دیگر از میدان های نفتی بزرگ استان دیرالزور در نزدیک مرز عراق است. "رامی عبدالرحمن" مدیر مرکز دیدبان حقوق بشر سوریه می گوید: میدان نفتی "الورد" تنها میدان نفتی در دیر الزور است که خارج از سیطره داعش قرار داد و کنترل آن به دست یک قبیله محلی است. این میدان نفتی روزانه حدود 200 بشکه نفت تولید می کند.

از سوی دیگر دولت سوریه از پاکسازی کامل منطقه صنعتی شیخ نجار در شرق حلب به دست ارتش این کشور خبر داد و تلویزیون سوریه نیز تصاویری از نیروهای سوری در این منطقه پخش کرد.

دیدبان حقوق بشر سوریه در بخشی از گزارش خود به پیشروی ارتش سوریه در نزدیکی حلب اشاره و تاکید کرد که نیروهای ارتش سوریه و افراد مسلح هوادار نظام دو روستای "کفر صغیر" و "الرحمانیه" در شمال شرقی شهر صنعتی شیخ نجار را از وجود تروریست ها پاکسازی کرده اند.

این گزارش همچنین به ادامه درگیری ها بین ارتش سوریه و تروریست های مسلح در روستای "المعبدیه" در نزدیکی روستای "المقبله" اشاره و خاطرنشان کرد که نیروهای ارتش و افراد مسلح هوادار نظام، در حال پاکسازی بخش دیگری از شهرک صنعتی از وجود تروریست ها هستند.

بازوی راست بغدادی در استان دیالی کشته شد

سایت عراقی "سومریه نیوز" به نقل از منابع امنیتی عراقی تأکید کرد: نیروی هوایی ارتش ظهر امروز در عملیاتی "ابوالقعقاع" را در اطراف منطقه "المنصوریه" (35 کیلومتری شرق بعقوبه) به هلاکت رساند.
به گفته این منابع، این عملیات پس از دریافت اطلاعات دقیق انجام شد، و 2 تن از همراهان این تروریست نیز در این عملیات از پای در آمدند.

جولانی کیست؟

به گفته برخی سایتهای سوری نام واقعی "جولانی"، "اسامه الحداوی" است. این منابع تأکید کرده اند که وی از اهالی منطقه "الشحیل" در حومه "دیرالزور" (شرق سوریه) است.
بر اساس این گزارش، جولانی پیش از رفتن به عراق و عضویت در گروه های مسلح، دانشجوی پزشکی دانشگاه دمشق بود. وی در سال 2003 به همراه برادرش "یحیی" به عراق رفت.
جولانی در سال 2010 در عراق به اتهام عضویت در القاعده دستگیر شد ولی در سال 2011 به همراه شماری دیگری از زندانیان القاعده آزاد شد.
پس از آغاز جنگ و بحران در سوریه در سال 2011، "ابوبکر بغدادی" سرکرده گروه تروریستی "داعش" جولانی را مأمور فرماندهی عملیات داخل سوریه کرد.
جولانی پس از ورود به سوریه، عملیات تروریستی در مناطق مختلف را آغاز کرد.
ولی پس از اعلام تشکیل گروه موسوم به "دولت اسلامی در عراق و شام" و ادغام جبهه النصره در آن، اختلافات بین جولانی و بغدادی آغاز شد.
سایت موسوم به "تحریر سوری" وابسته به مخالفان با انتشار این اطلاعات جدید از ابومحمد جولانی، از اشاره به نام منابعش خودداری کرد.
این اطلاعات درحالی منتشر می شود که تا این لحظه هنوز تصویر و یا فیلی از ابومحمد جولانی منتشر نشده است؛ و فقط یک بار در جریان تنها مصاحبه تلویزیونی او که از شبکه "الجزیره" قطر پخش شد، دست جولانی به نمایش در آمد.
در مقابل "عمر ابولیلی" سخنگوی ستاد گروه موسوم به "ارتش آزاد" تأکید کرد که برخی مطالب منتشر شده درباره ابومحمد جولانی صحیح و برخی نیز اشتباه است.
ابولیلی اظهار داشت که "اسامه الحداوی" قبل از رفتن به عراق در سال 2003، در دانشگاه دمشق پزشکی می خواند. ولی در آن سال به همراه برادرش "ثامر" که دکترای اقتصاد داشت به عراق رفت و نه "یحیی"؛ و ثامر هم در جریان درگیری با نیروهای آمریکایی در عراق از پای در آمد.
ابولیلی که از همشهریهای الحداوی است، خاطرنشان کرد: ساکنان شهر الحیل طی چندین سال از الحداوی اطلاعی نداشتند، و نمی‌توان به صورت قطعی گفت که الحداوی همان جولانی است، زیرا عناصر و سران این گروه کاملا محرمانه فعالیت می‌کنند و همیشه صورت خودشان را می‌پوشانند.
وی اظهار داشت که شهر الشحیل پایگاه اصلی "جبهه النصره" در سوریه است، ولی هنوز نمی داند که آیا اسامه الحداوی همان جولانی است یا خیر.
ابوبکر بغدادی که گروه تروریستی موسوم به "دولت اسلامی درعراق" را تشکیل داده بود، در سال 2013 اعلام کرد که جبهه النصره بخشی از تشکیلات فعال در عراق و شام است. بغدادی پس از آن تشکیل گروه تروریستی "دولت اسلامی در عراق و شام" را اعلام کرد که اکنون با عنوان "داعش" شناخته می شود.
این مسأله باعث اختلاف این دو گروه تروریستی شد، به صورتیکه جولانی با اعلام بیعت با "ایمن ظواهری" سرکرده تشکیلات القاعده، تصمیم بغدادی برای ادغام این دو گروه را نپذیرفت. این اختلافات به درگیریهای خونباری بین این دو گروه تروریستی در سوریه انجامید، و این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

50 ضربه شلاق برای کسانی که به نماز جمعه نرفتند

"ابراهیم الطائی" عضو شورای شهر موصل تأکید کرد: داعش کسانی را که در نماز جمعه و مراسم بیعت شرکت نکرده بودند، با 50 ضربه شلاق مجازات کرد.
"الطائی" به شبکه "العراقیه" گفت: عناصر داعش با فراخواندن شهروندان از طریق بلندگو برای شرکت در نماز جمعه، تهدید کردند که متخلفان شلاق زده می‌شوند.
سخنگوی گروه تروریستی داعش هفته گذشته با اعلام ایجاد "خلافت"، ابوبکر بغدادی سرکرده این گروه را به عنوان "خلیفه مسلمانان" معرفی کرد، و همه گروه‌های تروریستی در نقاط مختلف دنیا را به بیعت با او فراخواند.
گروه تروریستی داعش با کمک باقیمانده های حزب منحل بعث و صدامی‌ها، حدود سه هفته قبل استان نینوا را اشغال کرده و به شهرهایی در استان صلاح الدین یورش برد.
این اقدام ناگهانی تروریستها، با اعلام آماده باش برای ارتش و نیروهای امنیتی و ارتش از سوی "نوری مالکی" نخست وزیر عراق، همراه شد. هزاران نفر از مردم عراق از مناطق مختلف این کشور نیز پس از فتوای مرجعیت برای جهاد کفایی و مقابله با تروریستها، داوطلب عضویت در نیروهای امنیتی و ارتش شدند.

سرلشکر قاسم عطا روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: نیروهای امنیتی با حمایت هوایی 30 فرد مسلح را در العوجه به هلاکت رساندند.

به نوشته پایگاه النشره، سرلشکر عطا افزود: نیروهای امنیتی همچنین توانستند دهها بمب را خنثی و چند روستای استان صلاح الدین را پاکسازی کنند.

وی تصریح کرد: ارتش هم اکنون بر 50 کیلومتر از جاده اصلی شهر سامرا به العوجه در شمال کنترل دارد.
خروج علمای فلوجه برای فرار از بیعت با داعش

سایت عراقی "سومریه نیوز" به نقل از یکی از شیوخ عشایر فلوجه در استان الانبار گزارش داد: بیش از 120 عالم دین و 150 شیخ عشیره و شماری از افراد سرشناس پس از سیطره عناصر داعش بر فلوجه، به دلیل نگرانی از اجبار آنها به بیعت با داعش، این شهر را ترک کرده‌اند.
این شیخ اهل فلوجه خاطرنشان کرد: امروز فقط 10 عالم و شاید هم کمتر، و 10 تن از شیوخ عشایر در فلوجه حضور دارند و تعداد کمی از ساکنان نیز در این شهر باقی مانده‌اند.

سخنان خطیب نماز جمعه الازهر علیه داعش

خطیب مسجد جامع الازهر تصریح کرد: به کسانی که مردم را گمراه می کنند؛ به این دیده نگاه نکنید که برای رضای خدا و برافراشتن پرچم اسلام تلاش می کنند.

وی افزود: اسلام دین بخشش و پند است؛ نه دین شمشیر کشیدن و خونریزی.

خطیب مسجد جامع الازهر گفت: گروههای تروریستی هستند که در زمین مسلمانان فساد می کنند و ادعا می کنند که پرچم اسلام را برفراشته اند.

وی از خداوند خواست تا مسلمانان را از اینگونه افراد در امان بدارد.

تلاش ارتش عراق برای نجات ترکمانها

ارتش عراق برای نجات ترکمان های دربند گروه تروریستی موسوم به "دولت اسلامی" (داعش)، عملیات نظامی موفقیت آمیزی را در طوز خورماتو به اجرا گذاشت.

خبرنگار العالم افزود: هدف ارتش از این عملیات جدا کردن روستاهای اطراف منطقه طوزخورماتو در استان صلاح الدین برای نجات شهروندان عراقی از سیطره داعش و سد کردن راه فرار آنها بود.

بنابراین گزارش، این عملیات در ساعت های اولیه صبح امروز آغاز شد و تا ظهر ادامه یافت.

ارتش عراق در این عملیات، با حمله به روستای "تازه" در شمال استان صلاح الدین، درصدد بستن راه فرار عناصر مسلح به سمت کوه های حمرین برآمد.

ارتش عراق از دو محور به روستای "تازه" یورش برد که هدف از آن، محاصره عناصر مسلح در پناهگاه هایشان بود. با این حال، اکثر عناصر مسلح به سمت منطقه سلیمان بیک در شرق استان صلاح الدین گریختند.

نیروهای ارتش عراق موفق شدند شمار زیادی از خودروهای عناصر مسلح را به منهدم کنند. بسیاری از این خودروها، پلاک عربستان سعودی داشتند و در پناهگاه های عناصر مسلح، ریال سعودی، گذرنامه و مهرهایی برای جعل ویزا و اوراق رسمی و مقادیری مواد مخدر و قرص های روانگردان یافت شد.

خبرنگار شبکه العالم تاکید کرد که عملیات نظامی ارتش عراق، همچنان به سمت مناطق دیگر ادامه دارد و در حال حاضر، ارتش عراق بسیاری از مناطق استان صلاح الدین را آزاد کرده و ده ها تن از عناصر تروریست را به هلاکت رسانده و شماری از آنان را به اسارت گرفته است.

فرماندهی پلیس استان دیالی نیز از آزاد شدن شش روستا از چنگ عناصر مسلح داعش و کشته و زخمی شدن ده ها تن از آنها خبر داد.

کشته شدن 50 تروریست در استان الانبار

نیروهای امنیتی عراق همچنین تعدادی از خودروهای متعلق به داعش را منهدم کردند .

منبع امنیتی گفت ارتش عراق روز جمعه با اجرای عملیات نظامی گسترده در شهرهای مختلف استان الانبار دست‌کم 50 نفر از عناصر داعش را به هلاکت رساندند . بر اساس گزارش منابع امنیتی عراق ، نیروهای امنیتی دیروز هشت فرد مسلح و تحت تعقیب را در منطقه تازه در جنوب کرکوک دستگیر کردند .همچنین دست‌کم 19 تن از تروریست های داعش در شمال استان بابل عراق کشته شدند . یک منبع امنیتی عراق در استان بابل روز جمعه گفت نیروهای امنیتی عراق با حمله به پناهگاه های تروریست های داعش در منطقه جرف الصخر در شمال بابل دست کم 19تن از آنان را به هلاکت رساندند .منبع امنیتی عراق افزود ارتش عراق پس از دریافت اطلاعات دقیق از محل استقرار اعضای داعش در منطقه جرف الصخر ، به آنجا حمله کرد.

سرکرده زخمی داعش به سوریه فرار کرد

منابع رسانه ای در عراق اعلام کردند سرکرده گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش به سوریه گریخته است.

نماینده گروه موسوم به « پارلمان بین المللی امنیت و صلح » در عراق جمعه گفت ابوبکر البغدادی رهبر گروه تروریستی داعش پس از اینکه در حملات هوایی ارتش عراق در غرب الانبار به شدت زخمی شد به سوریه گریخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار