درمان گرانقیمت برای گوریل بدقلق!

خبرگزاری پانا:یک گوریل 163 کیلویی در باغ وحش لس‌آنجلس که از خوردن داروهای خود امتناع می‌کند کارکنان باغ وحش را به دردسر انداخته است.

کد مطلب: ۲۳۰۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد

ایسنا نوشت:

«جاباری»، گوریل 16 ساله که از «تب دره» رنج می‌برند از خوردن داروهای خود امتناع می‌کند. این گوریل در اواخر سال 2011 میلادی به علائم شبه سرماخوردگی نظیر سرفه‌های طولانی، تب، آبریزش بینی، کاهش اشتها و بی‌حالی مبتلا شد. وقتی درمان‌های آنتی‌بیوتیکی روی این گوریل جواب نداد، دامپزشکان با انجام آزمایشات فراوان متوجه شدند «جاباری» به بیماری قارچی تنفسی تب دره مبتلا شده است. این عفونت توسط قارچ «کوکسیدیودس ایمیتیس» منتقل می‌شود. از آنجا که 98.5 درصد از ژن‌های گوریل‌ها با انسان مشابه هستند لذا هر دو در مقابل میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زای مشابه، آسیب‌پذیر هستند و در نتیجه برای درمان آنها معمولا از داروهای مشابه استفاده می‌شود.

اما «جاباری» هیچ علاقه‌ای به مصرف داروهای خوراکی نداشته و با دامپزشکان همکاری نمی‌کرد. در نتیجه کارکنان باغ وحش با پنهان کردن داروها در داخل موز، پاپایا، پرتقال و سبزیجات به طریقی به این جانور دارو خوراندند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه لس آنجلس تایمز، «کانداس اسکلیمنتی» از مسئولان ارشد بخش نگهداری شامپانزه‌های باغ وحش لس آنجلس می گوید: برای اینکه جاباری داروهایش را مصرف کند حتی مبجور شدیم آنها را در بلغور، پوره سیب زمینی، پاستا، سس سویا و سالاد مخلوط کرده و به وی بخورانیم اما باز هم موفق نشدیم.

جاباری همچنین دچار مشکلات جدی تنفسی شده و حدود یک پنجم از وزن خود را نیز از دست داد.

مسئولان باغ وحش در نهایت با دامپزشکان و همینطور پزشکانی که به درمان بیماری تب دره در انسان می‌پردازند، جاباری را طی یک دوره دو ماهه 25 بار بستری کردند و با تزریق مسکن سعی کردند شرایط وی را بهبود بخشند. در نهایت طی ماه‌های گذشته یک درمان گرانقیمت برای وی در نظر گرفته شد که ماهانه 17 هزار دلار برای مسئولان باغ وحش هزینه برداشت. آنها برای جاباری داروی ضدقارچ «پوساکونازول» تجویز کردند که همران با آب انگور فراوان به وی می‌خوراندند. اکنون علائم بهبود در جاباری مشاهده می‌شود و وی به قفس خود برگشته و با برادرش بازی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار